Nekromanti Fängelse kampanj..

Alighieri

Veteran
jag undrar om det e någon som har spelat/spellett någon kampanj i något fängelse..
Mina spelare sitter liksom inne när vi spelar och jag hade tänkt att vi dom skulle stanna där ett tag.
Någon som har nån idé eller tanke som skulle kunna ge mig lite insperation på vad som skulle kunna hända och något häftigt sätt att sedan fly på..

Organ

Out of time, out of mind
In the slammer

>Någon som har nån idé eller tanke som skulle kunna ge mig lite insperation på vad som skulle kunna hända och något häftigt sätt att sedan fly på..

Du har inte sett TV-serien "Oz"? Det måste vara den bästa fängelseskildringen nånsin (kanske inte den mest verklighetstrogna men ack så spännande). Kolla upp den/de nätsidor som jag utgår från finns om serien för inspiration. Annars finns det en mängd klassiska händelser/företeelser som spelarna kan stöta på i finkan:

1. Gäng. Spelarna råkar i krackel med någon som tillhör ett av fängelsets många faktioner. Enda sättet att klara sig är att gå med i ett rivaliserande gäng för att få skydd. För att få gå med måste de naturligvis gå igenom nån slags initiationsprov eller dylikt för att visa att de är värdiga. Eller så kan det rivaliserande gänget gå med på att beskydda spelarna utan att de går med. Men bara om de hjälper till med en liten grej bara...

2. Plitarna är as. Som ovan fast den de råkar i krackel med är en vakt, vilket ställer hela problemet i ett helt annat ljus. Vakten kanske är korrumperad och smugglar in droger och/eller vapen till vissa priviligierade fångar eller gäng. Spelarna kanske fått veta det av ett misstag och måste röjas ur vägen för att de inte skall gola. De kanske får en oväntad allierad i en hederlig vakt. Kan med fördel kombineras med 1.

3. Fängelsechefen är ett as. Rötan från 2. sträcker sig högre än till bara ett antal plitar utan även högsta hönsen är inblandade i härvan. Kan kombineras med både 1. och 2.

4. Spelarna skall rymma. De har kanske tröttnat på fängelsekosten och vill bryta sig ut. De kanske är tvungna att fly för att inte bli dödade i konflikterna som uppstått efter 1-3.

5. Spelarna skall rymma och har tänkt ut en jättefin plan men upptäcker till sin fasa att några andra fångar kommit på samma idé. Den flyktvägen kommer dessutom att bli omöjlig att använda en andra gång. Så antingen måste de snabba på sina planer och se till att komma först, eller så kan de försöka att övertala de andra (med våld, list, hot eller mutor, välj själv) att hitta på nått annat sätt. Som sista utväg kan de försöka alliera sig med dem och rymma tillsammans.

6. Spelarna skall rymma men en medfånge får nys om saken. Han hotar med att tjalla men lovar hålla tyst om han får följa med. Här finns flera alternativ som spelledaren kan använda för krångla till det lite om det skulle behövas:
- Den nytillkomne är en klant som äventyrar hela företaget med sin blotta närvaro.
- Den nytillkomne är dödsmärkt efter att ha hamnat i krackel med någon eller några (varför inte ett helt gäng). Spelarna får naturligvis sin beskärda del eftersom att de verkar ha lierat sig med honom.
- Den nytillkomne säger sig ensam veta var ett stort rånbyte är gömt. Om han bara fär följa med så delar han gärna med sig (om bytet finns eller om det bara är en lögn för att få komma ut är upp till spelledaren).

Glöm heller inte sådant som att det måste finnas någon som heter Mr. Big. Mr Big är ledare för det starkaste gänget och är följdaktligen den som styr hela stället. Han kan vara både vän och fiende. Sedan måste det finnas polisspioner som jobbar under cover. Alla personer som nämts ovan kan egentligen visa sig vara poliser. Spelarna kanske kan vara någon sådan behjälplig och därigenom få reducerade straff (en polisspion kanske är där för att knäcka den illegala verksamheten från punkt 2?). Slutligen MÅSTE någon av spelarna få stryk i duschen :gremgrin:

Fasen det här lät ju kul. Jag kanske skulle slänga in mina spelare bakom galler de med

/Anders

G

Guest

Guest
Jag har också tänkt på att pröva att spela i fängelset. Problemet som jag ser det att det snabbt blir trist, ungefär som krigsspel. Det finns ett begränsat antal saker som är särskilt kul att rollspela i krig/fängelse.
Möjligtvis skulle man kunna köra någon slags Sim Prison sak, alltså spelarna får bygga upp en maktbas, rekrytera till sitt gäng, muta/hota/döda vakter o.s.v.
Men som sagt, det kan nog bli enformigt. Däremot hade jag rätt långt gångna planer på att köra korta fängelsesesioner som bakgrundsbyggande saker. Alltså ta första dagen i fängelset, några dagar mitt i, och sen dagen när man kommer ut och upptäcker hur omvärlden har förändrats.

Senaste "100 Bullets"-albumet utspelade sig förresten till stor del i fängelse. Du behöver inte ha läst de tidigare albumen för att hänga med (även om de är jävligt bra, så du kan lika gärna göra det). Jag tror det senaste albumet heter Samurai.

Andra sköna fängelseberättelser är tidigare nämnda Oz och Grundbulten, av Kenneth Ahl. Jävligt rolig bok men kanske inte särskilt mycket rollspellsinspiration.
I höst ska dessutom SVT sända "Häktet", missa inte det. Lär bli skitbra.

Wictor

Warrior
Antastad i duschen...

Finns det inte någon händelse på tabellen i N2-boken som heter typ "antastad i duschen" eller nåt liknande? Hur som helst, är man irriterad på någon av sina spelare så är ju en våldtäkt av hans/hennes karaktär i duschen alltid ett sätt att hämnas lite lätt som SL.

Jag kan förställa mig att det nog vore ganska kul att se spelarens min när man säger nåt i stil med:
"Du står och tvättar dig i duschen en dag och njuter av det varma vattnet när du helt plötsligt inser att två biffiga medfångar kommer in genom dörren och börjar titta på dig på ett oroväckande sätt..."

Sen kan man ju alltid spela vidare på att rollspersonen vill ha hämnd men samtidigt måste hålla det som skett hemligt för att inte fläcka sitt rykte.

MongoMan

Swordsman
Rymning

Spelarna skall rymma
Vad är grejen med att rymma egentligen? Vad hoppas man uppnå? Är det att fly från elaka vakter eller? Framför att är det så satans svårt att rymma och hålla sig gömd längre än 2 veckor utan att man blir tillfångatagen. Man får ju tillochmed hårdare straff så det känns inte värt det. Med detta utgår jag ifrån att det utspelar sig i ett någorlunda civiliserat land (EF, Federationen, SFS) eller dylikt och inte Oförenade Indiska Folkrepubliken där man får handen avhuggen får att stjäla grannens ägg.

Blippe

Warrior
Re: Rymning

Det gör att man har någonting att göra... Lixom vad ska man göra när man är inlåst mer än att försöka fly?

Annars är fängelsemiljön nästan för bra tillfälle för att härska genom att söndra för att missa.

Apråpå mytbildning i fängelsevärlden:
De plitar jag känner påstår ivrigt att svenska fängelser är byggda med möjlighet att rymmas från, eftersom fångar som vet att det inte går att rymma blir mer nedstämda och beredda till dumheter än sådana som går runt med planer på att rymma. :gremsuck:

Iofs skulle det förklara varför våra genomsnittligt blåsta fångar ihärdigt lyckats med att just fly.