Nekromanti Fängelsedrama (konsten att göra livet surt för RP)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag ska snart kicka gång en kampanj som utspelar sig i ett fängelse. Karaktärerna är de som är ansvariga för att driva det och det utspelar sig i en nära framtid, men det är inte egentligen det relevanta här. Det enda som egentligen är annorlunda är att fångarna mer eller mindre är handelsvaror som fängelset tjänar pengar på så länge de lever.

Karaktärerna driver en ganska milt fängelse som sysslar med rehabiliterande verksamhet, men har två gäng som dominerar maktstrukturen i fängelset.

Varför jag skriver det här inlägget är för att jag undrar om forumet har några bra idéer vad för sorts intressanta/morbida/vardagliga saker som jag kan utsätta karaktärerna för?

Mycket av berättelsens handling baseras på karaktärernas egna val inför spelmötena, så jag kan inte planera på samma sätt som jag brukar göra. Därför vill jag ha massor med småhändelser som kan ske och jag bara kan kasta in om de behövs. Ett litet stöd helt enkelt.

Har ni några tankar på vad för problem som en fängelseadministration kan råka utför bakom fängelsets murar?

God45

#PrayersForBahakan
En vakt är korrupt och smugglar in saker åt fångarna mot betalning. Om de slår ner för hårt på vakten kommer alla andra vakter bli sura och jäklas med administrationen. Är de för mjäkig kommer fler vakter bli korrupta.

IcarusDream

Anti-populist
En mellanchef på bygget är för karriärskåt och vill komma upp sig, så hon vidarebefordrar bara de goda nyheterna till cheferna men aldrig de negativa, som hon alltid mörkar istället.

Detta får konsekvenser att många problem försvinner på vägen och eskalerar tills det blir ritkigt stora problem, som hon sen skyller på andra.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
En ny fånge är alltför medveten om sitt värde (företagspamp, politiker, hög post i maffian) så hen beter sig lite precis som den vill och riskerar att sabba maktbalansen mellan de två gängen fullkomligt.

En svårförklarlig sjukdom bryter ut bland fångarna. Eller är det en sjukdom? Det kanske finns ett mönster bland vilka som är drabbade …

Robert Jonsson

Hittills har jag bara fått bra förslag som kommit in i äventyrsboken. Stort tack för dem och "keep 'em coming!".

God45

#PrayersForBahakan
Släng in en ökänd vigilante i fängelset:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/D9UF1HsP0K0"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/D9UF1HsP0K0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
"I'm not locked in here with you!" Underbart!

Beroende på vad du vill ha för stämning kan ju en kult ha uppstått bland delar av fångpopulationen. En dagonkult kanske som offrar andra fångar till sin gud. Eller någon slags undergångsgrej (som i Alien3) där fångarna är övertygade om att undergången är nära och att de måste leva enligt vissa regler för bli upphöjda eller något sådant.

Phelan

Hero
Bara för att de driver fängelset innebär det väl inte att det inte finns någon ovanför som ställer krav på mer vinst, vilket gör det tristare för fångarna och så tar de ut det på personalen på olika sätt.

I en modern/nära framtid-setting lär det finnas ett regelverk att förhålla sig till, vilket ger utrymme för fångar som är rättshaverister och/eller råkar ha drivna advokater att driva personal och chefer till vansinne.

Någon av de intagna har börjat samarbeta med rättsväsendet - kan han lämna vittnesmål/information till polisen utan att de andra intagna blir misstänksamma? Förutom pedofilerna står snitches lägst på skalan och förolyckas han är det knappast en fjäder i hatten för anstaltsledningen!

Allehanda problematik kring drogsmuggling - det skapar oro inne på fängelset, de substanser som smugglas in kan visa sig vara direkt skadliga (utblandade med råttgift, för hög koncentration osv).

Vilken kultur råder bland de anställda, dvs kriminalvårdarna? Bara för att karaktärerna vill driva saker på ett visst sätt behöver det inte innebära att det går lätt att genomföra. Det är för övrigt en rätt speciell yrkesgrupp som kan vara ganska sluten och med en stark lojalitet inom gruppen, oavsett vad.

Kultur, stämning och förhållningssätt hos de intagna kan variera väldigt mycket mellan olika avdelningar, vilket man kan spela på. Ledargestalternas inställning genomsyrar ofta en hel avdelning, på gott och ont.

(Jag jobbade några år som kriminalvårdare, så kommentarerna och uppslagen ovan är inte helt tagna ur luften, men behöver inte heller vara helt autentiska :gremwink: )

Mvh / Phelan

Basenanji

Postd20modernist
Jag är inne på ungefär samma som Phelan. Jag tycker att idén är så himla as-fräck att jag bara måste få dela med mig av tankar.

