Nekromanti Expressen fördömmer rollspel

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Bryr mig inte.

Tycker att det känns som om det kvittar att det "attackerar" oss, filmen kommer fortfarande att vara lika bra. Dessutom så såg filmen med två tjejer som inte alls var insatta i ämnet och de tyckte att det var riktigt bra så att det är ju inte bara "nördar" eller vad vi är kallade som gillar den. Det var faktiskt majoritet av tjejer på min föreställning. Mycket få "småpojksnördar".

Man kanske skulle lägga upp en counter för alla attacker på rollspel med omnejd. Skulle vara kul att se hur mycket det ökar. Tycker att "de" kunde retas lite med "sportnördarna" också för onväxligs skull.

När vi ändå är i ämnet och rotar så funderade jag på om inte "Harry Potter" också fick samma kritik, fick den det? Höll man sig ifrån det bara för att det är en barnfilm?

Ähh nu får det vara nog. Härlig film var det iaf.

Klaatu

Swordsman
Mer action

Jag tror att fröken Ljung i sin ungdom haft en pojkvän som fick ur mer action från rollspel än av henne!!!

Sodivra

Champion
Nydanande?

Är inte rollspel nydanande? Det har väl kommit ut ungefär.. Allt. I rollspelsväg. Vad mer kan man ändra? Spelare/Spelledarrollen? Går det att ändra? Förutom att justera "maktbalansen" lite? Det har ju också gjorts..

Kort sagt: Är inte rollspel nydande, och om inte: Hur skulle det vara om det var nydanande?

För övrigt, även om fantasykulturen inte är nydanande så är det väl lite fel att hacka på den för det -Finns det NÅGON kulturform som är nydanande?

Dilandau

Myrmidon
Re: Skulle populärkulturen vara nydanande?

SoR har "filmatiserats" (snarare animerats) inte mindre än 3 ggr om vi nu bortser från Peter Jacksons filmatisering. Den du tar upp men också två som är helt igenom tecknade men där ena är sång genom hela filmen (och blåa orcher).

Men ingen av dessa har ju egentligen haft något genomslag överhuvudtaget.

Eliara

Veteran
Hon kan ju ingenting...

... Robert Jordan har inte skrivit Belgarath Besvärjaren, det är
David Eddings bok. Dessutom är jag fullkomligt emot hennes tokiga idéer. På hennes tid läste man "Ulla-lisa och de sju detektiverna" (alla böcker hette ju nåt i den stilen). Eftersom hon läst dem (vilket är ganska säkert eftersom ALL barn- och ungdomsliterattur var av just den genren på den tiden) så kan jag kalla henne "nörd som vuxit upp och fortfarande tror att barn är bättre än polisen på att lösa fall". Eftersom hon säger att alla längre serier av fantasy-böcker är planerade att bli långa bara för att man ska få mer att sälja, så kan jag säga att alla författare hade slagit sig ihop för att skapa likadana böcker så att de skulle få monopol på marknaden med sina barn rider- eller löser komplicerade fallböcker. Jag tror knappast hon har spelat rollspel eller ens läst några fantasy-böcker. Ifall hon har gjort det är hon i alla fall väldigt dum: Hon säger ju själv att hon inte förstår dem. Rollspel är ingen lek, det är teater där aktören har inverkan.

Dessutom vill jag tillägga att hennes mening att alla som läser Sagan om Ringen är nördar. Eftersom flera miljoner människor (eller nåt sånt, håller inte reda på sån där statistik) läst boken, så är en stor del av världens befolkning nördar? Inte konstigt att hon sökte jobb hos expressen, den enda tidningen där ingen vet ett dugg om rollspel eller fantasy

Säg vad ni vill... Lägg märke till att vissa delar av inlägget är smått oseriösa. /images/icons/grin.gif

Eksem

Champion
Re: Bryr mig inte.

Fast när jag såg den var det bara bisarra små killar som fäktades med 2-liters colaflaskor i publiken.

Johan K

Gammal & dryg
Jaja....

Jag säger då det...
Det änns som jag ger fullständigt fasen i vad hon skiver om SRR-filmen & rollspel. JAG vet iaf att filmen verkar mer än lovligt bra & rollspel är FANTASTISKT roligt !

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Och kolla aftonbladets...

Jaja.

