Nekromanti Fältslags kampanjer och Tokon

Boldtaar

Warrior
Behöver lite råd med hur man leder en större kampanj med fältslag och där olika sidor agerar mot varandre. Plus lite ideer om Tokon.

Min kampanj utspelar i Tokon och norra Consaber och är en forsättning på äventyret Skaldens färd:

Greve Severan Madanes av Firina tillsamman med Greve Margon Ulthari av Seredans, flera baroner och flera av Tokon’s större klaner har tänkt störta den nuvarande kungen till våren. Dels genom ett väpnat uppror i Tokon och i hemlighet konspirera mot kungen. Men Greve Severan Madanes blir avslöjade under hösten, innan alla förberedelser är klara och alla trupper samlade.

Greve Severan Madanes har nu blivigt belägrad av Hertig Nagor Cretén av Uriens och hans livgarde, Svarta gardet. Greve Severan Madanes har själv inte trupper nog att vinna över Hertig Nagor Cretén. Men greven vill inte få huvudet avhugget. Så han överger Firina och bränner några av sina magasin som han inte kan tömma innan han smiter ut genom den norra porten med sin upprorshär.

Han hoppas vinna tid och ta sig till Greve Margon Ulthari av Seredans borg och samla en större här för att hålla stånd till våren, då han hoppas ha hoppas ha stärkt sin position och inflytande. Han kan då också få fler förstärkningar från legosoldater och från övriga Consaber och Tokon.

Greve Severan Madanes kommer att skicka bud till Tokon om hjälp under resan. Det kommer senare att bli rollpersonernas uppdrag bege sig in i Tokon och försöka stoppa ett uppror och medla med klanerna för att förhindra att de ställer upp på Greve Severan Madanes sida, innan vinter lägger sig. Med sig kommer de ha några av Svarta gardets soldater och riddare som kommer att eskorteras av några Tokon krigare utsedda av Tokons över kung.

Innan dess har jag tänk att RP ska få bukt med en mindre grupp upprorsmän i Dunreith som kommer att anlägga bränder och kidnappa Greve Margon Ulthari av Seredans döttrar (kungens blivande drottning några år senare) när han börjar ångra sitt val av sida. Och RP ska vara med i ett bakhåll och ett mindre fältslag mot Greve Severan Madanes upprorshär.

Någon som har lite förlag på hur Greve Severan Madanes och Hertig Nagor Cretén kan aggera mot varandra.
Har ni några idéer från egna kampanjer på hur jag kan göra resan i Tokon så färggran som möjlig med konstiga händelser och strids lystna klan hövdingar och många olika grupperingar. :gremgrin:

(Har både Barbarfolk och Krigsherrar)

Eagle

Swordsman
Vad är syftet?

Eftersom du redan har bestämt dig för vilken sida rollpersonerna står på. Har du planerat hur slutet på kampanjen ska se ut?

Vilka argument har Greve Severan Madanes m.f. för att störta den sittande kungen? Varför är de missnöjda med honom och vem har de tänkt ska ta kronan istället? Vad är egentligen Grevens långsiktiga mål, vad fyller avsättandet av kungen för syfte?

Vad använder de för retorik för att få andra adelsmän med sig i upproret mot kungen?

Vad tjänar rollpersonerna på att stödja kungens sak?

vandraren

Swordsman
Jag tycker fältslagsreglerna är så tråkiga och tungrodda att jag bara körde ett slag efter reglerna. Resten av fältslagen bedömde jag utifrån sunt förnuft. Dessutom var inte RP direkt involverade i fler fältslag än ett. Man kan väl generellt säga att tokonerna kommer få det svårt mot sabrierna om de inte får hjälp av drakarna själva (något som faktiskt skedde i min kampanj). :gremlaugh:

Cheron

Veteran
Re: Vad är syftet?

Upplägget verkar vara intressant, men jag håller med Eagle om att syftet måste belysas tydligare för lättare kunna knyta an till hur Greven och Hertigen beter sig mot varandra. Ett tänk:

