Efter att ha klurat på min "Erövrarkampanj", där rollpersonerna skall spela erövrarna/hjältarna i ett "uppgång och fall" á la Alexander, Attila, Hannibal, Djinghis Khan eller Timur Lenk, slog det mig att det krävs en annan typ av fältslagsregler än de som existerar. Läser man gamla böcker från dessa hjältars samtid får man en beskrivning av fältslag som mest får det att likna vid ett parti schack plus en del inspirerande tal, en del hjältemod och en del lurighet. Man vinner ett fältslag genom list som att preparera slagfältet eller genom att inspirera sina mannar innan striden med tal, hjältemod eller profetior. Antal soldater, deras utrustning och exakta terrängföreteelser är mindre viktiga parametrar.
Så min fråga är - hur kan man fånga detta snyggt i regler? Jag tänker mig regler där rollpersonerna utgör befälhavarna och/eller hjältekrigarna inom en av arméerna. Reglerna bör vara abstrakta och öppna för "schacktänk" snarare än att gräva ner sig i militärhistoriska detaljer. Rollpersonernas personliga attribut skall kunna användas i stor utsträckning för att påverka hela stridens utkomst - ett perfekt Karisma-slag hos ledaren ger en stor chans att klara striden då mannarna blivit så inspirerade. En bonus vore om systemet också ger naturligt stöd för dramatiska stridsbeskrivningar och inflätande av vanliga stridsregler (när det blir dags att mötas ledare mot ledare).
Finns dessa regler i ett existerande (lättillgängligt) spel? Har ni egna förslag på lösningar (minimalistiskt är bättre än omfattande - tänk ett dogmaspel om fältslag)? Om det är till ngn hjälp är det sannolikt att jag använder ett kraftigt nedbandat Eon-system för övriga regler, men det behöver inte begränsa fältslagsreglerna. Att spela fältslag med ett schackbräde eller med kort vore en ypperlig originalitet!
(Om jag själv kommer på ngt återkommer jag, men just nu är det tomt i skallen med regellösningar)
Så min fråga är - hur kan man fånga detta snyggt i regler? Jag tänker mig regler där rollpersonerna utgör befälhavarna och/eller hjältekrigarna inom en av arméerna. Reglerna bör vara abstrakta och öppna för "schacktänk" snarare än att gräva ner sig i militärhistoriska detaljer. Rollpersonernas personliga attribut skall kunna användas i stor utsträckning för att påverka hela stridens utkomst - ett perfekt Karisma-slag hos ledaren ger en stor chans att klara striden då mannarna blivit så inspirerade. En bonus vore om systemet också ger naturligt stöd för dramatiska stridsbeskrivningar och inflätande av vanliga stridsregler (när det blir dags att mötas ledare mot ledare).
Finns dessa regler i ett existerande (lättillgängligt) spel? Har ni egna förslag på lösningar (minimalistiskt är bättre än omfattande - tänk ett dogmaspel om fältslag)? Om det är till ngn hjälp är det sannolikt att jag använder ett kraftigt nedbandat Eon-system för övriga regler, men det behöver inte begränsa fältslagsreglerna. Att spela fältslag med ett schackbräde eller med kort vore en ypperlig originalitet!
(Om jag själv kommer på ngt återkommer jag, men just nu är det tomt i skallen med regellösningar)