Susanne Ljung har inte synts i media på ett tag så hon hoppas väl på att få lite uppmärksamhet. Jag tycker att hennes artikel (förutom de sakfel som nämnts) är rätt barnslig. Den är omoget skriven och är provocerande på ett plumpt och ocharmigt sätt. Vissa poänger finns visserligen men på det stora hela känns det mest som effektsökeri. Oproffersionellt.

Kolla gärna in den här artikeln på aftonbladets hemsida;

<a href="http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,115997,00.html" rel="nofollow" target="_blank">Tolkiens farliga tankar
</a>

Själv tycker jag att karln tolkar sagan som /images/icons/devil.gif tolkar bibeln.

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Ähum...

Det är ju uppenbart att killen bara letar efter någonting att klaga på, förmodligen bara för att han inte råkar tycka om Sagan om Ringen. Man får ju tolka det lite som man vill; letar man inte efter sådana problem, är det knappast troligt att man bryr sig. Man får ju också tänka på att Midgård inte är en modern värld, och i en gammaldags värld så har det biologiska ursprunget betydelse, vare sig man tycker om det eller inte. Men det fattar ju inte den där David Tjeder.

Vindhand

Myrmidon
Säg inte det...

Lastar man dem bara tillräckligt fulla med dumhet (som förövrigt anses utgöra den eftersökta s.k. "mörka materian" av flera ledande forskare *) kanske de kollapsar till små idioti-singulariteter som är för korkade för att öppna en dörr och därför får en händelseradie på c.a. sin egen lägenhet.

(*naturligtvis gör jag mitt i strävan efter att sprida dylik konstruktiv desinformation genom vilda påhitt och vaga referenser till ickeexisterande auktoriteter :gremwink:

Rickard

Urverk speldesign
Re: Nydanande?

"Kort sagt: Är inte rollspel nydande, och om inte: Hur skulle det vara om det var nydanande?"
Nja.. Nu talar vi fantasygenren. Och inte vilken som helst, utan fantasygenren i litteraturen, inte rollspelen.. Där är de inte särskilt nydanande. En (oftast anspråkslös) kille/tjej träffar beryktat humanoid.. De reser runt i världen och blir ett större sällskap. En (eller flera) i sällskapet kan magi. De kämpar mot ondskan som bara växer sig större för varje bok. Tyvärr stämmer detta i de flesta böcker..
Varför är fantasylitteraturen sån? Jo, för att det är ett säkert kort. Författare skriver (nästintill) bara såna och (nästintill) bara säkra kort översätts till svenska..

/[color:448800]Han</font color=448800> som tröttnat på resandet i fantasyböcker

Eskil

Warrior
Re: Vem bryr sig?

Varför definera eller jämföra när man bara kan låta saker vara det som de är och vad folk ser de som. Fast i sådana fall skulle inte forum som detta existera. Det mesta här i livet verkar vara svärd med två eggar.

Nalle med AK4

Swordsman
Re: Och kolla aftonbladets...

Och Saurons krigare från de södra länder där solen alltid skiner starkt beskrivs som mörkhyade, mycket grymma, med svarta ögon, spjut och runda sköldar, och guldringar i kinderna. Detta är klassiska rasklichéer om afrikaner.
Skärp dej! Det är ju för fan orcher! Usch, sånt där gör mig riktigt arg. Det är ju precis som i USA där de tror att rollspelare blir satanister.
Nalle

Nalle med AK4

Swordsman
Re: Hon kan ju ingenting...

Prizzis....hon vet inte någonting om rollspel, hon tänker väl bara att "det är sånt som finniga tonåringar håller på med."
Jag ska snart skriva ett elakt mail till henne.
Nalle

Sodivra

Champion
Haha! Jo, det är sant.. :)

Jag protesterar mot att det officiella ämnet är fantasylitteratur! Den här tråden handlar ju om lite allt möjligt..

Annars var det ett väldigt träffsäkert och kul inlägg du gjorde.. :gremsmile: Varför är fantasygenren så begränsad, kan man fråga sig? Räcker det med att det är fantasy, så man inte behöver bränna så mycket på förnyelse? Borde det inte vara LÄTTARE att förnya och exprimentera med en helt annan värld?

Och rollspel? Är dom nydanande? Ja eller nej?
*vill diskutera det här!*