Nekromanti Expert

RiotMinds

Veteran
Svar

Den går iväg för betatest nästa vecka, därefter till ritbordet igen, därefter till layout och tryck. Ute i butik förhoppningsvis i november.

Riotminds

Hasse

Hero
Re: Svar

"Ute i butik förhoppningsvis i november."

Låter bra, väntar med spänning på Expert. vi hoppas att allt löper på enl planerna.

Re: Svar

jag vill verkligen ha expert och även världsbökena även om jag har gjor en egen världs historia och har skrivit om olika världs lägen

Jollas

Veteran
Expert böker va e de egentligen? E de för typ spelare som e lite mer avanserade?
Jag har typ hört att de e en bok som man kan ändra reglerna i men de kan man väll i grund regelboken oxå så jag har inte riktigt fattat va de e för nått...

Krille

Lord
"Expert böker va e de egentligen?"

Det är (oftast) en bok med nya regler, som expanderar grundreglerna till områden som grundreglerna inte täcker eller gör dem mer detaljerade.

"Jag har typ hört att de e en bok som man kan ändra reglerna i men de kan man väll i grund regelboken oxå så jag har inte riktigt fattat va de e för nått..."

Fördelarna med officiella "expertböcker" är att de dels är officiella - de följer konstruktörens avsikt med spelet. Dels är de speltestade, och kan så att säga vara mer eller mindre garanterade att de funkar. Förhoppningsvis är de skrivna av folk som vet vad de sysslar med - det är inte alla som har såpass insikt eller ork i regler eller erfarenhet av ämnet så att de kan skriva en ny och bra regel. Slutligen är de nerpräntade. De finns där och är likadana från gång till gång. Det innebär att man inte behöver skriva ner dem själv. Till skillnad från egna påhitt så ändras inte texten och därmed regeln från gång till gång, vilket gör dem konsekventa.

Nackdelen är att de är dyra och ofta gör spelet mer avancerat och trögflytande.

Rising

Vila i frid
"Så då är Expert-bökerna inget för nybörjare? "

Har du inget problem med grundreglerna så är expertreglerna säkert inget problem att förstå. Många spel idag är i sitt grundutförande mycket krångligare än vad gamla Expert var.

Om du däremot tycker grundreglerna är kämpiga så bör du kanske tänka efter litet innan du kollar upp expertreglerna.

Jag tror dock de kommer vara förhållandevis enkla att förstå. Jamenar, det är Drakar och Demoner vi pratar om!

/Rising