Ett par av anledningarna till att stål är bättre än brons är att Stålet har mer motständskraft mot förändring än brons.
Dvs, ett stål svärd böjer sig inte på samma sätt som ett brons svärd tex, brons svärdet böjer sig mycket enklare än ett stål svärd, men det går inte av, det är lättare att räta ut osv..
Ett stål svärd böjer tillbaka sig självt i mycket högre grad än vad ett brons svärd gör om påfrestningarna är likvärdiga, men det funkar bara bra fram tills en punkt, sedan säger stål svärdet snäpp och går av, men brons svärdet fortsätter att böja sig..
Vissa vapen spelar det inte så stor roll vad de är gjorda av, som tex strids slagor, klubbor osv, stål är naturligtvis att föredra men skillnaden är marginel.. men vill du ha någon form av skär yta på vapnet så är stål helt klart överlägset..
Järn har samma egenskaper som stål, bara det att järn tål mycket mindre än stål när det gäller påfrestningar så jag skulle nog föredra brons vapen över järn vapen..
Nu är det ju så att jag inte har doktorerat i metallurgi, men på det stora hela så är skillnaderna som ovanstående.
Sedan påverkas priset av tillgång och efterfrågan som allt annat, så det kan jag inte utala mig så mycket om, det är upp till din SL att ändra på om han tycker det är fel..