Först skulle jag göra en ordentlig ritning över hela stället. Sedan skulle jag göra en förteckning över all personal på anstalten, inklusive andra stabsmedlemmar i ledningen. Jag skulle ta fram några exempelrollpersoner bland de intagna och förse de med personlighet och karaktärsdrag. Till slut skulle jag göra ett schema för en vecka där jag prickar in olika händelser, typ:
Vardagar
08.00 uppstigning/städning av celler

09.00 Frukost

10.00 Arbete i olika delar av anläggningen/terapi för vissa/skola för andra/en grupp av de intagna hålls isolerade i mindre grupper eftersom de är alldeles för oberäkneliga för att kunna arbeta/studera. Här blir det logistiska problem att lösa för spelarna när de ska avgöra hur många "specialfall" som ska vara i en grupp. Har man en enda stor grupp kan man också ha många vårdare, men då är också risken större för att de intagna kan utbyta information/börja slåss/dela med sig av käönsliga föremål...men har man små grupper blir det få vårdare per grupp. Var går gränsen? Vem ska jobba var?

11.30 Lunch (här delas fångarna på nytt upp i grupper efter säkerhetsklass, eftersom alla inte klan äta samtidigt pga säkerhetsrisker. Vilka ska äta med vilka?

12.30 Rast

14.00 Arbete/skola/etc

17.00 Arbetet slut/fritid/rast/allmän idrott/motivationsträning/möte med intagnas representantgrupp angående införskaffande av gym

18.00 Middag

19.30-21.00 Fritid

22.00 Släckning

Alla sådana här punkter kan göras mer eller mindre detaljerade: tex hur ska rp fördela vakterna när olika cellblock ska föras till arbete/skola etc.

Därefter skulle jag gärna se att du konstruerar/tar fram flera olika kontrahenter som står över rp i hierarkin:

-Politiker
(Som ska vara för/emot hårda straff och därför söker upp rp för att se om rp gör som politikerna förväntar sig)
-Journalister
(som på samma sätt vill undersöka de intagnas rättigheter/skyldigheter/möjligheter att begå brott/etc.)
-Anhörigföreningar
(gärna uppbackade av människorättsorganisationer)
-Lokalbefolkningen
(som förstås är allmänt kritiska till allt vad de intagnas rättigheter beträffar)
-Kriminella nätverk utanför fängelset
(som utövar press på fängelset indirekt genom att de låter 'budbärare' och 'genomförare' agera inne i anstalten eller via hot)

Därefter skulle jag skissa på hur jag kunde utsätta rollpersonerna för olika typer av press, typ att Spelare A får indikationer på det kriminella nätverket, medan Spelare B får indikationer på anhörigföreningarnas krav. På så sätt kan man skapa intressanta konflikter som också berör spelarna och då skapar en viss spänning mellan spelarna. Spelarna måste välja vad som ska prioriteras och vilken sida som enligt de verkar mest trovärdig.

Sedan skulle jag gärna se hur den där pressen utifrån/uppifrån tog sig uttryck i väldigt banala och vardagliga händelser. För att kunna göra det måste man ha klart för sig hur en vanlig dag ser ut på anstalten.

Typ: anstaltsledningen måste ha ett möte med representanter för de intagna, där de intagna för fram kravet på ett gym. Hur ska gymmet se ut? De intagna har ett förslag om viss utrustning och framför också att gymmet skulle verka lugnande på klimatet.

Därpå skulle det här få olika konsekvenser:
Politikerna hör av sig för att "dra växlar" på beslutet, oavsett hur rp svarar kopplas snart journalister in, anhörigföreningens medlemmar börjar lägga sig i etc.

För att få fram fler sådana här situationer skulle jag föreställa mig hur en vanlig vecka ser ut inne på anstalten (därav det där schemat).

När spelarna har "rett ut" ett visst antal sådana här enkla/vardagliga händelser skulle jag börja planetar andra, mer skrämmande och svåra.

-en märklig kult har uppstått bland vissa medlemmar som verkar inspirerad av någon sorts morbid kusin till Scientologin. En sorts fascistisk framgångsrörelse vilken inte tycker att blodsoffer och vissa ockulta inslag är i vägen. Problemet är att det verkar som att personalen är inblandad.
-gymmet blir snart en plats för smuggling av olika varor. Hur ska rp göra för att få koll på detta och hur man kan stoppa det?
-en del intagna hittas döda, först en person som var svårt sjuk, därefter dör folk utan synbar anledning. Sprids det en sjukdom?
-fyra anställda vill avsluta sina anställningar med omedelbar verkan. De vägrar att svara på frågor men är uppenbart rädda. Rp måste anställa nya kriminalvårdare. Vem är mest lämpad för uppgiften?
-Några dagar senare sprids det rykten i tidningar/media att det "något är på gång" inne på anstalten och att ledningen är helt ovetandes om detta. Journalister/politiker/andra blir galna och "rasar i pressen".
-En del intagna har tillgång till datorer. Kan de också ha tillgång till modem? Det verkar så för vissa ledtrådar pekar mot att anstaltens databaser/andra databaser med uppgifter har ändrats. Eller sker de attackerna utifrån?
-De nya kriminalvårdarna verkar ha koppling till den märkliga kulten som har uppstått inne på anstalten!
-kultens mål är kanske att utöva utpressning gentemot politiker och andra beslutsfattare. Skulle den där politikern göra ett besök nästa vecka?...
-någon har fått en dödsdom, men rp kan inte avgöra vem denne är.
-en större planerad rymning förbereds.
etc.

