Expertiser – bättre term på engelska?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag minns inte om vi redan haft en tråd om det här, men jag struntar i vilket. Folk kan väl ha kommit på nya idéer sen dess, i så fall.

Så, det jag funderar på en bra term för är alltså detta: Mer eller mindre binära färdigheter/egenskaper som man inte rullar för, utan bara för into/ledtrådar genom.

I Gumshoe kallas de "Investigative abilities".
I Rotsystem och Kutulu; "Expertiser".

I den icke-utgivna engelska översättningen av Kutulu kallar jag dem "Areas of expertise".

Häri ligger utmaningen: "Expertis" är ett kort, snärtigt namn. "Investigative abilities" är ett långt och drygt namn som gör alla texter om den jobbiga att läsa. "Areas of expertise" likaså, även om man eventuellt kan förkorta till "areas" när man pratar mycket om dem i en och samma text.

Jag funderade på att vara använda "expertise" på engelska, men det är ett oräknebart substantiv som dessutom inte kan användas riktigt på det viset – när man i engelska ska prata om multiplar av expertise eller för den delen en expertis inom något specifikt område så säger man "field of expertise" eller "area of expertise".

Så… Jag behöver ett ord. På engelska. Som beskriver det jag pratar om tillräckligt bra, och som är kort nog att kunna användas några gånger i samma stycke utan att det blir jobbigt att läsa. Jag tänker mig något med max typ 4, kanske 5 stavelser?

Finns det ett sådant ord?

("Knowledges"? Känns inte heller helt idiomatiskt…)

cogitare

Swashbuckler
Mastery (som nämnts), prowess, aptitude, savvy, knack, chops är alla alternativ som är olika bra beroende på spel och stämning.

Skulle jag hålla det neutralt hade jag siktat på mastery eller prowess. Men gillar savvy själv...

Cog.

Leon

Leo carcion
När jag funderade på något liknande föredrog jag Disciplines.

Då var iofs tanken att man hade mer allmänna Talents som är de mer allmänna skills/GE man slår mot när man vill göra något, och Disciplines som är mer formell nichekunskap som man antingen har eller inte har.

JohanL

Champion
Är det undersökande färdigheter på samma vis som i GUMSHOE? I så fall skulle jag starkt överväga att behålla den termen - den är i alla fall inarbetad för den sortens saker.

Annars skulle jag säga "proficiencies", eftersom det ingår i begreppet att man antingen är proficient eller inte är det.

krank

Hm, Disciplines tänker jag passar rätt ok givet att det i många fall rör sig om akademiska sådana. Enda nackdelen är väl ifall man är WoD-skadad =) I Vampire är ju Disciplines ens balla krafter. Men det behöver man ju såklart inte bry sig om.

Mastery (masteries) kan också funka… men många bra förslag här överlag. Beroende på önskad stämning såklart.

Leon

Leo carcion
Nu vill jag skriva Lecturer: the Disputation med fakultet istället för klaner och pluttar i "riktiga" disciplines: "hmmm, jag har ju bara två pluttar i post-strukturell socialantropologi, så jag bränner ett kaffepoäng innan jag slår..."

Obskyr

Snygging
Används "skills" redan i systemet, eller är det ordet tillgängligt?
Vore lite förvirrande för folk som är vana vid rollspel, bara. Det handlar om rena kunskapsområden, och man slår aldrig tärning för dem – det *finns* en samling aktiva egenskaper man slår för, som är mer lika ”skills” eller ”färdigheter” (bl.a. räknas ”skjutvapen” bland dem).

krank

Vore lite förvirrande för folk som är vana vid rollspel, bara
Mjo, det var min tanke också. Lite samma sorts bagage som Disciplines, men… från betydligt fler spel =)

krank

I nån eller några versioner av DoD hette de (eller något liknande) väl typ "B-färdigheter"? Inte helt klockrent namn kan jag tycka, men kan å andra sidan få stå som exempel på att system kan bli både begripna och framgångsrika utan att allt är sådär himla slipat och perfekt… =)