Nekromanti Expert vs. allt nytt shit

Y Tvetunga

Veteran
Hej alla.
Kan nån ge mig lite bra argument varför man inte ska hålla sig till DoD Expert utan pröva allt nytt som finns ute. Jag har ju suttit inne ett tag så jag har ingen bra koll längre på vad som finns till DoD.
Tack på förhand.

Krille

Super Moderator
"Kan nån ge mig lite bra argument varför man inte ska hålla sig till DoD Expert utan pröva allt nytt som finns ute."

Du ska få två skäl:

1: Trudvang

Trudvang är en riktigt, riktigt, bra värld, med mysig muskig stämning och mycket brunst i granskogen (eh... ja, eller nåt). Världen är fortfarande tillräckligt fantasy för att man ska känna igen sig, men den har en underbar nordisk egensinnighet som minsann inte går av för hackor! Den slår Ereb Altor med rätt stora hästlängder.

2: DoD Expert

Liksom, den kom 1985. Det är nitton år sedan. Rollspelsutvecklingen har gått rätt långt fram sedan dess, och även om Drakar&Demoner 6 kanske inte är det bästa exemplet på rollspelsutveckling så syns utvecklingen till och med där. Expert är helt enkelt gammalt, och det märks.

Y Tvetunga

Veteran
Tack för ditt svar Krille.
Vad är det för tärningar man använder vid färdighetsslag? Jag diggade t-20 som bara attans. Är det smidigt stridssytem osv?

Dimfrost

Special Circumstances
Man använder fortfarande T20 för färdighetsslag. Stridssystemet är knappast smidigt, men det är i alla fall inte mycket värre än i EDD. :gremsmile: Själv diggar jag världen Trudvang, men föredrar att använda regelsystemet från Västmark istället.

/Dimfrost

teddy

Warrior
Tänkte bara påpeka att även jag - som föregående talare - använder mig av regelsystemet från Västmark när jag äventyrar i Trudvang pga. (enligt mig) storia brister i så gott som hela regelboken till DoD6.

Men jag har inte senaste utgåvan av spelet (den Reviderade Grundregelboken) så jag kan ha missat en hel del förbättringar.

Kiridon

Veteran
Jag tycker om systemet till DoD Expert. Jag tycker att det nya Expert är välldigt likt.. Alltså två helt ok system.

Dessutom så är trudvang en riktigt bra rollspels setting.

Rising

Vila i frid
Du har fått många anledningar att prova DoD6; det spel som utspelar sig i världen Trudvang. Det är onekligen den råa trollskogskänslan som är den världens starkaste kort.

Mellan Expert och Trudvang kom dock DoD5; Chronopia ut, som jag tänkte tala om:

Chronopia är ett av sveriges mest utskällda spel. På många sätt är det anledningen till att så många slutade spela DoD eller lade av med rollspel helt och hållet. Kanske skulle det aldrig ha hetat "Drakar och Demoner", för många förväntade sig kimeror, ankor, spindelkonungar och slokhattar, och kunde inte för sina liv förstå varför ett DoD-spel skulle utspelas i en egen värld som man behövde lära sig litet om innan man förstod sig på den.

Chronopia är en jättelik stad, en fantasykryddad urban storstad. Det finns inte skyskrapor, men det finns höga torn som saknar motstycke i vår medeltid. Mellan tornen susar stora luftskep och nere på gatan finns ett myller av vägar, broar, gränder, affärer, barer och ambulerande stånd. Det finns ingen film/serie som utspelar sig i en sådan här stad, så man kan inte bara leva ut någon berättelse som man dagen innan sett på bio eller bläddrat sig igenom i någon tidning. Där DoD tidigare passat utmärkt för vilken typ av nonsensfantasy som helst, så inriktade det sig nu plötsligt på en mycket speciell sorts fantasy, en sort som inte bara var en tafflig efterapning av Conan, Elric eller Sagan om Ringen.

