Nekromanti Extraskador

Avslagen_Cola

Warrior
Tycker att extraskadesystemet ibland inte funkar så bra.. Tycker att det känns lite stört om man ger 34 i skada i någons högerhand och det blir ett köttsår... Är det nån som har förslag på regler här?

Förresten så kör jag med /5 istället för /10, tror att de har så för att det ska vara enkelt att räkna.

Gastono

Hero
34 i skada är jättemycket kraft men om du inte träffar mer än lite grann så gör inte kraften så mycket.

Gylf draken

Warrior
Du har hängt upp dig på:
"its only a fleash wound"
tror jag.

Om jag svingar en yxa och slår upp ett köttsår på någons arm så kan det vara ganska allvarligt, han/hon kanske inte dör men armen lär ju bli obrukbar ett tag framöver, det kanske blöder endel, inte som artärblödning men endå, och så är det ju ett öppet köttsår, som kommer att infekteras och ge perosnen som bär det feber flera dagar framöver.

Vh Jens.L "tycker extraskadorna är ganska GANSKA så bra"

Galahad

Veteran
Slå 1t10 för varje 10 i skada. Gör du då tex 34 så slår du 3t10 och väljer en av dem som extraskada. Då blir chansen att göra allvarliga skador större ju mer skada du tillfogar.

ZaiToh

Warrior
Jag kör så här. Tag anfallarens effekt (dra ev bort försvararens om denne lyckades fast med lägre effekt) och dela med tre. Detta tal får väljas om det ska användas till att öka eller minska T10-slaget innan slaget sker. Detta ger träffar som ger mer eller mindre i skada beroende på hur pass bra anfallet var. Beloppet av skadan tycker jag inte ska spela in, det gär det ju så bra nu redan (läs äntligen).

Här finns givetvis utrymme för en stridskonst som gör att det ska delas med två i stället...

För övrigt har jag blivit väldigt nöjd med skadesystemet.

/ZaiToh

Big Marco

Läskig
Detta system är det jag använder mig själv av. Blir det ett Eon IV skall jag slänga med det som officiell regel.

ZaiToh

Warrior
Blir det inte många slag då...? Enklare vore väl då att vid skada låta T10-slaget dra bort tiotalssiffran plus ett i skadan, dvs gör du 34 i skada och slår 10 så blir det 8 i stället.

Fast egentligen har jag inget emot idén alls. Skulle funka bra om man körde med många T10or så det bara blev ett slag.

/ZaiToh

Avslagen_Cola

Warrior
Vet inte riktigt, känns som om vissa kroppsdelar inte passar ihop med köttsår, en hand blir ju ganska mos om man säger så...
Tycker annars att Galahads regler verkar vettiga, gör man mer i skada är det ju naturligt att det är större chans att träffa sådant som ligger längre in.

Phelan

Hero
"Flera tärningar välj lägsta"-modellen gör det mer sannolikt att hög skadeverkan ger en svår skada, men man kan ha bondtur och klara sig. Att dra bort (tiotal+1) gör att man inte KAN få bara ett köttsår när skadeverkan drar iväg. Så, det handlar väl om man vill göra det mer osannolikt med lindrig skada vid hög skadeverkan eller helt omöjligt.

Mvh / Phelan

Avslagen_Cola

Warrior
Jag kommer spela med att om man ger mer än 20 i skada så slår man två T10:or och väljer den lägsta, men aldrig fler än två. Anledningen är att stick i bröstkorgen träffar hjärtat onaturligt ofta annars o dyl.

ZaiToh

Warrior
Japp, men vad är annars hög skadeverkan? Du har ju redan slagit för träffen (som kan vara god men ändå ge skitskada), skadeverkan (som vi nog ser lite anorlunda på), sedan vad för typ av skada det blir. Ja, att man inte kan få köttsår vid hög skadeverkan ser jag bara som än mer realistiskt... vad är vitsen med hög skadeverkan annars???

ZaiToh

Warrior
Jättebra förslag. Ska nog ta och testa den och jämföra med att diverse sätt att justrera slaget. Det låter dock som en finfin idé som dessutom är lätt att implementera då man redan har två T10or från T100an. Genialt! :)

/ZaiToh

ZaiToh

Warrior
En ny idé. Ersätt effekten helt med tärningsslaget. Egentligen (10 - Effekt) för att vara helt korrekt, lättast är dock att göra om träffarna i tabellen. Fördelen är att du slipper att slå för typ av skada, plus att bättre träffar ger bättre skada.

Detta ger alltså hög skada vid både bra träffar och träffar som gör mycket i skada. Känns inte helt fel i mina öron. Kom gärna med egna synpunkter och såga på.

Yes, det blir sketsvårt att få in superträffarna - men det ska inte vara lätt heller. Tror jag har vräkt ur mig något liknande tidigare...

