Nekromanti Extremt många byar?

Favelan

Veteran
Jag tog och kollade lite på Ashariens befolkningsstatestik och kom fram till att ungefär 120 000 pers inte bodde i någon av de utmärkta städerna och byarna på den stora Asharinakartan. Sedan tog jag och delade detta med 50, (vilket är medeltalet för byar som inte är utmärkta) och fick då fram att det finns drygt HELA 2500 mindre byar till i Asharien. Detta måste ju betyda att det är extremt tätbefolkat kring den lilla bördiga mark som finns. Visst jag vet ju att de lider av svält och sjukdomar, men är det inte lite väl mycket folk på sådan liten yta? Och var finns mest byar? Längs Järnforsen och Camards Jarladöme, samt de nordliga Jarladmöena som Jarla och Daggbacken. Eller var annars?

/Favelan

Krille

Super Moderator
"Sedan tog jag och delade detta med 50, (vilket är medeltalet för byar som inte är utmärkta) och fick då fram att det finns drygt HELA 2500 mindre byar till i Asharien. Detta måste ju betyda att det är extremt tätbefolkat kring den lilla bördiga mark som finns."

Näe, egentligen inte.

Min spontana reaktion är att byarna är rätt små. Det borde omfatta på sin höjd ett halvdussin familjer. Det innebär att byarna inte behöver särskilt stora åkermarker för att försörja sig - jag skulle tro att det räcker med ett medelavstånd mellan byarna på omkring en till två kilometer för att försörja dem. 250-500 pers är en mer rimlig bysiffra.

För att försörja 120 000 pers krävs en odlingsbar yta stor som halva Skåne, ungefär, beroende på hur väl jordbruket går. Eventuellt skulle du kunna skrämma ner det till en tredjedels Skåne. Och det ska väl inte vara några problem att remsa upp till och med ett helt Skåne längs med floderna.

Allt detta sagt, befolkningssiffrorna i Asharien är rätt knas.

Favelan

Veteran
Var finns då mest byar? Och är hela Järnforsen stran belamrad med små byar?

Detta motstrider dock den tidigare uppfattningen jag fått genom vissa moduler, inte minst från Sorgernas Brun.

/Favelan :gremconfused: (Börjar anta att jag måste ge mina Rp:s en ny beskrivning om det tidigare så öde landet)

Krille

Super Moderator
"Detta motstrider dock den tidigare uppfattningen jag fått genom vissa moduler, inte minst från Sorgernas Brun."

Som sagt var, Ashariens befolkning är rätt knas.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Soldarn i Manchester Stadium

Asharien, Soldarn samt Tirakerna är skrivna av en och samma man. Dan Johansson tror jag att han heter. Personligen så tycker jag att han skriver väldigt bra och intressanta moduler (Tirakmodulen står högt i kurs hos mig), men det där med demografi var aldrig riktigt hans grej.

Soldarn har exempelvis 55.000 innevånare. Betänk att Manchester Football Stadium har en kapacitet på lite över 60.000 innevånare. Alltså kan du få plats med hela soldarns befolkning på en fotbolls arena, och ha plats över till korvmojarna!. Bara det är väl en fingervisning om att saker och ting är lite knasigt. :gremwink:

Gamla trådar om ämnet:
En tråd, en annan tråd.

/Naug, spelar med mångdubblad befolkning i Asharien och Soldarn, samt av Tirakerna

Fotboll (OT)

Visste du att Barcelonas fotbollsarena rymmer hela 90 000 besökare?

Mvh Victor Palm...

...Som tror att det är europas största fotbollsarena.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Nej, kan inget om fotboll

Det enda jag vet är att vissa stadion är stora.

Sedan skötte google och ett lyckat slag i informationssökning resten :gremwink:

/Naug, inte fotbollsfantast, men kan använda en sökmotor

ripperdoc

Myrmidon
Re: Fotboll (OT)

Och Rosebowl i Los Angeles ska väl rymma 100 000?

/RipperDoc - problemet kvarstår dock...det bor alldeles för få i Soldarn

Favelan

Veteran
Re: Soldarn i Manchester Stadium

Soldarns befolkning är för visso kanske en aningen förliten... men personligen så tycker jag att ashariens befolkning verkar aningen stor för det lilla landet.

/Favelan

Storuggla

Champion

Och Rosebowl i Los Angeles ska väl rymma 100 000?

/RipperDoc - problemet kvarstår dock...det bor alldeles för få i Soldarn
Eller så har vi för stora fotbollsarenor. ^_-

Storuggla, lämnar sedan ämnet

Ezping Orm

Hero

Visste du att Barcelonas fotbollsarena rymmer hela 90 000 besökare?
Nou Camp, som arenan heter har kapacitet för 98.000 besökare, vilket betyder att man nog utan större problem skulle kunna klämma in över 100.000 besökare!!

