Re: Fronter:
"Då kastar häxmästaren en mörkerbesvärjelse över hela slagfältet som gör att varje enhets yta minskar med -3. Vilken nedring! Framför zombierna på avståndet 5 får det nu alltså bara plats med 7 enheter."
Å andra sidan funkar det väl åt andra hållet också, om nu häxmästaren skulle haft, tja, artilleri av något slag? Då skulle helt plötsligt kavalleri-enheten bli försvinnande liten.
"Zombierna huggs nu ner tills det blott återstår storleken 4 av dem, och häxmästaren beordrar dem att retirera in i träsket bakom dem. Vegetationen kan här begränsa varje enhets bredd med -2, vilket gör att zombierna faktiskt blir försvinnande svåra att föra krig mot i sumpmarken och mörkret."
Och återigen anser jag att det slår åt båda hållen. Om inte zombierna står i kanten av träsket och försöker hålla träsket borta från Charlie. Då är helt plötsligt kavalleri-enheten borta, eller så splittrad att den inte räknas som en enhet längre. Pikenerarna är då nere på storlek 5, och dvärgarna torde inte påverkas, iom att de är artilleri.
"Även om vi omringar dem så finns det bara plats för 2x4 (=8) enheter runt dem. Det spelar ingen roll att vårt tunga kavalleri är redo att flankera zombierna, det räcker med pikenarna för att det ska bli fullt i träsket."
Och det är här jag börjar se problem. Ska storleken bara påverka den försvarande enheten, eller ska den påverka den anfallande också? I dina exempel har du bara räknat med att det är den, i det här fallet, retirerande enheten som minskas i storlek, medan anfallarna behåller sin storlek. Jag ser hellre att även de anfallande enheterna får problem/storleksminskning.
I ditt exempel kanske kavalleriet splittras på grund av träskmarkerna (träsk+mörker ger kavallerienheten en storlek på -1), det är helt ok, det är svårt för en kavallerienhet att behålla ordningen i svår terräng. Men vad händer med pikenerarna? De får sammanlagt -5 i modifikation, vilket ger dem en storlek på 5, lite för stort mot zombie-enheten, men vad är det som påverkar storleken? Här är dina regler lysande. Samtidigt som den försvarande enheten (zombierna) får fördelar på grund av minskad front, så får anfallarna problem på grund av negativa modifikationer på grund av yttre omständigheter. En klipsk befälhavare skulle kanske dela på pikenerar-enheten, och anfalla från två håll (5/2=2.5 ungefär 2, eller 3, beroende på om det ska trunkeras eller inte). Det innebär att de får antingen en storlek på 4 eller på 6. Här ser jag en fördel med att inte använda trunkering; genom att dela på enheten har befälhavaren maximerat enhetens styrka under rådande omständigheter, då grunden egentligen hade styrka 5. Samtidigt kan man låta delar av kavalleriet (med sin enorma storlek -1) anfalla i baken på zombierna. Kavalleriet har ju inte tagit nån direkt skada, dessutom torde riddare inte råka i panik på grund av lite frambesvärjt mörker och ett läskigt träsk.
Riddarna i mitt exempel skulle kanske inte tillföra något till striden, men rent story-mässigt skulle det, enligt mig, öka upplevelsen.
Jag gillar personligen idén att alla enheter påverkas av modifikationerna, det ger skog/träsk/whatever både fördelar och nackdelar. Jag drar ett exempel till, för att visa vilka nackdelar det skulle ge en befälhavare på den anfallande sidan.
Samma häxmästare, samma antal zombies, men med ett skelettregemente storlek 8 (dåligt med kroppar, måhända?). Zombiernas storlek är som förut 12, vilket ger en total front på 48 (jag använder ordet front i det här exemplet för att visa totala attackmöjligheten). Skeletten har en total front på 32.
Konungen har dock, på grund av ett diplomatiskt missöde, förlorat sina allierade dvärgartillerister, men har uppmanat folket att gå man ur huse för att en gång för alla bli av med häxmästaren. De uppbådar en storlek på 12 (bättre än zombiesarna, men har sämre moral än normala soldater), riddarna har fått hjälp av ett par vandrande riddare, och har fått en storlek på 5, och pikenerarna har samma storlek som förut, 10.
Ponera nu följande scenario: konungen kan inget göra för att hindra folkmassan från att blint rusa fram mot zombiesarna, och de tar upp hela zombie-fronten (nu använder jag front i meningen sida, inte totalt frontvärde). Han beordrar snabbt pikenerarna att försöka uppehålla skeletten, och skickar sina riddare för att slå in i zombiernas sida. Häxmästaren, som dock har lärt sig sin läxa, drar sig tillbaka till sitt hemtrevliga träsk. Han lider inga större förluster, Zombierna har droppat från 12 till 9, skeletten har storlek 5.
Folkmassan har det dock gått riktigt dåligt för, dåligt ledarskap och blind idioti har minskat storleken till 6, de har förlorat halva styrkan (alla är kanske inte döda, dock), riddarna är orörda, och pikenerarna har storlek 8. Han kastar samma besvärjelser som förra gången, och området läggs i mörker. Detta ger -2 i storlek på alla enheter (konungen kontrar med en ljusbesvärjelse!), och träsket gav ytterligare -2:
Zombies: 5
Skelett: 1
Folkmassa: 2
Riddare: 1
Pikenerare: 4
Om nu häxmästaren beslutar sig för att dela på sina enheter (fortfarande utan trunkering), så får han två enheter på zombies på storlek 3 vardera och två enheter skelett storlek 1. För att kontra så beslutar sig kungen för att dela på sina enheter också (dock inte folkmassan). Han har då två enheter riddare med storlek 1, och två enheter pikenerare med storlek 2.
Om vi nu beräknar de nya storlekarna vi har fått har vi då:
2 enheter zombies storlek 3=6
2 enheter skelett storlek 1=2
2 enheter riddare storlek 1=2
2 enheter pikenerare storlek 2=4
och en enhet folk, storlek 2.
Min poäng verkar just nu ganska bortkastad, tror jag. Kungen tjänade egentligen bara en enhet riddare, uppdelningen av pikenerarna var onödig. Häxmästaren tjänade dock på uppdelningen, han "tjänade" rent tekniskt sett tre i storlek genom att dela på sina enheter.
Om vi nu ska se på de olika storlekarna som finns:
zombies: storlek 3, total front 12
skelett: storlek 1, total front 4
riddare: storlek 1, total front 4
pikenerare: storlek 2, total front 8
Häxmästaren har stärkt sin defensiva och offensiva position genom delningen; han kan attackera med sina båda skelettenheter i en flank på pikenerarna, och med en enhet zombies i fronten på pikenerarna. Det innebär att pikenerarna helt plötsligt har 5 i storlek mot sig. Hade de dock behållt sin storlek på 4 istället så hade de fått en total front på 16, men förmodligen utgjort en bättre defensiv grund.
Usch, jag har egentligen mer att skriva, men jag har inte sovit sen igår, och jag kan inte formulera mig bättre. Jag hoppas att något av det jag försöker säga gick fram, dock.
/Robban - jobbar för mycket.