Nekromanti färdig värld?

glittersnus

Veteran
TJENA! ja funderar på att skapa ett rollspel där hela världen e beskriven. I tex DoD vet man bara namnen på länderna och världen... tror ni d funkar me en HELT I DETALJ beskriven värld?

Krille

Super Moderator
"TJENA! ja funderar på att skapa ett rollspel där hela världen e beskriven. I tex DoD vet man bara namnen på länderna och världen... tror ni d funkar me en HELT I DETALJ beskriven värld?"

Nej.

Spelledare behöver alltid lite vita fläckar så att de kan klämma in sitt eget arbete.

Dessutom är det ett snorjobbigt arbete att beskriva en hel värld, så du kommer aldrig att bli klar.

DanielSchenström

Swashbuckler
Njae, det beror på vad man menar medhelt i detalj. Om du menar beskrivning av varje land, visst, och sen behöer man inte ha flera länder än ett heller. Om du istället menar ner till värden och namn på alla världens invånare? Inte så troligt om inte det är väldigt få personer i världen.

Zadrith

Hero
Går utmärkt om man bortser från att det inte går!

Det finns ju faktiskt gott om rollspel som utspelar sig i verklighet och mer detaljerat beskriven värld än så lär du aldrig lyckas med.
Dessutom går det alldeles utmärkt att skapa vita fläckar där de inte finns. Min version av EON följer exempelvis inte Neogames beskrivning slaviskt.
Slutligen vill jag nog påstå (utan att försöka vara elak) att du nog lider av lite Hybris och bör rikta in dig på att beskriva en liten del av världen eftersom det faktiskt är ganska tidsödande bara det.

Lycka till i vilket fall!

Johan K

Gammal & dryg
Ja & nej...

Hemmmm...
En HELT beskriven värld.. Skulle nog inte sattsa helt på det. Utan jag skulle nog ge mer energi åt att ge en allmän beskrivning åt själva världen & en beskrivning åt världsdelarna & deras länder så att man kan spåna lite själv, för sånt är kul. Tycker iaf jag.. :gremgrin:

Blippe

Warrior
Skulle dock vara väldigt intressant med en HELT beskriven värld, helst med exakta angivelser på vad varenda person gör under en given tidsperiod... Sedan kan man placera några rollpersoner där och hoppas, bara hoppas, att de inte bestämmer sig för att interagera med ågon stackare.

Ärligt talat, behöver vi stackars konsumenter vita områden att spåna vidare på?

Cad

Veteran
Hej!
Håller med de som har sagt att det troligtvis är omöjligt med en värld som är helt och hållet komplett inte heller tror jag att man som spelare eller spelledare behöver det...tror att de flesta håller med om att en av tjusningarna med rollspel är att kunna använda fantasin...och skapa eget...
...men som hjälp för fantasin är det inte fel om en liten del är väl beskriven så att man har lite riktlinjer att spela efter (geografiskt, politiskt, ekonomiskt...)o resten bara beskriven i stort...

hmm..nu har jag nog bubblat sånt som andra redan sagt :gremsmirk:

well, well...lycka till med världen!

Troberg

Sinister eater
Visst kan man, men de flesta gillar friheten i en lite mer diffus värld.

Jag har vid något tillfälle funderat på att generera hela städer (och eventuellt hela länder) med befolkning och allt. Det skulle vara ganska lätt att göra ett program som genererar en hel stads befolkning, med historia och inbördes relationer. Lämpligen skulle alla historik lagras som en transaktionslogg så att man kan titta på allt vid en godtycklig tidpunkt. Om spelarna sedan klampar in och avslöjar att smeden har ett förhållande med borgmästarens fru så får man ändra det och generera om från den tidpunkten, så när spelarna kommer tillbaka tre år senare så har deras handlingar slagit genom i hela staden.

I slutänden prioriterades det dock ner till förmån för roligare projekt som jag hade mer nytta av.

Varsågod att stjäla iden om ni vill. Jag kan gärna assistera med hur jag tänkt.

