Nekromanti Fältslag...

Freddy

Veteran
Finns det några fältslags regler i D&D 3:ed??? Jag har inte hittat några och jag tycker att det behövs? Riktigt klassiska fältslags kampanjer är ju hur roliga som helst.

Magnus L

Hero
Det finns lite information om krig på sid. 158 i Dungeon Masters Guide. Inga riktiga fältslagsregler men åtminstonde lite hur krig fungerar i DnD.

Freddy

Veteran
Det tycker jag är lite dåligt... Är det ingen som har Drakar och Demoners fältslags regler som fanns med i boken krigarens väg???

DanielSchenström

Swashbuckler
Om du kan tänka dig använda DoDs regler för fältslag till D&D, då lär det gå annu bättre med reglerna till AD&Ds 2nd ed som heter Battlesystem (undvik dock Battlesystem skirmishes som är för mycket mer småskaliga strider.)

Freddy

Veteran
Jag måste ju säga att jag tycker Drakars fältslags system är bland de bättre jag har stött på. Jag har inte änu testat battlesystem, men säger ni att det är bra så får man väl ta och testa det.

Fast frågan blav inte besvarad. Är det någon som har Drakar och Demoners fältslags regler som fanns i boken Krigarens Handbok??? Jag skrev lite fel sist... Den heter ju Krigarens Handbok.

Boobis

Warrior
Vad tycker du om den? Själv brukar jag tycka att AEGs böcker är bra kvalitetsmässigt men att de inte riktigt passar in med materialet publiceat av WoTC.

-J

Balderk

Swashbuckler
Fast som Daniel sa (ungefär iaf): Det är väldigt svårt att konvertera drakars regler till d&d:s! Om inte omöjligt, men jag har inte försökt. Det är ju inte samma spel som vissa verkar tro...

/Balderk

Freddy

Veteran
Vem verkar tro det då??? Säg någon som antytt att det är samma spel.

Fast frågan är fortfarande obesvarad. Märkte du att du inte svarade på frågan? Det är allt för vanligt tycker jag. Detta säger jag med risk att bli illa omtyckt av övriga forum medlemmar. Nästa gång kan ni väl svara på frågan istället, för jag är mycket väl medveten om att det inte är samma rollspel och att det kan bli svårt att konvertera reglerna. Men jag är villig att göra ett försök åtminstone.

Balderk

Swashbuckler
Vem verkar tro det då??? Säg någon som antytt att det är samma spel.

Glomer här har frågat om det... finns fler också (har jag ett minne av iaf), men jag orkade inte leta upp dem... men jag menade inte att du skulle ta illa upp eller så och om du tog det så ber jag om ursäkt.

Ja, jag märkte att jag inte svarade på frågan. Nej, jag har inte den där boken men jag kan veta en person som har den nu när jag tänker efter... eller till vilket DoD är det? Är det till 4:an (91:an) så kan han ha den... Han säljer dock massvis med böcker till det spelet så han kan ju ha sålt den också... Kan kolla på ett par dagar.

/Balderk, tycker det är onödigt att vara spydig dock

Storuggla

Champion
Hehe, jag har inte köpt den, jag har bara sett att den finns. Jag har inget behov av den i mina kampanjer så... :gremsmile:

Storuggla, tycker att marulken är en missförstådd fisk

Freddy

Veteran
Nej, det är jag som ska be om ursäkt för dåligt uppförande. Förlåt mig, det var inte meningen att brusa upp så där. Men jag trodde det var mig du menade.

Jo, det är DoD -91, jag har spelat det rätt mycket och en kille i min gamla spelgrupp har en massa böcker, fast vi saknar Krigarens Handbok. Om du kunde kolla upp det är du en riktigt hyvens kille, det vore jätte snällt av dig?

Tack på förhand.

G

Guest

Guest
Annars finns det ju ett par enkla Mass Combat regler i den gamla AD&D 2nd Ed boken Combat & Tactics.
Dessa regler går nästan att använda rakt av till 3e. Men boken kan ju kanske vara lite svår att få tag på eftersom den inte säljs längre.

Netfeed

Swashbuckler
skapa egna

jag är inte så hängd i själva rollspelsskapandet(eller själva rollspelandet heller för den delen, men jag skall f*n lära mig ordentligt, GothCon känns som en bra start) men egentligen så borde det väl inte vara så svårt att skapa sådana regler själv... eller?

jag har nu inte spelat fältslag men jag ahr kört lite warhammer och skall försöka ta exempel från båda... om det nu går

tex. först måste man ju se vad det är man skall spela, skall man leda hela fältslaget? är man medelmåttiga underofficerare? är man soldater? eller är man kockens katt?

när väl detta bestämts så får man ju gå efter de egenskaperna, är man ledare för hela fältslaget så måste man ju leda diverse underofficerare, man måste tänka på själva logistiken(hur långt kan vi förflytta oss?, finns det mat? osv.), sedan måste möten hållas för att kolla upp streategier man måste ta reda på vart man skall möta fienden osv. osv.

är man underofficerare så skall man ju lyda och var undermånig och ta alla skit om något inte fungerar man skall även ge order, utföra ordrar, vara överjävlig mot soldaterna osv. osv.

är man en skiten soldat så skall amn bara äta, röra på sig och slåss.

är man kockens katt så skall amn sova, jama, äta och akta sig fårn att bli uppäten.

när denna delen väl är klar så skall man ju få fram likadana uppgifter om motsåndar armén och hur den är uppbyggd, man måste även planerar sin armé, se över den, hålla tack tal osv.

nu är ju jag itne så bra på detta så jag kan ju ha fel, men det vet jag ju att jag inte har :gremsmirk:

//Netfeed, som anser att det borde vara lättare att spela WH eller så

Boobis

Warrior
Re: skapa egna

Det här börjar låta som "regler för arméer, logistik och krigföring", sånt bukar gå att rollspela. Det intressanta, tycker jag, är att lägga in en viss mån av slump i hurivida man spöar orcharmén eller inte.

Men det borde inte vara så svårt att göra.

Jämföra storlekar ...
Jämföra kvalité ...
Jämföra härförarens förmåga att planlägga och inte minst förmåga att få sina män att utföra planerna ...
Ta lite hänsyn till extraordinära saker, som drakar och nivå 20 magiker ... =)

Rulla lite tärningar. Done =)

-J

Netfeed

Swashbuckler

jo men man skulle kunna göra det mkt större, armé planering och sådant och själva slaget skulle man ju kunna köra personligt med...

Boobis

Warrior

Det går ju också. Att lägga till regler för att sätta ihop arméer, försörja, betala och behålla :gremsmile: dem, och plundring mm borde inte vara så klurigt ...

-J

Netfeed

Swashbuckler

nä precis, så de som är ltie föslagna borde väl kunna göra det... jag är ju itne så hemma i rollspel... :gremwink: