(Åh, upprördhet, härligt, jag som hade glömt varför jag så sällan postar numera...)
Effekten:
Jag hade uppenbarligen inte läst igenom din variant tillräckligt noga, trodde du jämförde de anfallares och försvarares slag så att en försvarares missade parad, dvs negativa effekt, blev ett plus till anfallarens effekt, då hade det snabbt rusat iväg. My bad.
Normalfördelning, väntevärde osv:
Ja, ju fler tärningar som man ska slå och så välja den lägsta, desto större sannolikhet för en allvarlig skada, givetvis. Vad jag menade var dock att man kan räkna med att ju tyngre träff desto större chans att slutresultatet också blir allvarligt, men det är inte hundraprocentigt.
"Skadeverkan avgöra var träffarna sitter":
De lägsta, dvs bästa, resultaten på den allvarliga skadetabellen är de områden som är bäst skyddade och mest otillgängliga på respektive träffområde. Med Eon III så slår man inte fram flera olika resultat utan det som slås fram ses som den allvarligaste skadan som attacken åsamkat. En träff i hjärnan eller i hjärtat har alltså tagit sig förbi skallben eller muskler och revben först, men den åverkan som skadan har på dessa delar räknas inte längre separat. Skadeverkan handlar (väl?) om kraft/energi i slaget. För att komma åt skyddade områden torde det rimligtvis krävas mer energi för att tränga in så djupt. Därav logiken i att ha någon slags koppling mellan skadeverkan och den allvarliga skadan.
Glöm inte heller att en perfekt träff ger +Ob2T6 i skadeverkan. Med "fler tärningar välj lägsta"-modellen får man in att det är större chans att man träffar något allvarligt också.
(En parentes är också att i vår grupp har vi ett annat sätt att slå för färdigheterna och i strid än det vanliga i Eon. Bl a så påverkar effekten på träffen hur mycket skada man gör, får halv skadeverkan till +Ob2T6, utöver modifikation för Snabba eller Kraftfulla anfall. Jag får alltså med en glidande skala in kämpens skicklighet på skadan, fast inte riktigt efter den modell du förespråkar.)
Slutligen:
Jag är inte ute efter att säga till dig hur du ska spela. Det enda jag ville peka på var att det som skiljer sig åt mellan de föreslagna lösningarna (för vi verkar alla ense om att det officiella Eon III-stridssystemet behöver justeras lite) är graden av slump och på hur många ställen i regelmekaniken man vill ha in slumpmoment.
Mvh / Phelan