Och när vi ändå talar om stora arenor måste jag nämna att May Day Stadium i Pyongyang (Nordkorea) tar 150.00 besökare, vilket gör den till världens största sportarena!

Arvid

Warrior
Re: Soldarn i Manchester Stadium

Om man bara ser till befolkningstätheten så är det dock inte så knas. Sverige hade en befolkningstäthet på 2 invånare per kvadratkilometer på 1730-talet (inte riktigt säker på det exakta värdet på årtalet, men någonstans däromkring). Då utgår jag från dåvarande befolkningsmängd (2 miljoner) och nuvarande area. Jag är lite osäker om Finland är medräknat, annars skulle befolkningstätheten vara ännu mindre. Betänk också att detta är 1700-tal och att befolkningstätheten i t ex Finland måste varit ännu mindre. Jag har ingen aning om befolkningsmängder i Sverige kring tidigare historia men den lär väl ha varit ganska rejält mindre.
Det som dock är konstigt med Soldarn är:
1. Befolkningsfallet från 400 000 till 70 000 invånare.
2. Att de har så stora städer.
3. Att de är en snuskigt liten maktfaktor. Jargien skulle krossa hela Soldarn om de fick dit en legion (jag menar alltså att de framstår som större maktfaktor i böckerna).
4. Att varje baron styr över så lite folk.

Krille

Super Moderator
Soldarn i Luossavaara

"Sverige hade en befolkningstäthet på 2 invånare per kvadratkilometer på 1730-talet (inte riktigt säker på det exakta värdet på årtalet, men någonstans däromkring). Då utgår jag från dåvarande befolkningsmängd (2 miljoner) och nuvarande area."

En stor bidragande orsak till att Sverige är så obefolkat är dess terräng. Stora delar av Sverige är (eller var) urskog långt in i inlandet, tundra samt fjäll, och av dessa orsaker i princip obebodda. Du kan i princip kapa bort alla delar av Sverige norr om Sundsvall utan att märkbart påverka invånarantalet.

De delar av Sverige som var befolkade var liksom de i söder, där det var bördig mark och relativt goda kommunikationer (kusterna, området kring Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren, samt de slöa floderna nere i Söder. Där var befolkningstätheten bra mycket större. Resten av Sverige är i princip jämförtbart med Sibirien.

Så det är inte bara att jämföra Soldarn med Sverige rätt av. Du får titta på klimattyper också. Och då inser man en sak rätt fort: Soldarn måste vara koloniserat igår eller ha ett stenålderssamhälle för att rättfärdiga sina befolkningssiffror.

Big Marco

Läskig
Re: Soldarn i Luossavaara

Soldarn består av typ 85% skog och berg. Dessutom var befolkningsmängden den femdubbla för ett sekel sedan.

Geografica Mundana atr upp detta.

Krille

Super Moderator

"Soldarn består av typ 85% skog och berg."

Skog har aldrig hindrat bönder förr. Det finns yxor, hackor och svedjebruk. Bergen finns dessutom i utkanten.

"Geografica Mundana atr upp detta."

Tja, det är en efterkonstruktion, konstruerad sex år senare. Som du kanske minns var jag på dig och Calle redan 1996 om befolkningsmängden, och då var inga som helst bortförklaringar planerade. Nä, då skulle det vara så i fantasy, och så blev det i den Mundana som inte har Geographica i namnet. :gremwink:

För övrigt har jag inte ens sett röken av vare sig Riddaren eller Mundana, så vad som står i dessa kan jag inte uttala mig om.

Korpen

Hero

Då kanske du kan svara på varför Drunok har så löjligt låg befolkning, det nämns inga orsaker i någon av mundanaböckerna.

Arvid

Warrior

En stor bidragande orsak till att Sverige är så obefolkat är dess terräng. Stora delar av Sverige är (eller var) urskog långt in i inlandet, tundra samt fjäll, och av dessa orsaker i princip obebodda.

Desamma gäller väl Soldarn? Urskog långt in i inlandet.

Så det är inte bara att jämföra Soldarn med Sverige rätt av. Du får titta på klimattyper också. Och då inser man en sak rätt fort: Soldarn måste vara koloniserat igår eller ha ett stenålderssamhälle för att rättfärdiga sina befolkningssiffror.

Men om vi då tar Sverige, 1730. De områden som är uppodlingsbara är väl ändå (i förhållande till hela landets area) jämförbara med de i Soldarn? Med tanke på att stora delar av Skåne var uppodlingsbar (?) borde man väl ha ett liknande procentförhållande, uppodlingsbar mark/landets area, som i Soldarn.

Men som jag tidigare nämnt, det finns andra saker som säger emot Soldarns låga befolkning, jag ser dock inget större problem i just befolkningstätheten.