Zire;n178481 said:
"Modern" alltså typ Hathayoga där man försöker uppnå förening av gudarna Shiva och Shaktis principer? Förvisso antar jag att utövandet av yoga utan att man tror på moksha, atman och brahman etc. är lika givande som att läsa fader vår utan att vara kristen. Men när vi har lyckats få bort det ur skolorna en gång, behöver vi verkligen ha tillbaka det igen?
(Och menar man fritt mediterande så kanske man inte ska kalla det för yoga, vi kan väl låtsas som att 70-talets vurm för österländsk mystik gick över?)
Nej.
"Modern" yoga är gymnastiska övningar som inte är mer religiösa än t.ex. pilates, spinning eller något annat som utövas på svenska gym.
Ja, meditation är en viktig del inom hinduism/buddhism - för meditation är en viktig del i de flesta religioner. Inom kristendomen har man t.ex. mediterat i 2000 år - och enda anledningen till att man inte mediterat längre än så är för att kristendomen inte är äldre.
Och även om meditation ofta förknippas med olika religioner finns det massor med meditationstekniker som inte är förknippade med någon religion alls. Att säga att meditation skulle ha att göra med
"70-talets wurm för österländsk mystik" är ungefär på samma nivå som att anklaga en vegetarian för att vara muslim för att denne vägrar äta griskött.
Och att säga att man inte vill ha yoga i svenska skolan för att det är hinduism är på samma nivå som om en icke-kristen på ett cocktailparty skulle vägra ta ett glas vin och ett kex för det är en kristen handling, nämligen nattvarden.
Som ateist* tycker jag bara att diskussionen om yoga i skolan är fånig. Det finns inga varelser med 4 armar, blått skinn eller snablar istället för näsor - lika lite som det finns en vitskäggig gubbe som tittar ner på oss från ett moln i himlen. Eller för den delen en enögd gubbe med två korpar på sina axlar eller en gubbe med en blixt i sin hand. De är på samma nivå som tomtar och troll, Nessie och snömannen. Om någon ändå påstår att det övernaturliga finns, undrar jag varför James Randis
One Million Dollar Paranormal Challenge inte betalades ut en enda gång under 45 år.
Detta betyder inte att jag är emot religionsfrihet, bara att jag klumpar ihop de som tror på gud med de som tror att de är Napoleon. Alla har rätt att tro på vad de vill, så länge de inte försöker pådyvla sin tro på andra - och häri liger problemet:
Modern yoga är icke-religiös, därför är de enda som har något emot modern yoga i skolan just religiösa människor som försöker pådyvla sin egen tro på andra genom att förbjuda yoga i skolan. Det är på samma nivå som när kristna hävdar att rollspelare är
satanister. Ingen ska behöva utöva yoga om denne inte vill, men att förhindra andra att utöva modern yoga är bara en form förtäckt missionsverksamhet och definitivt inte vad jag vill se i svenska skolor.
*Jag är inte ateist, utan ignostiker - men för en lekman är skillnaden obefintlig. Det är ungefär som när jag klumpar ihop Jehovas, Mormoner och Pingstvänner - same shit, different name.