Nekromanti Expert Redux: Bestiarium, namntips?

Jag skulle behöva lite hjälp med det Bestiarium jag håller på att göra till Expert Redux. Kategorin Djur har jag preliminärt delat in i Rovvarelser (Rovdjur, rovfiskar, etc. Även allätare som kan tänkas knapra på RPna), Bytesdjur (växtätare, marina däggdjur som sälar, etc), Tamdjur (domesticerade djur) samt Snuskkryp (insekter, spindlar och liknande).

Problemet är att jag inte känner mig riktigt nöjd med kategorinamnen, iallafall inte Bytesdjur. Jag kan inte kalla dem för växtätare, eftersom det även rör sig om t ex marina däggdjur och fiskar som inte utgör ngt hot mot RP. Någon som har ett finurligt/inspirerande samlingsnamn?

Vimes

Sillkung
Jag tycker iofs att Bytesdjur är bra, och i linje med de andra kategorierna. D.v.s. att man kategoriserar djuren utifrån vad de har för funktion i spelvärlden. Men har du djur i den här kategorin som inte är ätbara och jagas, blir det lite fel kanske.

PS. Snuskkryp är asbra. DS.

Möller

Hubert Hortlax
Beroende på hur »intellektuell« du kan vara så finns ju predatorer (rovdjur), karnivorer (köttätare) och herbivorer (växtätare)

Jag gillar annars "Jägare" och "Byten".

(Sen är jag aningen intresserad/förfärad över att du finner ett behov av att ta med sälar och småkryp i ett bestiarium)

solvebring

Superhero
Allt är jättebra tycker jag just förutom >>Snuskkryp<<. Det låter malplacerat och inte alls seriöst. Varför inte bara Kryp eller Smådjur?

Necross

Swashbuckler
Det beror ju på vad du vill förmedla för stämning. Vill du att namnen ska vara coola eller trovärdiga (som i ett historiskt bestiarium) eller skrattretande (som "snuskkryp")?

Möller said:
(Sen är jag aningen intresserad/förfärad över att du finner ett behov av att ta med sälar och småkryp i ett bestiarium)
Alla harmlösa/ointressanta djur kommer troligtvis att använda sig av generella schabloner, om ens det. Det finns ingen anledning att ge ett bältdjur eller en grävling grundegenskaper, KP och annat. Däremot kommer kapitlet nog att ta upp schabloner för stora djur som kan utgöra ett hot (flodhästar dödar exempelvis fler människor än lejon). Dessutom kommer ett flertal (större) djur som är unika för spelvärlden att finnas med.

Angående krypen så kommer jag bara att kortfattat nämna några av de extremt giftiga i Altor med hemvist och giftstyrka.

Necross said:
Det beror ju på vad du vill förmedla för stämning. Vill du att namnen ska vara coola eller trovärdiga (som i ett historiskt bestiarium) eller skrattretande (som "snuskkryp")?
Snuskkryp kanske är skrattretande, men jag ville ha någon svensk motsvarighet till engelskans creepy crawlers. Personligen hatar jag insekter och har spindelfobi.