Nekromanti Fältslag?

DragonLord

Warrior
Ja, vad säger ni?

Det kom sig idag att jag pratade med en kompis om att ge sig på att göra någon sorts strategispel av ett koncept han hade. Då kom jag att tänka på att Grå Tider saknar regler för fältslag och andra storskaliga strider!
Förfärligt, särskilt när jag haft en vision av döda sjömän som väcks ur sina saltstänkta gravar av en uråldrig ondska á la Cthulu för att sedan ställa till ett riktigt helvete!

Lite ruttet att behöva slå en T6 för att se vem som vinner fältslag då. :gremtongue:

Särskilt med tanke på spel-i-spelet-tråden (orkar inte länka efter en jobbig skoldag), så tänkte jag att folk kanske har lite åsikter. Skulle det vara värt det och hur skulle det kunna göras bra?

DragonLord - FRAAAMÅT MARSCH!

Cybot

Mest spelbar
Är det inte lika bra att låna stridsregler från något taktik/figurslags spel.

Brukar fungera bra om man vill ha det lite mer avancerat än slå ett par T6 or.

DragonLord

Warrior
Jo, det är ju mycket möjligt att låna regler någon annanstans ifrån. Fast det känns lite taskigt att rippa regler från någon annan när resten av spelet är huvudsakligen egendesignat (vissa inspirationskällor finns ju). Jag letade mest efter någon ny infallsvinkel som kunde göra fältslagen lite intressantare. Hur gör man t ex om en rollperson är med i en grupp soldater som tar stryk?
Det känns inte schysst att bara döma ut honom, då kommer ju spelarna förr eller senare blir mycket räddare för fältslag än för våld i övrigt.

Jaja, något ska man kunna spåna fram.

DragonLord

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Särskilt med tanke på spel-i-spelet-tråden (orkar inte länka efter en jobbig skoldag), så tänkte jag att folk kanske har lite åsikter. Skulle det vara värt det och hur skulle det kunna göras bra?
Mitt förslag är att man nästan inte gör några regler alls för fältslag. Om man har detaljerade regler försvinner rollspelskänslan och ersätts med Warhammer (inget ont om Warhammer, men om man går till ett rollspelsmöte är det inte det man vill spela). Mindre detaljerade regler bör göras väldigt odetaljerade; man jämför helt enkelt arméernas styrka, eventuella fördelar de kan få av terräng eller andra faktorer och låter generalerna slå ett slag för Taktik och avgör utefter det vad som händer.

Vad gäller rollpersonernas öden får man låta dem slåss med ett par fiender och utifrån resultatet av den striden avgöra hur det går för deras pluton/centuria/trupp i slaget.

Fältslag är generellt svårt att få bra i rollspel. Antingen urartar det till ett strategispel, vilket fungerar dåligt såvida man inte rollspelar en general, eller så blir det bara en bunt strider och rollpersonerna har ingen möjlighet att påverka slagets utgång.

/tobias

DragonLord

Warrior
Ja, något sånt har jag nog tänkt, för att bevara rollspelandet. Huvudsakligen en bunte slag för Taktik/Strategi, sedan en bedömning av vem som lyckats bäst. Sedan kan ju rollpersonerna försättas i intressanta situationer på slagfältet...

Har fått idén i huvudet att låta någon (lämpligen generalen, även om en rollperson kan få chansen) hålla ett ispirerande tal som ger soldaterna lite extra kämpavilja. Talet rollspelas, sedan slås ett slag för retorik för att se ut väl det stod sig. Det ska ju handlar lite om hjältar som gör episka saker, så det kan ju passa in.

DragonLord - älskar sådana "nu slåss vi eller dör plågsamt"-tal.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Aldrig har så många...

Har fått idén i huvudet att låta någon (lämpligen generalen, även om en rollperson kan få chansen) hålla ett ispirerande tal som ger soldaterna lite extra kämpavilja. Talet rollspelas, sedan slås ett slag för retorik för att se ut väl det stod sig. Det ska ju handlar lite om hjältar som gör episka saker, så det kan ju passa in.
Det borde fungera utmärkt, i alla fall om rollpersonerna är så häftiga att någon bryr sig om att lyssna på dem. Jag gillade DoD Gigants regler om att hjältar i en armé ökar dess stridsvärde till exempel.
Inspirerande tal är dessutom ett bra tillfälle att få rollspela lite, till skillnad från resten av ett fältslag.

/tobias

Krille

Super Moderator
  • Antingen bygger du ett fältslagssystem som tar hänsyn till omständigheterna på slagfältet och försöker simulera detta på något sätt.
  • Eller så bygger du ett fältslagssystem som tar hänsyn till omständigheterna i ståryn, och försöker i första hand engagera rollpersonerna.

DragonLord

Warrior
Re: Aldrig har så många...

Ja, det ska ju vara lite av ett hjältesystem. Ska se om mina spelares rollpersoner kan göra något häftigt i stil med inledningstalet i Gladiator. Vore otroligt tufft...

DragonLord

DragonLord

Warrior
Ja! Detta låter ju störtskönt. Gillar idén med att ställa rollpersonerna inför konkreta val och sedan låta deras handlingar kunna tippa striden i egen eller motståndarens favör.