Aceod

Veteran
Evighetsprojekt.

Att skapa en detlajerad och komplett värld är mycket tidskrävande. På gränsen till omöjligt. Själv har jag jobbat en en värld (Avencia), de 5-6 senaste åren utan att vara nära att bli klar.

Om du måste ha deteljer rekomenderar jag att du gör en värld där endast länderna och övrigt är beskriva grovt. Sen lägger du ner din tid på ett speciellt land och beskriver det mycket noga.

Jade

Warrior
hm... låter knepigt...

men som dom andra sagt.. det är nog, rent teoretiskt, möjligt att i detalj beskriva varenda lilla sten och troll i en värld... men för det första skulle det ta gudarna vet hur lång tid (x antal år) och sen skulle det nog bli en ganska stel och statiskt värld med lite taskit svängrum för spelare och spelledare.

sen rent praktiskt tror jag inte att det går... för även om man lyckas beskriva en värld i detalj så kommer man ständigt på saker man kunde gjort bättre eller något nytt som man vill klämma in någonstans. och har man då redan klurat ut och beskrivit hela världen blir det ju svårt... då får man ta till nya dimensioner.. å då får man ju börja om :gremsmirk:

sen.... kan du beskriva vår värld i detalj? inte? hur ska man då kunna beskriva en helt främmande värld... eller tjae. det kanske är enklare föresten. :gremcrazy:

nä... jag tycker man ska ha övergripande men djuplodande information... lite nuffror om det å det landet ger en ju visserligen en bra bild över landet.. men folket då? hurdana är dom? vad äter dom? vad gör dom på fritiden? är dom lediga på lördan? vem vill dom se på tronen? osv.... man behöver inte beskriva varje kotte och sten, men lite mer kuriosa är alltid trevligt...

mer kuriosa åt folket!!

Eta Cassiopea

Veteran
Alltså... visst kan man beskriva en hel värld... tror inte du menar med att beskriva alla personer i världen... men om man tar det rimligt steg för steg... det blir ett jävla jobb...

Steg 1
* Namn på alla länder, städer, byar.
* Namn på alla floder, berg, kullar, områden, hav, sjöar, träsk.
* Namn på alla intressanta platser och områden

Steg 2
* Beskrivning på alla länder, städer, byar.
* Beskrivning på alla floder, berg, kullar, områden, hav, sjöar, träsk.
* Beskrivning på alla intressanta platser och områden

Steg 3
* Karta på alla länder, städer, byar.
* Karta på alla floder, berg, kullar, områden, hav, sjöar, träsk
* Karta på alla intressanta platser och områden

Steg 4
*Detaljkarta på allt ovanstående... t.ex värdshus, smed, affär, gravplatsen.
* Beskrivning av alla detaljplatser
* Beskrivning på de viktigaste karaktärerna

Steg 5
* Historia på allt ovanstående
* Namn på personer...

ojoj... det blir mycket jobb... sålänge inte världen är en liten asteroid...

Mjölner

Veteran
Tolkien höll på hela sitt liv med sin fantasivärld men han blev inte färdig, dock så var den ju mycket detaljerad. Så du får det nog svårt att göra en helt komplett värld.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
TJENA! ja funderar på att skapa ett rollspel där hela världen e beskriven. I tex DoD vet man bara namnen på länderna och världen... tror ni d funkar me en HELT I DETALJ beskriven värld?
Jag började på en sådan fantasyvärld. Min tanke var att jag skulle beskriva ett land extremt detaljerat (inklusive vilka ostsorter och spritdrycker som tillverkades i olika delar av landet). Efter ett tag insåg jag att hela projektet var mentalsjukt; det går inte att beskriva något så detaljerat. Satsa istället på att hitta på något originellt och beskriv detaljerna efter hand när behov uppstår.

/tobias

glappkaeft

Veteran
>Om du istället menar ner till värden och namn på alla världens invånare?
>Inte så troligt om inte det är väldigt få personer i världen.