/ZaiToh

Phelan

Hero
Japp, men vad är annars hög skadeverkan? Du har ju redan slagit för träffen (som kan vara god men ändå ge skitskada), skadeverkan (som vi nog ser lite anorlunda på), sedan vad för typ av skada det blir. Ja, att man inte kan få köttsår vid hög skadeverkan ser jag bara som än mer realistiskt... vad är vitsen med hög skadeverkan annars???
Poängen är att om det finns ett slumpmoment så kan man få de där osannolika effekterna som att få ett spett genom huvudet och ändå vara vid medvetande, t ex. Lägg märke till att chansen att helt klara sig undan en svår allvarlig skada vid hög skadeverkan är väldigt låg, då ska SAMTLIGA tärningar få ett högt utfall...

Det handlar dock, som jag sa, om smak och vilken nivå av slump man vill ha. För egen del är jag inte helt förtjust i att dödligheten är så pass hög redan vid låg skadeverkan för framförallt stickvapen mot bålen - man dör inte direkt, men organskador uppstår lätt och leder till döden om man inte har en väldigt skicklig kirurg till hands. Hur ofta har man det?

Själv vill jag se ett mellanting - sannolikheten för ett dödligt resultat vid låg skadeverkan tycker jag kunde vara lägre, medan jag gärna ser att vid hög skadeverkan ska det vara svårare att komma undan ett dödligt resultat.

Mvh / Phelan

ZaiToh

Warrior
Själv vill jag se ett mellanting - sannolikheten för ett dödligt resultat vid låg skadeverkan tycker jag kunde vara lägre, medan jag gärna ser att vid hög skadeverkan ska det vara svårare att komma undan ett dödligt resultat.
Du tycker inte att detta förslag ger dig det du önskar? Då är det kvalitéen på träffen som avgör skadan... och skadeverkan som avgör hur mycket. Bör inte bli lika dödligt då heller...

/ZaiToh - som just kom på att han älskar att se blodet spruta ;)

Krille

Super Moderator
The pain is in your mind

"Tycker att extraskadesystemet ibland inte funkar så bra.. Tycker att det känns lite stört om man ger 34 i skada i någons högerhand och det blir ett köttsår... Är det nån som har förslag på regler här?"

Skadeverkan är bara ett steg på vägen. Det är inte det som är skadan. Skadan är hur mycket Trauma, Smärta och Blödning som du får av anfallet, inte hur mycket skadeverkan du får.

Enligt den synvinkeln så är 34 poäng i skadeverkan inte det som säger hur dåligt du mår. Det är den mängd Trauma, Smärta och Blödning som du har fått på grund av det där köttsåret som är hur dåligt du mår. Resten är bara en massa omräkningar på vägen dit.

Phelan

Hero
Du tycker inte att detta förslag ger dig det du önskar? Då är det kvalitéen på träffen som avgör skadan... och skadeverkan som avgör hur mycket. Bör inte bli lika dödligt då heller...
Nej, för då blir det alldeles för automatiskt. Även om jag vill ha en koppling mellan bra träffar/hög skadeverkan och en svår allvarlig skada vill jag inte ha ett linjärt förhållande. Däremot vill jag att även om slumpen finns med ska den inte vara så stor som den är i det officiella Eon III. Även om spännvidden på resultaten kan vara brett ser jag helst att de flesta resultaten är normala och inte extrema. Normalfördelning, liksom.

Dessutom, hur ofta får inte den ena eller den andre in ett rejält bra slag? Dödligheten torde bli enorm med ditt förslag. :gremlaugh: Perfekta träffar ger också redan högre skadeverkan, som ju har en viss inverkan. Du ger en dubbel belöning för perfekta träffar om effekten ska spela in också.

Mvh / Phelan

ZaiToh

Warrior
Nu förstår jag ärligt talat inte alls hur du tänker här. För hög skada???

Tänk så här. En snubbe har 12 i färdigheten svärd. Ska han lyckas träffa hjärnan med ett hugg krävs det trippel ett. (Effekt= 12-3=9, 10-9=1). Dessutom krävs det att försvararen helt misslyckas med sitt försvar. Hur ofta sker det egentligen???!!!??? (Trippel tre är en på 216). Perfekt slag ger ökad skadeverkan, inte nödvändigtvis bättre träffar. T ex kanske snubben slår 12 och slaget är perfekt - då blir det ett köttsår iaf.

Btw, din sk normalfördelnings väntevärde skulle sticka iväg mot värre skador... dessutom skulle variansen inte vara lika på bägge sidor om väntevärdet. Kommer i ärlighetens namn inte ihåg vad denna typ av fördelning kallas (orkar inte slå upp då böckerna är nedpackade), men Krille eller någon annan med sannolikhetsberäkningarna i färskt minne kanske kan hjälpa till med nomenklaturen?

Det stora problemet jag själv såg var att man behövde minst 12 i en färdighet för att lyckas träffa hjärnan... inte att det skulle vara ett för dödligt system. Däremot gillar jag effekten att bra kämpar har större chans att sätta träffarna där de ska sitta för att bli mest dödliga.