Ska genast börja skissa på ett mysigt fältslag de kan vara med om... ^_^

DragonLord - Let the bloodletting begin.

Rising

Vila i frid
Det stora problemet med fältslag är väl att få in rollpersonerna i dem på ett naturligt sätt. Särskilt om de inte skall vara en av strategerna. Om man bara är en simpel fotsoldat, vad är det som händer runtomkring en? Vem möter jag, och vad spelar det för roll om jag vinner eller förlorar? Vad har lilla jag egentligen för betydelse i det stora fältslaget?

---

En annan sak som är lite tråkig med (realistiska) fältslag är att de oftast är mer eller mindre uppgjorda på förhand. En armé har övertaget över den andra och skaffar sig sedan under striden bara mer och mer övertag tills motståndarna tvingas retirera. Typ. Man får ingen läcker böljande dramatik.

---

Jag skulle gärna vilja att man kunde vara inne i stridens hetta och känna hur slagfältet pågick runtomkring en. Att försöka fånga kaoset, helt enkelt.

En av mina favvo-fältslag i spelform är det som utspelas i solospelet "Domedagsklyftan", där man gestaltar Ensamma Vargen och faktiskt känner hur hela bataljen utspelas runtomkring en. Det balla med det fältslaget är att fienderna liksom anfaller med "nyckel-enheter". Det är något som jag tror att man ska använda i rollspelsfältslag också. Vänta, så skall jag förklara:

I "Domedagsklyftan" är Ensamma Vargen (man själv) en nyckelenhet i en trupp på ena sidan. Vid ett tillfälle så ställs man inför en fiendeenhet som skrämmer ens mannar, för de anfaller med jättestora träsköldar som de knuffar framför sig, och bakom sköldarna står farliga magiker. Well, vad man gör då, det är att man försöker pricka dessa magiker med precisionsskott med sin pilbåge. Alltså; båda sidors nyckelenheter ställs mot varandra. Om du vinner så kan dina mannar börja hacka sönder fienderna, så striden mellan nyckelenheterna blir som en liten strid i den stora striden.

Typ, jag skulle vilja ha ett fältslagssystem där alla grupper hade en sådan där nyckelenhet, och så lät man dessa nyckelenheter få ställas mot varandra och avgöra utgången för hela gruppstriden.

Typ, om din enhet med konungens pikenare ställs inför orchernas vargryttare, då skulle man exempelvis direkt kunna bestämma att det skulle bli en strid mellan dig och orchledaren Sotlugg, som rider på en björn.

Okej, men först mäter man gruppernas styrka mot varandra. Om vi antar att du har ett övertag så måste Sotlugg först slåss mot ett antal av dina män innan han kommer fram till dig. Vi säger att han får slåss mot två pikenare innan han kommer fram till dig, då är han kanske sårad och blodig när ni båda ställs mot varandra. Hur det sedan går i er strid, det kommer att bli en sorts symbol för hur det går i hela eran gruppstrid. Om han börjar få övertaget, då går det dåligt för alla dina män också. När striden väl vänder så inträffar det i ett skede då hela gruppstriden börjar vända och dina mannar börjar få ett övertag mot vargryttarna. Och när du besegrar Sotlugg så börjar hela hans grupp att splittras och tappa greppet.

Det vore ett ballt system. Jag gillar tanken på nyckelenheter eftersom det gör striden mycket mer personlig, begriplig och lättfattad. Samtidigt som det är väldigt häftigt.

/Riz
som har huvudvärk och som fortfarande är ångerfull, men som inte vill sjunka genom jorden och dö längre

DragonLord

Warrior
En annan sak som är lite tråkig med (realistiska) fältslag är att de oftast är mer eller mindre uppgjorda på förhand. En armé har övertaget över den andra och skaffar sig sedan under striden bara mer och mer övertag tills motståndarna tvingas retirera. Typ. Man får ingen läcker böljande dramatik.

Med tanke på hur mycket wuxia-inspiration som finns i Grå Tider så tror jag knappast att striderna blir så realistiska, och inte fältslagen heller.

Får tänka lite på det hela under kvällen.

DragonLord - har försökt hitta resten av Ensamma Vargen-serien i evigheter. Blir lite avis... :gremsmirk:

Dimfrost

Special Circumstances
Ensamma Vargen

DragonLord - har försökt hitta resten av Ensamma Vargen-serien i evigheter. Blir lite avis...
Alla Ensamma Vargen-böcker finns på nätet, med Joe Devers godkännande. Även ett par som inte gavs ut i Sverge. Dock har jag inte adressen här, jag sitter inte hemma just nu, men du kan säkert söka lite. Jag har för mig någon postade den på forumet för inte så länge sedan.

/Dimfrost

Cybot

Mest spelbar
Ha! Den var rolig.

I arméer som var uppbyggda feodalt så var ledaren av armén också mannen som höll ihop den med hjälp av trohetseder. Dog generalen så kunde hela armén bryta isamman.
Samma sak gällde delar av armén då knektar och tvångsinkallade hade svurit sin trohet till sina överordnade som i sin tur hade svurit trohet till deras överordnade osv.
Om en ledare dör så kunde det lätt hända att hans underordnade råkade i panik eller retirerade av någon annan anledning.

