Belmont
Veteran
- Joined
- 20 Jun 2014
- Messages
- 17
Hejsan allesammans,
Kanske ett lite gnälligt sätt att inleda sin första post men jag måste säga att jag har lite blandade känslor inför Eon IV.
Det finns mycket jag gillar: Nya och fräsch regler för sociala interaktioner och utmaningar, det nya "omvända" färdighets och attributsystemet som jag tycker känns intuitivt och bra etc etc.
Dock tycker jag att det fattas mycket detaljregler för den som önskar. Förstå mig inte fel, det är positivt att spelet i grunden är någorlunda strömlinjeformat så att det är enkelt att komma igång med. Men det system som tidigare fanns med massor av frivilliga regler tyckte jag var föredömligt. Avsaknaden av dessa + den oerhörda minskningen vad gäller tabeller med bland annat svårighetsmodifikationer för olika färdigheter och situationer tycker jag utarmar spelet till viss del. Visst SL kan ju alltid improvisera fritt, men det tycker jag inte är en ursäkt för att exempel inte finns i boken från grunden -som en resurs!
För att ytterligare lägga sordin på stämningen skulle jag vilja påstå att denna minskning i tillgängliga detaljregler och detaljinformation är ytterligare handikappande i och med det enorma paradigmskiftet mellan Eon III & IV. Eon IV står ju trots allt i princip naket och utan stöd av moduler. Lägg därtill att de gamla modulerna är något svåranvända i samband med det nya systemet så tycker jag det blir ytterligare till nackdel att ha en mer "avskalad" grundbok i just detta skede. I princip känns det som mycket av innehållet i den tidigare Spelledarens guide är mer eller mindre bortrationaliserat.
Därför blev jag glad när jag kom hit till Rollspel.nu och läste flera påståenden om att en sk. "Expertmodul" planeras som ett komplement till grundboken. Det är nu min förhoppning att detta är talande för en ny approach där grundreglerna byggs ut mycket mer av tilläggsmoduler än tidigare. Är jag sanningen på spåren i denna förhoppning?
Det ska bli spännande att för första gången testa en ny version av mitt absoluta favoritrollspel, alla kategorier (introducerades under Eon III). Jag ser fram emot och hoppas på ett "mer levande" spelsystem där modulerna trillar in mer frekvent än tidigare, särskilt nu i början när det fattas mycket av den tidigare outtömliga detaljrikedomen.
/Simon
Kanske ett lite gnälligt sätt att inleda sin första post men jag måste säga att jag har lite blandade känslor inför Eon IV.
Det finns mycket jag gillar: Nya och fräsch regler för sociala interaktioner och utmaningar, det nya "omvända" färdighets och attributsystemet som jag tycker känns intuitivt och bra etc etc.
Dock tycker jag att det fattas mycket detaljregler för den som önskar. Förstå mig inte fel, det är positivt att spelet i grunden är någorlunda strömlinjeformat så att det är enkelt att komma igång med. Men det system som tidigare fanns med massor av frivilliga regler tyckte jag var föredömligt. Avsaknaden av dessa + den oerhörda minskningen vad gäller tabeller med bland annat svårighetsmodifikationer för olika färdigheter och situationer tycker jag utarmar spelet till viss del. Visst SL kan ju alltid improvisera fritt, men det tycker jag inte är en ursäkt för att exempel inte finns i boken från grunden -som en resurs!
För att ytterligare lägga sordin på stämningen skulle jag vilja påstå att denna minskning i tillgängliga detaljregler och detaljinformation är ytterligare handikappande i och med det enorma paradigmskiftet mellan Eon III & IV. Eon IV står ju trots allt i princip naket och utan stöd av moduler. Lägg därtill att de gamla modulerna är något svåranvända i samband med det nya systemet så tycker jag det blir ytterligare till nackdel att ha en mer "avskalad" grundbok i just detta skede. I princip känns det som mycket av innehållet i den tidigare Spelledarens guide är mer eller mindre bortrationaliserat.
Därför blev jag glad när jag kom hit till Rollspel.nu och läste flera påståenden om att en sk. "Expertmodul" planeras som ett komplement till grundboken. Det är nu min förhoppning att detta är talande för en ny approach där grundreglerna byggs ut mycket mer av tilläggsmoduler än tidigare. Är jag sanningen på spåren i denna förhoppning?
Det ska bli spännande att för första gången testa en ny version av mitt absoluta favoritrollspel, alla kategorier (introducerades under Eon III). Jag ser fram emot och hoppas på ett "mer levande" spelsystem där modulerna trillar in mer frekvent än tidigare, särskilt nu i början när det fattas mycket av den tidigare outtömliga detaljrikedomen.
/Simon