Skitroligt att se att diskussionen väcker intresse hos folk som inte känt till föreningen sen tidigare
Det kan vara på sin plats med en kort sammanfattning av föreningens historik (som börjar innan föreningen bildades). Jag har ingen aning om årtalen för de här punkterna, men det här är ungefär hur historien utspelat sig:
1)
www.rollspel.nu låg ett tag på en server som ägdes och drevs av Sverok.
2) Sverok kom på att det kanske är lite arbiträrt att erbjuda gratis hosting till någon random sajt, och menade att det hade varit mer självklart om sajten hade anknytning till en förening. Därför bildades Föreningen WRNU (som inte alls driver sajten, men har sajten som sin primära mötesplats). Föreningen hade ingen verksamhet och ingen medlemsavgift. Den fick heller inga bidrag, eftersom en alltför stor andel av medlemmarna är så fasligt jättegamla (alltså äldre än 25 bast).
3) Sverok bestämde sig för att lägga ned sin hostingverksamhet, varpå sajten flyttat till en annan leverantör. Det här var nog första gången vi diskuterade föreningens nedläggning. Vi beslutade att ha kvar föreningen ändå, och försöka binda lite verksamhet till den. Jag har för mig att föreningen faktiskt redan hade lite pengar vid det här laget, från inkomna donationer. Det kan vara så att de första donationerna trillade in först senare.
4) När nu föreningen
typ hade ett syfte så började några arrangörer att attribuera sina arrangemang till den. Indierummet och DanCon tror jag var först. Så fort Grottröj blev en regelbunden grej så bestämde vi som arrangerade det att det var för Föreningen WRNU (vid den tiden kallades det för OSR-träff eller något liknande).
5) Några styrelsemedlemmar som suttit med länge återkandiderade inte, för att de inte kände att de hade tid. Vid det laget tror jag vi hade 50 kr i medlemsavgift, ett tjugotal medlemmar och en tanke om att föreningen skulle stödja sina arr ekonomiskt. Det här var nog andra gången vi pratade om att lägga ned föreningen, för att det var svårt att hitta kandidater till styrelsen. En ny styrelse med en något bredare vision om att stödja rollspelsarr rent allmänt gick in (slutligen), och medlemsavgiften höjdes till 100 kr för att ge större ekonomiskt svängrum till detta. Fram till nu hade föreningen skänkt pengar till Grottröj (typ 200 eller 250 kr, har jag för mig). Minns inte om den skänkt pengar till Indierummet för roll-upen än, eller om det kom något senare.
5.5) Egentligen en jätteliten grej, men under spellovet förra året spelade jag rollspel på dotterns fritidshem med ett tiotal barn. Det kanske var det första "riktiga" föreningsarret, eftersom vi sökte och fick spellovslådan från Sverok för det. Jag gjorde det igen på sportlovet, och har tänkt att göra det igen under spellovet i år. Om föreningen finns kvar då så gör jag det gärna i föreningens regi och kollar vad som finns i den där spellovslådan i år.
6) Nu, typ.... errh... ett par år senare(?) Jag tror inte att föreningen fått in några ansökningar om fler bidrag.
Ni andra som hängt med ett tag kan ju komplettera om jag har missat några punkter. Jag tror att det största "problemet" med att föreningsarren är så fristående har varit att vi som arrangerar är lite dåliga på att - här på nätet inför styrelse och andra medlemmar - belysa att det är föreningsarr som pågår. Varje år när verksamhetsberättelsen ska sammanställas har det varit en utmaning att hitta vilka arr som ägt rum under året.