Hur gör man igentligen fällor intresanta?
Det vanligaste sättet de fungerar på brukar ju vara. Rollpersonerna måsta slå för något sorts dolt iaktagelseslag. Misslyckas det så trampar de in i fällan och är tvugna att slå något räddningsslag. Misslyckas det så skadas de eller dör. Inte så jätteskoj.
Hur kan man göra det roligare?
Första problemet som jag ser det är de dolda iaktagelse slagen. För det första berättar ett sådant slag att något är fel, lösningen att slå några extra då och då är inget skoj. Funderade på att ta bort dem helt och hållet men då försvinner lite med meningen att ha en sådan färdighet och samtidigt försvinner lite moroten för rollpersonerna att vara försiktiga. Så jag funderade på följande lösning.
Innan rollpersonerna ger sig in i ett område de misstänker det kan finnas fällor på eller liknande (exempelvis ett gravvalv) så slår man ett slag för Uppmärksamhet. Det värdet gäller sen för resten av vistelsen i gravvalvet. Om man slog högre än vad som krävdes för att hitta en fälla som gör man det när man når den, slog man för lågt så upptäcker man det när det säger KLICK!
Sen till den svåra biten, hur gör man en fälla intressant och inte bara en övning i att slå tärningar. Fällan måste på något vis orsaka huvudbry för spelarna. Exempel kan vara istället för att falluckan skadar rollpersonerna så är de på villovägar. Istället för att knivbladet träffar rollpersonerna och skadar dem så börjar de svingas fram och tillbaka runt om rollpersonerna och de kommer närmare och närmare och de måste lista ut hur man stoppar dem innan det är för sent.
Eller? Hur får man ihop vettiga speldata på en sån fälla? Känns som betydligt lurigare än slå smi slag eller ta 2T6 i skada? Har ni några förslag?
Det vanligaste sättet de fungerar på brukar ju vara. Rollpersonerna måsta slå för något sorts dolt iaktagelseslag. Misslyckas det så trampar de in i fällan och är tvugna att slå något räddningsslag. Misslyckas det så skadas de eller dör. Inte så jätteskoj.
Hur kan man göra det roligare?
Första problemet som jag ser det är de dolda iaktagelse slagen. För det första berättar ett sådant slag att något är fel, lösningen att slå några extra då och då är inget skoj. Funderade på att ta bort dem helt och hållet men då försvinner lite med meningen att ha en sådan färdighet och samtidigt försvinner lite moroten för rollpersonerna att vara försiktiga. Så jag funderade på följande lösning.
Innan rollpersonerna ger sig in i ett område de misstänker det kan finnas fällor på eller liknande (exempelvis ett gravvalv) så slår man ett slag för Uppmärksamhet. Det värdet gäller sen för resten av vistelsen i gravvalvet. Om man slog högre än vad som krävdes för att hitta en fälla som gör man det när man når den, slog man för lågt så upptäcker man det när det säger KLICK!
Sen till den svåra biten, hur gör man en fälla intressant och inte bara en övning i att slå tärningar. Fällan måste på något vis orsaka huvudbry för spelarna. Exempel kan vara istället för att falluckan skadar rollpersonerna så är de på villovägar. Istället för att knivbladet träffar rollpersonerna och skadar dem så börjar de svingas fram och tillbaka runt om rollpersonerna och de kommer närmare och närmare och de måste lista ut hur man stoppar dem innan det är för sent.
Eller? Hur får man ihop vettiga speldata på en sån fälla? Känns som betydligt lurigare än slå smi slag eller ta 2T6 i skada? Har ni några förslag?