Nekromanti FÖRDÖM alla usla rollspelsförfattare

Eagle

Swordsman
Hej!

Satt och bläddrade igenom en del gamla rollspel från äventyrsspel (80 tal) när det slog mig hur mycket avsky och fördömande jag kände över kvalítén på rollspelen... jag kände mig dömande över de usla illustrationer och över att texterna var fruktansvärt dåliga, layouten tråkig, ja allt var fel, fel, fel....

Men så kom jag att tänka på en intressant berättelse. Jag ska skriva ner den åt er, för den är väldigt tankeväckande:

"Konstnärens läxa
Nadja var den mest begåvande elven på konstskolan. Genom hårt arbete, hängivenhet, fantasi och stor begåvning hade hon tagit sig genom den hårda utbildningen och nu var hon snart färdig.

Nu återstår bara en lektion, sa hennes lärare en dag. "Din uppgift är att måla en tavla, som ska bli ditt hittills mest framstående verk.

Nadja arbetade dag och natt och till slut var tavlan färdig. Detta var sannerligen hennes bästa verk.

Mycket bra, berömde läraren. Ta nu tavlan till torget och häng upp den där så alla kan se den. Häng okcså upp en skylt som berättar att du ställer ut ditt verk till allmänt beskådande och att du vore mycket tacksam om den som hittar ett fel i tavlan skulle vilja markera det med ett kryss.

Nadia gjorde som läraren sa och väntade sedan otåligt några dagar. Sedan skyndade hon sig till torget, spänd av förväntan. Skulle hon ha klarat testet? Skulle tavlan vara fri från kryssmarkeringar? Men hjärtat blev alldeles tungt i bröstet när hon fick syn på tavlan. Redan på långt håll kunde hon se att tavlan var alldeles överklottrad med kryss. Nu skulle hon helt säkert bli underkänd.

Bedrövad återvände hon till skolan och visade tavlan för sin lärare. Denne sa inte så mycket utan bad Nadja göra en ny tavla, om möjligt ännu bättre än den förra.

Den här gången arbetade Nadja ännu hårdare. HOn ville ju så gärna lyckas. Läraren berömde även den nya tavlan och förklarade att också den skulle ställas ut på torget.

Men den här gången skulle meddelandet bredvid tavlan vara lite annorlunda.

Nadja lyssnade på instruktionerna och skyndade sig sedan till torget. Där hängde hon upp tavlan tillsammans med en ny skylt. Också den här skylten uppmande folk att markera ut eventuella fel. Men nu fick åskådarna också chansen att korrigera felen, med hjälp av penslar och färg som stod intill.

Och tänk - När Nadja återvände några dagar senare hade ingen hittat ett enda fel. Glädjestrålande återvände hon till skolan och visade upp tavlan för sin lärare.

Du har nu lär dig den sista läxan du behöver, sa läraren med ett leende. Och lärdomen är denna:

Det kommer alltid att finnas människor som bedömer dina verk. Den första tavlan var fylld med kryss, eftersom många gärna vill vara med och tycka när de får chansen - även om de inte har några kunskaper i ämnet. Den andra tavlan var fri från kryss, eftersom bedömarens egen kunskap och skicklighet stod på spel. Så när du lagt ner din själ, din begåvning och ditt hjärta i ett verk, var din egen domare. Du ger verket dess värde - det kan världens betraktare aldrig ta ifrån dig. Och glöm inte att detta också gäller när du själv ska bedöma någon annans livsverk."

När jag kom att tänka på denna historia i samband med att jag fördömde alla usla rollspelsprodukter från 80 talet, så kände jag mig skamsen, för jag insåg hur lätt det är för mig att kritisera och fördöma andra - men skulle jag tvingas att göra det bättre, under samma tidspress som dessa författare haft - så skulle jag nog inte lyckats.

Så i fortsättningen ska jag inte vara så fördömande när jag läser rollspel som någon lagt ner all sin energi och tid på att skriva.

/Eagle

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tycker att "kritisera inte om du inte kan göra bättre själv" är en usel inställning i allmänhet. Det funkar inte så.

Dessutom tycker jag de flesta 80-talsspelen var bra mycket mer välskrivna än något som till exempel Riotminds slänger ur sig idag. Illustrationerna är dock en helt annan sak.

/Dimfrost

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker att "kritisera inte om du inte kan göra bättre själv" är en usel inställning i allmänhet. Det funkar inte så.
Medhåll.

Om jag gör något dåligt, så vill jag ha kritik. Helst konstruktiv sådan, men annan funkar också. För att jag ska kunna bli bättre måste jag få en idé om vad jag gör fel, eller snarare vad jag skulle kunna göra bättre.

Sedan utgår det hela från att det skulle finnas något objektivt "bättre", snarare än bara olika smak...

Johan K

Gammal & dryg
Tänkvärd historia där.
Dock är det ju alltdi bra med feedback på enns produkter. Konstruktiv kritik är alltid bra.

solvebring

Superhero

Dessutom tycker jag de flesta 80-talsspelen var bra mycket mer välskrivna än något som till exempel Riotminds slänger ur sig idag. Illustrationerna är dock en helt annan sak.
WORD, det säger jag med.

entomophobiac

Low Prep High Play
Väldigt bra!

Första gången jag skriver här på väldigt länge, men det här var svinbra. Hehe. Visst är det lätt att vara fördömande. Alla kan nog känna igen sig. Som när man ska ut och käka lunch och alla säger nej till de förslag på ställen som ges men ingen kommer med andra förslag... Fy.

Däremot kan jag nog hålla med på kvalitetspunkten till en gräns. Man tyckte det var jättebra när man gick i Mellanstadiet och då fyllde sina syften -- de fick en att börja med rollspelshobbyn.

Önskar folk kunde se med samma bakåtkritik på film och liknande också. Typ Star Wars och andra hyllade nostalgiprodukter.

Det var inte bättre förr. Så säger bara folk som själva inte utvecklas :gremwink:

Eksem

Champion
Jag skulle säga att även en amatör kan ha värdefulla åsikter, och att saker var både bra och dåliga förr. De här hårda ställningstagandena ni ägnar er åt i den här tråden är tramsiga och menlösa.

Troberg

Sinister eater
Jag skulle säga att även en amatör kan ha värdefulla åsikter, och att saker var både bra och dåliga förr. De här hårda ställningstagandena ni ägnar er åt i den här tråden är tramsiga och menlösa.
Jag skulle säga att ni missar poängen med historien. Den handlar inte om att man måste kunna för att få kritisera, den handlar om att man inte ska bli nedslagen av kritik för att man tror att kritikerna är bättre än vad man själv är när de i själva verket bara uttrycker en åsikt bland andra åsikter.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: FÖRDÖM alla usla rollspelsförfattare (OT)

Det är coolt och inne att göra hårda ställningstaganden -- inte bara tramsigt och menlöst :gremwink:

Eksem

Champion
"Den handlar inte om att man måste kunna för att få kritisera, den handlar om att man inte ska bli nedslagen av kritik för att man tror att kritikerna är bättre än vad man själv är när de i själva verket bara uttrycker en åsikt bland andra åsikter. "

Fast, det är ju inte alls vad som händer i berättelsen. Jag menar, vad säger den här meningen?

"Du ger verket dess värde".

Nej, jag tyckte inte om berättelsen.