Tur..och andra förslag
Om man vill ha lite mer "tur" känsla när det gäller skador kan man alltid ta fram de allvarliga skadorna genom att låta försvararen slå mot tur med ett lämpligt antal T6or (säg 2).
Effekten av TUR slaget avgör hur allvarlig skadan blir.
Vill man så kan man även slå motståndsslag mot anfallaren.
Har inte provat det själv men om det handlar om att byta ut den helt slumpvisa T10 mot nånting så är väl slag mot TUR så gott som något.
Jag tycker dock att systemet som det ser ut i grund är mycket bra. Stridssystemet är tidsödande nog som det är.
I helgen hade vi en duell mellan två riddare som trots relativt snabba rundor höll på i mer än 17 rundor (1 min in game) och säkert tog en timme eller mer (IRL).
För att komma in på något helt annat...
En variant som jag själv är betydligt mer nöjd med är följande.
Om man nyttjar reglerna om relativa effekter vid strid (dvs parterna måste överträffa motståndarens effekt vid en strid) kan man istället för att halvera anfallarens skada vid ett sk "halvlyckat" anfall, Dra ifrån försvararens effekt från skadan (den icke-reducerade).
Om A slår B och får effekt -5 och B parerar med effekt -3 fick A tidigare ett "halvlyckat anfall" och hans/hennes skadeverkan halverades. Med min nya variant gör A skada som normalt men med minus 3 (B lyckades trots allt med pareringen med A var bättre och träffade).
Dvs, dra av försvararens effekt från skadan av anfallet (förutsatt att det träffar förstås)
Om man vill ha lite mer "tur" känsla när det gäller skador kan man alltid ta fram de allvarliga skadorna genom att låta försvararen slå mot tur med ett lämpligt antal T6or (säg 2).
Effekten av TUR slaget avgör hur allvarlig skadan blir.
Vill man så kan man även slå motståndsslag mot anfallaren.
Har inte provat det själv men om det handlar om att byta ut den helt slumpvisa T10 mot nånting så är väl slag mot TUR så gott som något.
Jag tycker dock att systemet som det ser ut i grund är mycket bra. Stridssystemet är tidsödande nog som det är.
I helgen hade vi en duell mellan två riddare som trots relativt snabba rundor höll på i mer än 17 rundor (1 min in game) och säkert tog en timme eller mer (IRL).
För att komma in på något helt annat...
En variant som jag själv är betydligt mer nöjd med är följande.
Om man nyttjar reglerna om relativa effekter vid strid (dvs parterna måste överträffa motståndarens effekt vid en strid) kan man istället för att halvera anfallarens skada vid ett sk "halvlyckat" anfall, Dra ifrån försvararens effekt från skadan (den icke-reducerade).
Om A slår B och får effekt -5 och B parerar med effekt -3 fick A tidigare ett "halvlyckat anfall" och hans/hennes skadeverkan halverades. Med min nya variant gör A skada som normalt men med minus 3 (B lyckades trots allt med pareringen med A var bättre och träffade).
Dvs, dra av försvararens effekt från skadan av anfallet (förutsatt att det träffar förstås)