Nekromanti Extremt old-schooligt icke-rollspel

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Snubblade över en serie illustrationer till en nästan-rollspelsbok från 1981.

»Vaddå, nästan?« undrar ni.

Jo, Boken illustrerar tydligen några äventyrares väg genom en dungeon. Men själva dungeonen har aldrig givits ut till något spel.

Efter mycket bryderi angående i vilket forum jag skulle posta denna länk beslöt jag att den nog skulle passa minst illa här.

Och kolla vilka sköna old-schooliga bilder! (Vänligen bortse från att så gott som alla kvinnor är lättklädda och/eller i behov av räddning – det är inte det jag menar med old-schoolig.)

Det här kanske inte bjuder in så mycket till direkt diskussion. Se det som en inspirationstråd eller nåt.

Foggmock

Myrmidon
I love it! Särskilt det kitschiga, häftigheten-först-romantiska uttrycksättet. Blatant och total blandning av rustningstyper, kulturer och vapentyper, komplett ignorerande av kvinnor i andra roller än sexobjekt eller hjälplösa våp, björnar, grodmän, ödleorcher och malicker i en salig blandning... Känns väldigt Drakar och Demoner från samma tid.

Kanske var jag inte det enda bra som åttiotalet förde med sig...

Ram

Skev
Ascoola bilder! Det där är precis som jag hoppas att Arferts Fantasy! skall bli.

Arfert

Facit
Ram said:
Ascoola bilder! Det där är precis som jag hoppas att Arferts Fantasy! skall bli.
tyvärr är jag inte lika bra på att rita, men gillar känslan. Bra inspiration.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
w176 said:
Jag blev helt kär i tjejernas lår. Stora, muskulösa och kurviga.
Aye...! Det var bättre förr! (på denna nogsamt utvalda front)

CapnZapp

Myrmidon
Foggmock said:
komplett ignorerande av kvinnor i andra roller än sexobjekt eller hjälplösa våp, björnar, grodmän...
Jag tycker inte personligen kvinnor behöver spela andra roller än som hjälplösa våp eller björnar.

Det där med kvinnor som hjälplösa grodmän och ödleorcher gör inget för mig.

solvebring

Superhero
Hur jäkla tufft som helst. Det här är nåt man älskar direkt. Det är så old school och gammal serietidning att jag nästan kissar på mig. Underbart.

... Förövrigt är varken barbarkrigare som t.ex. Conan eller ungmöer a la oldschool-fantasy så mycket att teckna i oldschool-världen om man inte dänger till med kullig byst och spänstiga lår. Vad vore t.ex. Tarzan eller Fantomen utan det? :gremwink:

anth

Vetefan
CapnZapp said:
Foggmock said:
komplett ignorerande av kvinnor i andra roller än sexobjekt eller hjälplösa våp, björnar,
Jag tycker inte personligen kvinnor behöver spela andra roller än som hjälplösa våp eller björnar.
Instämmer, kvinnor passar utmärkt som björnar:
Björnvideo 1
Men de kanske bör fråga vad björnarna själva tycker först:
Björnvideo 2

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
No shit -- den där boken såg jag 1981 när den kom ut och hade helt glömt hur kalkoniga bilderna egentligen var.

Storuggla

Champion
Jag gillar att orkerna inte ser ut som standard-GWorker. Men framförallt har alla ordentliga rustningar som de tydligen putsat och rengjort, vilket är rätt imponerande om man är en ork i en dungeon kan man tycka.

Storuggla, fina korvar i skafferiet

Johan K

Gammal & dryg
Av någon anledning så poppade DoD -86 upp i mitt huvud när jag såg dessa bilder.
Mycket old school över dessa bilder iaf!!

CapnZapp

Myrmidon
solvebring said:
... Förövrigt är varken barbarkrigare som t.ex. Conan eller ungmöer a la oldschool-fantasy så mycket att teckna i oldschool-världen om man inte dänger till med kullig byst och spänstiga lår. Vad vore t.ex. Tarzan eller Fantomen utan det? :gremwink:
Välhängda och med spänstiga lår är de iallafall bägge två i Latischa of the lost world...