Nekromanti Extern hårddisk - Vad för slag ska man köpa?

solvebring

Superhero
Jag funderar på att skaffa mig en extern hårddisk för blandat bruk, men främst för att jag skulle vilja kunna lägga en backup på alla mina viktiga filer. Jag har inte pengar just nu och vet inte riktigt när jag kommer att prioritera en sådan, fast jag har i alla fall blivit seriöst sugen på att se till att införskaffa en inom den närmsta framtiden. Jag borde iof ha skaffat en för längesedan. Att bruna femtioelva DVD-skivor är varken ekonomiskt eller vidare pålitligt känner jag. Det är ju några år sedan nu det räckte med att bränna en trave skivor. :gremwink:

Jag vet dock inte vilka diskar som är bra, rent kvalitetsmässigt. Det är ju klart att man vill ha en disk som är så driftsäker och långlivad som möjligt - så ja, det är just det jag är ute efter. Snygga, snajdiga diskar som pajar efter ett år är helt klart bara skräp.

Vad det gäller anslutning så vore USB lättast och behändigast för min del. Prismässigt tycker jag kring 500:- eller så känns lagom. Vad det gäller utrymme vill jag såklart ha så mycket som möjligt men klarar mig egentligen med 300+ GB. Eller ja, för närvarande skulle det både räcka och bli över utan problem, men med tiden växer det ju alltid. ... solvebring vill få så mycket kvalitet och disk som möjligt för pengarna kort och gott.

Nåväl, några säkra tips?

Necross

Swashbuckler
Spelar knappast nån roll vad du köper, det finns inte så mycket rent skräp där ute nu för tiden. Kolla in Prisjakt, ta nåt som har bra ranking och omdömen.

Jarl

Hero
Inte riktigt vad du är ute efter, och dyrare, men har du funderat på en online-lösning, typ som Carbonite? Smidigt och säkrare än att ha en extern disk som ändå kraschar eller brinner upp i lägenhetsbranden...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Skall disken stå och vara igång dygnet runt år ut och år in, eller kommer du bara att slå igång den då och då för att göra backup?

solvebring

Superhero
Skall disken stå och vara igång dygnet runt år ut och år in, eller kommer du bara att slå igång den då och då för att göra backup?
Åh bra, fråga, tur att du frågade. Glömde att täcka den frågan själv.

Som jag skrev kommer den säkert att användas till blandat bruk men främst för att utgöra backup. Med andra ord kommer jag säkerligen inte arbeta från disken och nej, den kommer nog knappast att gå dygnet runt, året runt. Den kommer nog att gå lite då och då, när jag behöver uppdatera backup, om jag behöver transportera flertalet av de filer som finns på den, om jag vill visa något filmklipp eller lite bilder etc.

Johan K

Gammal & dryg
Smurf!!

Fasen Solvebring, tänkte ju fråga samma sak här... :gremgrin:
Kommer att ta fasta på vad som skrivs här iaf & har egentlgien samma kriterier som du. Vill hutta över fluff ifrån datan min på den externa disken & lagra det där. Som du säger, det är lite jobbigt med femtielva skivor drällandes..

solvebring

Superhero
Re: Smurf!!

Johan K said:
Fasen Solvebring, tänkte ju fråga samma sak här... :gremgrin:
Kommer att ta fasta på vad som skrivs här iaf & har egentlgien samma kriterier som du. Vill hutta över fluff ifrån datan min på den externa disken & lagra det där. Som du säger, det är lite jobbigt med femtielva skivor drällandes..
Tja, det tycks inte som om någon vill hjälpa oss. :gremgrin:

wilper

Eftersom du inte skall köra kontinueligt behöver du inte skaffa en som sitter i kabinett med fläkt.

Jag föredrar fläktlösa i aluminiumkabinett själv. Det finns flera olika varianter och de är likvärdiga.

Western Digital och Iomega är båda bra val. Vill man tvunget ha exakt samma som jag har valt är det den här som gäller:
http://www.elgiganten.se/product/datorti...rn-harddisk-1tb

solvebring

Superhero
Western Digital och Iomega är båda bra val.
Okej. Nå, Iomega verkar ju trevligt. Har rekommenderats några sådana diskar nu. Western också för den delen men jag har dels läst, på lite olika sidor och forum, och hört - från t.ex. Dante med flera, att Western inte alltid är att lita på. Deras strömförsörjning tycks väldigt ofta lägga av.

solvebring

Superhero
Så klart... Jag har ju en fråga till. Jag gissar på att det inte spelar någon roll, eftersom Ubuntu är en mästare på att hitta allting (förutom min jävla skrivare), men spelar det någon roll vilken disk jag väljer i det fallet att jag har två OS - Windows och Ubuntu.

wilper

Plast isolerar in värmen i lådan, disken vill inte ha det varmt, därför är det bättre med en låda av metall. Aluminium är det vanligaste, men det finns också i stål (vilket är ett helt ok material det med).

wilper

Förmodar att du är ute efter en USB-disk, då kan du ta vad som (den jag har funkar fint i Linux, för den som vill ha hängslen och livrem i valet).

Jag har någon Lacie Ethernetdisk (nätverksansluten mao), den funkar dock INTE i Linux över USB-sladden. Men den funkar ju i nätverket åas.

solvebring

Superhero
Okej, låter fint. Min mage säger att jag tror på en Iomega, så det blir nog en sådan så snart jag får tummen ur.
Du ska ha stort tack för all del. :gremsmile: Danke, danke!

wilper

Själv har jag splittrat den i flera partitioner. Ext3 åt mig själv, så jag kan spara filflaggor och rättigheter korrekt. Och en FAT32 åt Enhörning, eftersom hon föredrar Windows.

Funkar.

solvebring

Superhero
Okej, najs najs!
Jag själv kommer bara att köra allt som en gemensam disk mot båda OS:en eftersom jag inte kommer att spara något specifikt för operativen i sig.

Noterar förövrigt att du nämnt denne Enhörning vid ett par tillfällen nu. Är det möjligen hanses prinsessa eller så?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
wilper said:
Jag har någon Lacie Ethernetdisk (nätverksansluten mao), den funkar dock INTE i Linux över USB-sladden. Men den funkar ju i nätverket åas.
Fan, en sån vore najs som fan. Använder min server typ som sådan nu, men det vore ju trevligt med en ordentlig backupdisk också. Som inte behövde bara på hela tiden, utan som man kunde dra igång nån gång i veckan och ta backup på allt viktigt till.

Fan, nu blev jag ju sugen på ett par terrabytes ethernetdisk också...