GDW gjorde precis det (fast de flesta hade inga spelvärden) i äventyret "The Guilded Lily" till Traveller. Planetens permanenta befolkning? 41 personer. Kapitlet startar med: "It is not often possible to list all the inhabitants of a planet and what they do for a living. So when the opportunity presents itself, it would be a crime to let it pass by".

DanielSchenström

Swashbuckler
Jo, i äventyr kan det finnas en läskig mängd detaljer.

Men när jag skriver värld i allmänhet menar jag inte en fysisk planet utan hela spelvärlden. I Travellers fall med en offantlig mängd planeter och invånare skulle det förvåna mig om de ens hade tid att nämna varje planet som hyser liv vid namn.

Danno

Veteran
Det kanske går att ordna värden på personer med hjälp av lämplig datorgenerering. Har sett ett par såna program till D&D... Kul att slumpa 100.000.000 pers?

DanielSchenström

Swashbuckler
Det vore en idé faktiskt, en programmerad slumpgenerator med många inställningar. Man kan även ha det för städer och andra enheter, sen ställler man bara in det efter ens önskemål, så kan man koncentrera sig på den övriga världsbeskrivningen.

Man skulle också kunna ha den delen separat och låta datorn slumpa till varje tryckex så alla fick en unik värld.

Tarill

Warrior
Du kan ju försöka, men det är, som du nog förstått vid det här laget, inte att rekomendera...

Troberg

Sinister eater
Det vore en idé faktiskt, en programmerad slumpgenerator med många inställningar. Man kan även ha det för städer och andra enheter, sen ställler man bara in det efter ens önskemål, så kan man koncentrera sig på den övriga världsbeskrivningen.
Det var ungefär som min ide, men jag tänkte göra dem systemlösa (nöja mig med egenskaper som svag, stark, mycket stark och så vidare). Oftast räcker det.

Sedan hade jag tänkt generera personerna genom att "slå" på tabeller med vissa intervall. Beroende på omständigheter (krig, svält, bördiga år och så vidare) så modifieras tabeller och slag. Ni som sett Central Castings (?) bakgrundsgenereringsböcker vet hur jag menar.

Tabellerna var tänkta att innehålla scriptsnuttar som påverkar personerna. Dessa ändringar lagras som tidsstämplade transaktioner för att man ska kunna titta på personen vid en godtyckligt tidpunkt (genom att programmet kör genom alla transaktioner under personens liv fram till den tidpunkten). Dessa transaktioner kan också innehålla en tidstämplad logg över viktiga händelser i personens liv. Om personen exempelvis slår att han har ett förhållande med en gift kvinna lägger man in en scriptsnutt som slumpmässigt (med viss viktning beroende på ålder, status och sånt så klart) plockar en gift kvinna i grannskapet. Som scriptspråk var VB-script tänkt med vissa funktioner tillagda för att hantera tabeller och olika personsökningar/urval och sånt.

Vissa egenskaper påverkar naturligtvis vilka tabeller man slår på. Singel/förhållande/gift är ett exempel, yrke ett annat.

Som ni ser så är programmet simpelt, det som fick mig att tappa orken är att jag inte hade någon större lust att skriva några hundra tabeller. Dessutom passar inte riktigt denna typ av överspecificering mitt sätt att spelleda.

Man skulle också kunna ha den delen separat och låta datorn slumpa till varje tryckex så alla fick en unik värld.
Då skulle nog tryckeriet lyncha dig. Dessutom tror jag att man måste se det som en ren datorprodukt. Det går inte att trycka ett par sidor bakgrundsinfo per person för en hel stad...

DanielSchenström

Swashbuckler
"Det går inte att trycka ett par sidor bakgrundsinfo per person för en hel stad..."

Det var verkligen inte meningen heller, utan snarare ett par personer per sida. Typ namn och deras värden samt vilken stadsdel eller byggnad de hör till. Kanske en kort tagline som "Kvarterets skvallertant", "Sniknaste smeden i stan" osv.