Vad jag inte förstår är varför du vill att skadeverkan ska avgöra var träffarna sitter. Skadeverkan är t ex hur ett svärd har möjlighet gröta runt när de träffar någon stanns - inte någon målsökande missil som går mot hjärtat. Varför skulle ett stort svärd lättare träffa hjärtat en en kniv när väl träffen är satt? Kommer anfallaren in på det avståndet som krävs med sin kniv har han väl goda chanser att vrida bladet och köra det igenom revbenen mot hjärtat?

Skadeverkan är ett mott på den potentiella skadad man kan tillfoga. Var träffen sitter beror mer på hur duktig du är. Gillar du inte att hög skadeverkan ger låg skada är det bättre att du struntar i de olika alternativen på skadetabellerna och tar fram ett medel för dem.

/ZaiToh - undanbeder sig målsökande svärd.

Phelan

Hero
(Åh, upprördhet, härligt, jag som hade glömt varför jag så sällan postar numera...)

Effekten:

Jag hade uppenbarligen inte läst igenom din variant tillräckligt noga, trodde du jämförde de anfallares och försvarares slag så att en försvarares missade parad, dvs negativa effekt, blev ett plus till anfallarens effekt, då hade det snabbt rusat iväg. My bad.

Normalfördelning, väntevärde osv:
Ja, ju fler tärningar som man ska slå och så välja den lägsta, desto större sannolikhet för en allvarlig skada, givetvis. Vad jag menade var dock att man kan räkna med att ju tyngre träff desto större chans att slutresultatet också blir allvarligt, men det är inte hundraprocentigt.

"Skadeverkan avgöra var träffarna sitter":
De lägsta, dvs bästa, resultaten på den allvarliga skadetabellen är de områden som är bäst skyddade och mest otillgängliga på respektive träffområde. Med Eon III så slår man inte fram flera olika resultat utan det som slås fram ses som den allvarligaste skadan som attacken åsamkat. En träff i hjärnan eller i hjärtat har alltså tagit sig förbi skallben eller muskler och revben först, men den åverkan som skadan har på dessa delar räknas inte längre separat. Skadeverkan handlar (väl?) om kraft/energi i slaget. För att komma åt skyddade områden torde det rimligtvis krävas mer energi för att tränga in så djupt. Därav logiken i att ha någon slags koppling mellan skadeverkan och den allvarliga skadan.

Glöm inte heller att en perfekt träff ger +Ob2T6 i skadeverkan. Med "fler tärningar välj lägsta"-modellen får man in att det är större chans att man träffar något allvarligt också.

(En parentes är också att i vår grupp har vi ett annat sätt att slå för färdigheterna och i strid än det vanliga i Eon. Bl a så påverkar effekten på träffen hur mycket skada man gör, får halv skadeverkan till +Ob2T6, utöver modifikation för Snabba eller Kraftfulla anfall. Jag får alltså med en glidande skala in kämpens skicklighet på skadan, fast inte riktigt efter den modell du förespråkar.)

Slutligen:
Jag är inte ute efter att säga till dig hur du ska spela. Det enda jag ville peka på var att det som skiljer sig åt mellan de föreslagna lösningarna (för vi verkar alla ense om att det officiella Eon III-stridssystemet behöver justeras lite) är graden av slump och på hur många ställen i regelmekaniken man vill ha in slumpmoment.

Mvh / Phelan

ZaiToh

Warrior
Ok, då förstår jag hur du fick mitt förslag till att verka så dödligt.

Det är egentligen det här med skadeverkan vi ser på lite anorlunda. Japp, de bästa träffområdena är de som är mest skyddade. För att nå dem krävs antingen finess eller kraft. De mest lukrativa är hjärna, strupe, benpipa, hjärta, lunga, inälvor och könsorgan.

Som jag ser det är det bra träffar som resulterar i att du träffar dessa. Använder du dig av kraft har du mosat dig igenom en massa på vägen dit och då tycker jag att att den ökade skadan simuleras där. Rena hugg krävs för att ta sig igenom ben och leta sig in mellan revben. Ett kraftfullt sådant mosar mest det som är ivägen men gör mycket i skada då det som sagt fanns lite i vägen.

När du förklarar hur ni använder systemet blir det mycket mer uppenbart. Då ni redan har bakat in hur bra träffen var i skadeverkan får du ju en slags kvalité på träffen där. Helt plötsligt blir då ditt system hur logiskt som helst. Det jag var emot var att låta träffarna avgöras av var skadan tog, men om du i den redan bakat in hur bra en träff var i skadeverkan blir det något helt annat. Dock tror jag inte på det om man kör med standardregler.

Jag är väldigt glad att du tog upp skadeverkan som du gjorde dock. Mitt problem med att nybörjare inte kan träffa de känsligaste organen blir helt plötsligt jättenaturligt då de helt enkelt träffar det som är ivägen och inte får in rena träffar som enbart en mästare kan. Hade jag nog inte kommit på om ingen ifrågasatt mig :gremwink:

Japp, att de officiella reglerna är inte helt bra är ett som är säkert. Men de blev ju bättre iom Eon III och med lite husregler blir de riktigt bra. Tänk om de lyckas fullt ut i Eon IV...

/ZaiToh