Nekromanti Fältslag i Eon med BattleLore/Memoir bräde?

Eagle

Swordsman
Hej!

För att göra fältslaget i Eon mer överskådligt, vad tror ni om att använda sig av kort och spelbräde till Memoir/BattleLore?

Färdighetsslag strategi kan avgöra vilken favör spelarens sida har att placera ut sina figurer sist i förhållande till hur motståndarens trupper står på brädet. Strategislag kan styra om spelarens sida kan förutse vad motståndarens nästa drag kommer att bli (motspelaren får avslöja vilket kort han kommer spela nästa drag så spelaren kan planera för detta).

Färdighetsslag i taktik kan styra hur många kort man får ha på hand, som ett uttryck för att man har fler taktiska möjligheter om man lyckas med ett högt taktikslag. Det kan också påverka vilka specialkort man får nyttja under stiden.

När figurer på brädet försvinner så innebär det inte att den enheten är dödad, men det kan istället innebära att den enheten tagit så mycket stryk att den inte längre kan räknas som en stridande enhet. Om rollpersonen ingår i en sådan enhet får de flytta sin rollperson till en angränsande enhet istället.

När en arme/enhet flyttar in i en ruta där det t.ex. finns en skog eller en by, så kan spelledaren när han vill välja att gå ner på rollspelsnivå och välja att rollspela händelsen. Det kan t.ex. utspela sig något intressant i skogen eller i byn där rollpersonen behöver fatta beslut. När man rollspelat klart och kan man återgå till själva spelbrädet och fortsätta fältslaget.

Hur tycker ni detta låter? För er som har kännedom om både BattleLore/Memoir och fältslagsreglerna i krigsherren, ge mig gärna feedback!!!

/Eagle

Big Marco

Läskig
Jag tycker det låter skitballt. Jag gillar speliga lösningar. Fältslagsreglerna är gjorda för att vara rätt abstrakta och inte kräva visualisering. Jag skall nog till och med snacka med vår SL i Eon, Ripperdoc, om detta, då jag misstänker att vi kommer att ha en del fältslag framför oss, nu när jag vill ta över hela Mundana. ,-)

Jag tror att Battlelore skulle fungera riktigt bra. Jag skulle nog dock göra så här ndg Strategi och Taktik.

Taktikslaget avgör hur många kort man får ha på hand, och Strategislaget avgör om man får dra extra kort som bara är med i urvalet av vilka kort man har på hand. Överblivna kort kastas.

Att titta på motståndarens hand känns lite fel - det borde snarare vara spionageverksamhet och en typisk rollpersonsaktivitet.

I övrigt tycker jag att det verkar fungera som du har tänkt dig. Eventuellt kan man lägga till så att vissa trupptyper får slå fler tärningar för träff pga överlägsen styrka eller träning, speciellt om man blandar in trukher, troll och vandöda. Men Battlelore har redan rätt bra regler för detta med sina färger och trösklar. Men det kanske inte räcker ndg mer fantasyaktiga strider (jag har bara kört de "historiska" slagen i Battlelore än så länge och vet inte hur fantasyköret med hjältar etc fungerar så).

Eagle

Swordsman
Jo jag tänker mig att man kan få använda ytterligare markörer tillsammans med truppfigurerna för att illustrera olika bonusar som vissa trupper har utifrån de armebeskrivningar som finns i Krigsherren.

Då det finns många fler landskapsbrickor till Memoir och dess expansioner än till Battlelore så kan man faktiskt kombinera dessa bräden och brickor för att få den typ av slagfält man önskar.

Det finns dock ingen bra system för att anfalla borgar och befästningar i battlelore. Användandet av tunga vapen mot befästningar finns ännu inte i battlelore.

Förmågan att kunna förutse motståndarens drag handlar inte om att man ska få se hela hans hand med kort, bara det kort han kommer spela i nästföljande runda. Men man kanske kan göra ett spionslag för varje runda och om man når en viss effekt, så kan en spelare/spelledare få denna kunskap.

Om en rollperson i en rollspelssekvens lyckas med ett turslag så kanske han stöter på någon högt uppsatt officerare i motståndarens krigsråd... och att de lyckas mörda någon krigsherre eller någon av dess rådgivare (med hänvisning till battlelores krigsråd: präst, tjuv, magiker och krigsherre). Detta får konsekvenser för hur motståndaren kan strida.

Om rollpersonerna i en rollspelssekvens när de befinner sig i en by, lyckas smyga sig in i motståndarnas läger och förgifta deras mästerspanare (tjuv/spion), så kanske tjuvkort i battlelore antingen blir värdelösa eller att de minskar i level. Om krigsherren dör, så kan motståndarna bara använda tre kort på hand. Jag ser helt klart intressanta möjligheter med fältslag kontra rollspelsaspekten.

Den feedback jag vill ha är följande:

Hur kombinerar du fältslagsreglerna i krigsherren med brädspelet Battlelore rent konkret för att det ska bli smidigt och homogent?

Big Marco

Läskig
Hur kombinerar du fältslagsreglerna i krigsherren med brädspelet Battlelore rent konkret för att det ska bli smidigt och homogent?

Spontant säger jag att det inte går - regeldesignen och -filosofin avviker för mycket från varandra. Välj hellre att bara spela Battlelore med de moddar som har talats om. Försök avgöra om trupperna är gröna (snabba och lätta), blå (balanserade), eller röda (tunga och långsamma) utifrån trupplistor och beväpning. Antalet grupper får bedömas på något sätt. Tänk på att Battlelore är ett närstridsfokuserat spel så trupper i Eon som har fokus på avståndsstrid bör få någon bonus för detta (kanske Bonus die? För att få det enkelt).

Jag tror att jag skulle göra så att Vandöda skulle få vara fem eller sex "gubbar" per grupp, detta ger att de är svåra att döda men ger dem samtidigt inte den otroliga bonus om rakt av symboliserar detta genom att göra dem fler eftersom de då får mer slagkraft.

Men generellt finns det bara ett sätt att gå till väga i sådana här fall - testa. Och testa. Och testa.

Eagle

Swordsman
Bra feedback och intressanta riktlinjer - både när det gäller att låta vandöda ha fler figurer per enhet, men även din aspekt av de olika färgerna. Måste även poängtera att landskapsbrickorna i memoir är jättebra, för i dagsläget så innehåller battlelore inte alls så många landskapsvarianter, utan dessa kommer nog i framtida supplement. memoir fungerar utmärkt fram till dess. I memoir finns det ju även vinter och öken bräde.