* För några år sedan fann Greve Severan en alunfyndighet av hög kvalitet. Alun är viktigt medel för färgning av tyger/läder, att få färgen att fastna (om jag minns rätt), och är en viktig fjärrhandelsvara, eftersom närmaste och enda fyndigheten ligger Muhad.
* Eftersom hanteringen av alun var okänd för Greven sålde denne bryträttigheterna till ett ashariskt handelshus trots att grevens marker låg inom Hertig Creténs huvudstads handelssfär, vilket inte sågs med oblida ögon av köpmannagillet.
* Pengarna strömmade in när högkvalitetsalun såldes i Madanes stad.
* Hertig Cretén blev oroad och var ej särdeles glad över att se hur greve Madanes stad blev mer självständig och började minska ner hans eget köpmannagilles ekonomiska inflytande.
* Genom sitt inflytande hos konungen deklarerar denne att alun kan endast försäljas av Sabrier från Cretén, vilket får Madane att koka av vrede, eftersom det betyder att han tappar den ekonomiska kontrollen och de privilegier som handeln innebär.
* Madane och det ashariska köpmannahuset går runt kungens förkunnelse genom att köpa ull och purpursnäcka ifrån Tokon och starta en tygtillverkning hos Ulthari. Helt plötsligt kan Madanes köpmän försälja kejserligt purpurtyg av hög kvalitet, vilket är det mest åtråvärda tyget.
* Creténs köpmän knotar och hertigen känner att sin position är hotad av Madanes inkomster. Denne försöker avskräcka tokonerna att sälja ull till Ulthari, men det misslyckas och skapar snarare osämja än något annat.
* Återigen går kungen in och inför specialtullar för tokonskt ull, vilket lämnar Creténsk ull som hertigen sätter högre tullar på.
* Ulthari och Madane börjar köpa upp ull från omgivningen samt smuggla ull över den tokonska gränsen.
* Kungen drar in alla handelsrättigheter med ull och ger dessa till Cretén, dvs all ull i området får endast försäljas i Creténs stad, vilket får bägaren att rinna över, Madane i spetsen för alla adelsmän och köpmän som tjänat på alun och tyghanteringen funderar på att göra uppror mot och bli självständiga.

Detta kan vara en upptrappning, vinster för RP att stödja kungen/hertigen kan vara att de kanske kan erhålla en förläning och del i den lukrativa tygbranschen.
Vidare, om det finns en mer legobetonad ådra, kan ett krig i området erbjuda rik plundring.
Sedan har man även situationer där RP kan bli indragna av rena lojalitetsskäl/edsvurenhet att ställa upp för en av kontrahenterna i krig etc.
Adelsmännen som står på Madanes sida har redan skördat frukterna av understödjande rika tygköpmän som vill skydda sin inkomst, samt det maktmissbruk de tycker att kungen har nyttjat sig av i dennes försök att samla makten i området till Cretén som är honom trogen.

En krydda i kampanjen kanske skulle kunna vara också att Hertig Creténs sida inte vet hur stort antal som Madane kan ställa upp, att man skapar en känsla av att en förlust innebär slutet för Cretén men även destabiliserar landet när kungen tappar inflytande. Det folk vet är att Madane är rikt som ett troll och har goda handelskontakter som gärna lånar honom pengar för att skydda tyghanteringen. Cretén vet ej var Madane tagit vägen och måste bege sig in i land som inte är lojala mot honom. En hel del scouting av RP för att ta reda på vart denne tagit vägen samt undvika bakhåll som denne gillrat. När RP hittat Madanes här, måste de också försöka ta sig fram till denne utan att behöva dela upp härstyrkan för att belägra de baronborgar som annars skär av mattransporter till huvudhären. Madane kan vara intresserad av att försöka försvåra för Cretén att hitta dricksvatten (förgiftning av brunnar, brännande av sädesmagasin etc.). Vidare kanske nattliga överraskningsanfall med mindre beridna styrkor för att störa moral hos Cretén, kanske till och med överfalla och häva borgbelägringar och göra det svårare för Creténs matförsörjning, samt bit för bit reducera Creténs här.
Andra saker som Cretén kan vilja göra är att försöka hindra stödet ifrån rika tygköpmän genom att kidnappa familjemedlemmar, döda, beslagta etc.
Madane kanske vill utnyttja sitt terrängövertag genom att undvika strid, befästa borgar, och låta en mindre huvudhär dingla som ett bete framför Cretén samtidigt som ryttarstyrkor slår till mot Creténs försök till att plundra trakten/transportera mat till hären. Han kanske t o m skickar en mindre styrka in på Creténs marker för att försöka få dennes allierade att vända hemåt för skydda sitt egna?

Vad gäller rollspelande av fältslag/gruppstrider, brukar jag, om inte RP är härförare eller för en mindre trupp i striden, på förhand avgöra striden. Det gör att man mycket enklare kan beskriva kaoset och hur stridens utkomst (blöt klafslera, väntan innan man kallas för drabbning, svårigheten att hålla uppsikt över striden, att hålla sig tillsammans med och bli skyddad av sina egna etc.) varierar under stridens förlopp. Ibland har jag även låtit sätta upp en rad IF-satser, Om de gör detta, händer detta etc., om jag bestämt att RP:nas handling påverkar utgången, graden av påverkan kopplar jag oftast ihop med antalet krigare på båda sidor samt vilken nivå av ledarskap spelargruppen har.

Hoppas att detta ger något matnyttigt

mvh

Cheron