Lycka till och jag önskar att jag hade fått vara med!

(Alternativ till en vanlig anstalt i framtid är:
fransk straffkoloni under 1800-tal, mentalsjukhus, arbetsskola för ungdomsbrottslingar, barnkoloni)

Bassejr

Hero
En sak jag tycker skulle vara intressant är om du tar in världen utanför, och vad för inflytande den har över fångarna och fängelseadnimistrationen. Hur skulle fångarna reagera på dödsstraff? Om fängelset blir fullt, och adnimistrationens ledare vill göra "mer plats" för nya fångar, vad händer? Hur reagerar fångarna när de ser det? Har spelarna själva några moraliska åsikter som inte går jämt med hur regeringen vill att fängelset ska styras?

Cassius

Hero
Man är ju inte helt främmande för kåken! Så här är mina fem ören!

Jag skulle säga att det mest intressanta är den organiseringen av internerna som inte är i förstahand kriminell. En tidning som publiceras av fångarna som hänger ut chefer, plitar och övrig personal. Deras intriger blir granskade av internerna själva. Stänga ner tidningen skulle skapa för mycket bråk och att överhuvudtaget ta reda på hur den skrivs och trycks är ett problem. Att ta reda på redaktionen kan vara ett dektektiv uppdrag begränsat av fångarnas rättigheter. Den svenska tidningen Kåkbladet kan vara värd att kolla upp.

En av plitarna är ett as men håller sig inom lagen, det blir fångstrejk. Ni skär ner på maten och fångarna börjar strejka.

Ni får in en omgång politiska fångar, kanske exil-irländare som börjar en no-wash kampanj. Plitarna blir trakasserade och börjar bli allt brutalare.

Det finns hur mycket som helst! PM:a gärna om du vill ha lite perspektiv inneifrån.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Om du inte gjort det ännu, se TV-serien Oz =)

RasmusL

Champion
Det är inte riktigt vad du ber om men kanske kan du ta lite inspiration från MLWM, ett spel vars mål är just det; att göra livet surt för RP. Ett av tricken i MLWM är att angripa de delar som spelarna verkar ha mest kul i och därigenom skapa känslor av "surt liv". Tycker spelarna om en viss fånge? Sabba henom. Tycker spelarna om vissa sysslor? Sabba dem!

Chrille83

Veteran
krank said:
Precis min tanke, mycket inspirerande händelser och karaktärer där.

Har du inte tid/lust att se hela serien så kan jag rekommendera sidan om det på Tv tropes (denna underbara sida) :gremsmile:

Robert Jonsson

krank said:
Inte sett, men har legat där i bakgrunden och skrikit på uppmärksamhet så jag får väl ta lyssna någon gång framöver. Hmm... Undra om Oz finns på Netflix...

Robert Jonsson

Jag får ta och tacka för alla awesome idéer som har kommit upp i tråden. Det finns massor av bra idéer att spinna vidare på här inför kommande spelmöten, så nu känner jag mig betydligt tryggare att fortsätta framåt med lite reservplaner utifrån vad jag gör.

Gårdagens spelmöte blev underhållande då karaktärerna började med att mobba en ny fånge och sprida dåliga rykten om henne som fick hela fängelset att hata henne. När dessutom gav vaga order om att "håll fången vaken under natten så hon inte får vila" var det nog för att få en av vakterna att utföra systematiska ingrepp på henne (spelarna har valt att göra det till ett kvinnofängelse), tills dess att hon försökte ta sitt liv. Då vände de sin vrede på vakten istället.

Utöver det har den gamla fängelsebasen börjat ha problem med elektriciteten, och eftersom det är isolerat nere i havets djup så har det börjat skapa en del småproblem. Det kan komma att påverka både fångar och personal om inget görs.

Samtidigt har det kommit en annan ny fånge som bygger lite på Debracys idé om att hon vet sin egen vikt också som jag även tänker väva samman med Rymdhamsters idé om en kult, vilket senare kan eskalera i liknande tankar som Basenanji har. Vi får vänta och se helt enkelt.

Det är ungefär där som jag är för stunden. Nu skaj ga låta gårdagens spelmöte sjunka in och sedan se hur jag bygger vidare på det med alla tips och råd som jag fått här. Återigen, stort tack! :gremsmile:

Chrille83

Veteran
Låter bra :gremsmile: Hade jag bott kvar i trakten hade jag gärna varit med.

På tal om mobbing kom jag att tänka på början av Nyckeln till frihet. Har du sett den? En mycket bra film som dessutom mestadels utspelas på ett fängelse.

Robert Jonsson

Nej, jag har inte sett Nyckeln till frihet (eller Den Gröna Milen heller). Min bror brukar tjata om den, så jag kanske borde ta och se den tillsammans med Oz. De enda egentliga fängelseserier och filmer som jag sett och kommer ihåg på rak hand är Prison Break och Kvinnofängelset.

Anchorman

Swashbuckler
Någon de känner eller är släkt med blir dömd till hårt straff, kanske till och med dödsstraff?