Just eftersom det var så svårt att omedelbart föreställa sig hur Chronopia skulle spelas så tror jag att många blev rädda för att skapa sig sin egen bild av spelet. Det är lite konstigt, för jag vet många spelledare som utan att tänka efter har struntat i kaos-boken i monsterboxen till gamla DoD, som sagt nej till att olika folkslag ska ha olika förmågor och grundegenskapsuppsättningar, som låtit bli att använda vissa magiskolor för att de ansett dessa vara lökiga, samt låtit bli att spela med hjältepoäng för att de ansåg att dessa bidrog till en stämning de ville undvika, osv. Men i Chronopia så kunde samma spelledare inte göra minsta ändring, utan de var tvugna att kritisera varenda enskild aspekt av spelet som om det var omöjligt att framhäva de bitar de tyckte var bra. Axelskydden, wongoserna, yrkesförmågorna, lönnmördarna och de hängivna är några av de delar som många spelare och spelledare helt enkelt inte förmådde arbeta sig runt.

Jag har alltid gillat Chronopia, och jag har spelat det på många sätt genom åren. Ger man det en chans så framstår det som ett av de mest djärva spelen i sveriges rollspelshistoria, tycker jag faktiskt. Oavsett om man ser det som ett "Drakar och Demoner"-spel eller som en helt egen upplevelse. Det finns hundratals saker jag avskyr med spelet, och man får verkligen jobba med det för att få det så som man vill ha det, men grejen är att man blir inspirerad till att göra så. Det är ju bättre än ett spel som fungerar redan från början, men som man ändå inte vill spela.

Så vill du ha en inblick i ett av de viktigare (på gott och (kanske framförallt) ont) rollspelen som kommit ut sedan du slutade spela, så tycker jag absolut att du skall titta igenom Chronopia. Om inte annat så måste du bara läsa den berättelse i slutet av regelboken som handlar om hur en man ger två typiska fantasy-äventyrare en guidad tur genom staden. Det är en episod som helt klart borde hamna rätt högt upp på listan över de bästa saker som någonsin tryckts i ett svenskt rollspel.

Som historialektion är en Chronopia-läsning absolut nödvändigt. Som spelupplevelse, däremot... Då finns det många som rynkar på näsan och menar att man bör undvika det helt och hållet. Inte jag, men många andra.

/Rising
som gillar både Expert, Chronopia och Trudvang, men som spelar de tre på radikalt olika sätt.

Johan K

Gammal & dryg
Varför man ska testa nåt nytt..
En bra anlledning är att det finns nya sköna världar, då speciellt Trudvang. Det är en värld som verkligen tilltalar sagor, myter & hjältedåd !!
Om du tar & testar det, eller iaf tittar i det splet så tror jag att du kommer att bli nöjd !!

Organ

Out of time, out of mind
Mina två spänn

Expertreglerna var/är alldeles utmärkta som regelsystem räknat. Även DoD 6 är helt OK regelmässigt. Egentligen är det inte särskilt stor skillnad mellan dem, förutom det nya magissystemet samt att man numera ka höja sin KP genom att skaffa FV i färdigheten Kroppsbyggnad. Personligen har jag lite svårt att kora någon av systemen som "bäst", de är helt enkelt bra båda två. Så något systemmässigt skäl till att uppgradera version ser jag inte. Den finns dock en ganska stor skillnad och det är spelens stämning samt det faktum att det finns en helt ny värld. Ereb Altor var/är en ganska standardmässig värld av klassiskt fantasysnitt, medans Trudvang känns mer sagoskandinavisk. Så mitt råd är; Har du tröttnat på Ereb Altor har du väldigt lite att förlora på att ge dig in i Trudvang. Om du tycker Erebs ganska generiska standardfantasy rockar finns det ingen anledning till några nyinköp.

Fast det är bara min högst ignorervänliga åsikt.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
>Vad är det för tärningar man använder vid färdighetsslag? Jag diggade t-20 som bara attans.

DoD 6 använder samma tärningsuppsättning som Expert förutom att T4:an fått stryka på foten. (Vapnen gör ungefär dubbelt så mycket skada som i Expert, så T4:an ansågs för fjuttig antar jag. Man tål dock även mer så det hela jämnar ut sig.)

>Är det smidigt stridssytem osv?

Stridssystemet är snäppet mer komplicerat men, i mina ögon i alla fall, bättre. Man kan ha så mycket som fyra attacker och fyra pareringar per runda. Så mycket av de tidigare versionernas "attack-parering-attack-parering-attack-parering osv osv" är borta. Striderna innehåller betydligt mer planerande och tänkande än tidigare. Har man väl satt sig in i det dock så går det ganska smidigt.

/Anders