Re: oh, them rails
Världsbilden är det inget fel på. Jag bemöter vara din tes att slag är givna på förhand och att befälen inte har något att göra när slaget väl är igång. Ingenting annat. Om du tar upp ett exempel som stödjer din tes så är det väl inget konstigt med att jag tar upp ett exempel som visar att din tes är fel.
Du missar konsekvent när jag använder ord som ibland, ganska, ofta och så vidare. Jag pekar på trender, inte på absoluta naturlagar.
Utgången av ett slag kan påverkas under slaget. Förberedelserna är viktiga, men det innebär inte att slaget är över innan det börjar.
Ibland, ibland inte. Alamo var avgjort på förhand, Stalingrad kunde gå åt endera hållet.
Utgången påverkas märkbart av enskilda händelser, såsom vagnshjul, rollpersoner, skor och annat.
Märkbart? Javisst.
Signifikant? Ibland, men långt ifrån alltid.
Förutsägbart? Knappast.
Det där är bara brus på en rätt så tydlig trend. Ibland kan bruset påverkar en kurva så att något oväntat inträffar, men oftast inte.
Således: rollpersoner kan spela roll på slagfältet utan att det är orealistiskt eller bryter mot sunt förnuft (jfr din utsaga här).
Min kommentar rörde där mer de praktiska aspekterna av hur jag föredrar att spela (och spelleda) fältslag samt fiktiva fältslag i diverse kulturyttringar. Det handlar alltså inte om att verkliga fältslag är scenen för en dramatisk handling för enstaka personer. Skilj på begreppen.
Sedan kan man ju fortfarande ganska lätt hävda att det finns ett aritmetiskt samband mellan enstaka individers inverkan och antalet medverkande. Om alla i slaget är lika bra så borde det vara ett enkelt 1/x-förhållande, om man accepterar begreppet hjältar så kanske man vill vikta ettan lite. I vilket fall så kommer en handfull personer i ett verkligt stort slag att ha en inverkan som är mer eller mindre proportionerlig mot deras antal kontra totala antalet.
Spelare i gemen är gladare om de får påverka vad som händer. Räls är trist.
Jag har gång på gång på gång påpekat att jag inte vill ta ifrån spelarna deras valmöjligheter, men det finns också vissa saker som de inte kan påverka. De kan inte påverka kontinentaldriften, men de kan skotta ut sand i havet så att den lokalt inte märks. De kan inte påverka tyngdlagen, men de kan hoppa upp och ner och låtsas. De kan inte alltid påverka hur ett slag slutar, men de kan påverka vilken väg det tar till slutet. Ibland kan de påverka, men inte alltid.
Alltså är det roligare att låta spelare påverka slagets utgång, och det är heller inte omöjligt att så skulle vara fallet.
Det är inte omöjligt, men det är inte heller omöjligt att de inte kan det. Det finns en risk att det blir som i vissa datorrollspel, där man får en känsla av att hela världen väntar på vad just jag ska göra, att den inte tar några egna tinitiativ och att jag kan påverka allt som händer. Det är en känsla som kan funka i överheroiskt spel, men i de flesta fall så måste spelarna ibland acceptera att de inte kan vinna ett slag och i stället lägga benen på ryggen.
Oavsett vad vi än må säga om punkt 4-5 så gäller fortfarande punkt 1-3. Det kan du inte säga emot, utan kan till och med gå med på. Så då är det bara en smaksak som avgör huruvida punkt 6 gäller fullt ut eller till hälften.
Jag håller med dig delvis på alla punkter, men inte fullt ut.
För övrigt skulle Santa Anna ha förlorat slaget om Alamo om han hade fått slåss mot Cohen Barbaren och hans Silverhord. Santa Annas soldater hade blivit tvungna att kämpa i uppförsbacke på likhögen, så när de nått toppen hade de varit så utmattade att de inte skulle ha en chans mot Cohen. Sådeså!
Självklart, men det var ju inte de som var förstärkningarna, utan en samling hillbillies som inte hade något bättre för sig.
Jag började fundera på slag i matematiska termer nu. Skulle du säga att ett slag är ett stabilt eller ett instabilt system? Är det som en kula i en skål som spontant vill tillbaka till mittläget, eller är det som en kula på en upp och ned-vänd skål som när den väl börjat tippa över åt ett håll inte gärna rullar tillbaka till mitten?
Jag skulle säga att det är ett instabilit system, men med visst brus som ger en viss slumpmässighet i det exakta utfallet. Som en upp och nedvänd skål som ser ut som en puckelpist på ytan. Ibland kan kulan hamna så att det är lättare för de som är i underläge att putta tillbaka den och svårare för de som har övertaget att putta ner den, men oftast så innebär en dålig start ett dåligt slut.