Ta slaget vid brunkeberg. Sture blir sårad, armen bryter ihop och Kristian Tyrann vinner dagen.

I andra fall så kunde listiga manövrar eller annat avgöra striden fundamentalt.

Vid Slaget vid Hastings så var William inte så överlägsen som historiker har påstått.
Om det hade varit plan mark så hade det varit en klar seger för William, men nu så hade Harold ett klart övertag då Normanderna var tvungna att attackera upp för en jäkligt brant kulle. Och på toppen så står det en sköldmur som är i det närmaste obrytbar. För att göra det värre så MÅSTE William vinna just den dagen pga för varje dag så får Harold mer trupper då förstärkningar anländer medans William inte har förstärkningar överhuvudtaget.
Men efter ett par misslyckade anfall så får han sina trupper att anfalla i skenanfall och locka ner de oerfarna tvångsinkallade fyrdmännen(bönder alltså) så att de kan bli slaktade av de individuellt överlägset utrustade och tränade normanderna. Till sist har sköldmuren tunnats ut så mycket att han kan göra frontalanfall. Och till och med då skulle striden ha kunnat förloras. Willams häst blir bortskjuten, armen går i panik(utan willam så har de ingen anledning att kämpa, ingen annan har några krav på englands tron). William lyckas dock låna en annan häst och anfaller barhuvad för att trupperna ska se att han verkligen lever...och vinner dagen.
Hade Harold haft lite bättre kontroll på sina fyrdmän eller om William inte hade kommit på att utnyttjat detta så kunde mycket väl england ha varit saxiskt.

Något så enkelt som att sända en enhet för att cirkla runt motståndaren och anfalla i ryggen kan bryta fiendens moral.
Eller helt enkelt att oväntade förstärkningar anländer.

Formigny. Underlägsna fransmän rider mot en fiende som har besegrat dem mängder av gånger. 3000 fransmän mot 3800 engelsmän. Därav 3000+ långbågar!
De blir tillbakaslagna flera gånger.
Därefter så sätter de upp 2 culveriner(lätta kanoner).
De skjuter mot engelsmännen från utom båghåll, men engelsmännen går till motanfall och tar kanonerna(det är oklart om fransmännen tar dem tillbaka)!

Men då anländer en ny armé på 1200 tunga kavallerister under Richemont.

Engelsmännen har slagit tillbaka sådana styrkor förut(till exempel Poitiers, Agincourt eller Crecy). Men i och med att de blir tvunga att sätta upp sina styrkor i en halvcirkel så blir de överflyglade och krossade av Fransmännens anfall.

Det finns fler exempel i 30-åriga kriget.

Kort sagt. I ett slag så kan allt hända. Taktiker, misslyckanden, blundrar, tur, flygande pilar och kulor.
Allt kan ändra ett slag. Något så litet som att en viktig man faller för ett kastat spjut eller skjuten pil kan ändra hela slagets gång.
Krigslister så som män som är endast beväpnade med bajonetter som gör ett desperat sista motanfall kan vända en strid.

Det finns ingenting som ett slag som är uppgjort på förhand om inte en fiende är totalt underlägsen(dubbelt eller tredubbelt så många) i en terräng där den överlägsne fienden kan använda sitt överlägsna antal.
I annat fall så kan man få en Leonides 30 lejon situation.

Sodivra

Champion
Wuxia och fältslag? Hur funkar det?
Eller är det bara Hjältar som påverkas av att rollspelet är wuxia?

DragonLord

Warrior
Jao, det är nog huvudsakligen bara hjältarna som har något värde att tala om i Akrobatik. Fiendens fotsoldater har väl ingen vidare fantasi när det gäller stridsmanövrar. Ungefär som i wuxia-filmerna. :gremgrin:

DragonLord

WhitePaladin

Veteran
Jag kör fältslag i DoD som en kombination av reglerna i Gigant, Krigarens Handbok och rollspelande. Funkar mycket bra, speciellt när mna använder tabellen över vad man råkar ut för i slaget (Gigant), så får spelarna rollspela händelsen medan jag beskriver hur den övriga striden böljar fram och tillbaka kring dem.

Om karaktärerna isoleras av överlägsna fiendestyrkor, så beror utgången på hur armén är konstruerad... om den är flexibel, så att spillror av olika enheter förenas i nya stridsgrupper eller om man verkligen blir avskuren och inte får hjälp...
Men här har i alla fall spelarna chansen att odödliggöra sina sista timmar, typ om dom på egen hand håller en viktig position och den siste av dem faller precis innan förstärkningar anländer för att hålla bron. Här kan SL spela en stor roll genom att t.ex. tumma lite på reglerna och hålla dom vid liv tills förstärkningarna anländer.

Danohrq

Veteran
Re: Ensamma Vargen

Jag har letat efter länken i två timmar nu.
hittar inget nätpublicerat ensamma vargen.

hmmm, någon?