Nekromanti Färdigehtsbredd

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Satt just och undrade när jag lyckats bli förkyld :gremsuck:, tog en huvudvärkstablett och en läkerol (andra asken)...så plötsligt så slog en tanke till.

Låt säga att FV är färdighetsvärde och slås med 1T100
FB är färdighets bredd som är typ i olika nivåer 100, 75, 50, 25 och 0. Bredden avser hur specialiserad man är på ett speciellt område inom färdigheten. FB 100 ingen specialisering, 25 eller 0 helt specialiserad på ett litet område.

Vid slag mot färdigheten så slår man först om momentet man ska utföra ligger inom en bredd och ett slag mot FB slås. Om det klaras så får man positiv modifiering men om det ligger utanför så får man negativ modifiering.

Desto mindre FB desto mera positiv bonus för det som ligger inom specialiseringen och tvärt om.

Är det något som min hjärna borde ha kasta på en gång eller finns det någon användning av det, kan lite omskrivet här och där.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Det är väl smart, om man bortser från att den enda praktiska effekten man uppnår är att man får slå ett extra tärningsslag. Att ha färdighetsvärde 70 % och färdighetsbredd 50 % är precis samma sak som att ha färdighetsvärde 35 %, så vad uppnår man genom att ha ytterligare ett värde?

Jag tycker att specialiseringar är intressanta, eftersom de ger lite mer personlighet åt rollpersonerna, speciellt i ett spel med ganska få och breda färdigheter. Däremot är jag lite skeptisk till den här modellen, om du inte kan visa mig att det finns någon poäng i den, utöver att man ska använda två tärningsslag för att göra ett tärningsslags jobb.

/tobias
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Poängen är väl att om man specialiserar färdigheten säg matematik (FV 70) med kvantmekanik (FB 50) och inte direkt vet vad kvantmekanik innefattar och int eorkar diskutera det så kan man slå ett slag mot FB för att se om det ligger inom bredden.

Eller i och med att FVt är 70och inte 100 så kan man se om man har kunskap i den aktuella delen eller inte (fast allt är inom kvantmekanik)...dock kan man ju som du sa få ungefär samma resultat med ett FV på 35.

Hmm läkerol och ibumetin kanse inte är en genväg till genialitet ändå. :gremwink:

Det blir ju dock inte samma sak om man använder modifikationer för om momentet ligger utom bredden eller inte. Saken är ju det att det blir enklare att klara FV slaget om FB slaget lyckas, blir dock konstigt att ha FV 100 och FB 100.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Exempel? [ANT]

Kan du ge ett exempel på hur det skulle användas under spel?

/tobias
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Re: Exempel? [ANT]

Låt oss säga att et problem har uppstått och mekanikern Mekke är den som är mekaniker där. Har är dock egentligen specialiserad på en annan sak så hans spelare slår et slag mot FB, säg att lyckas och får då (i stället för modifikationen) använda hela sitt FV för att lösa problemet som han borde kunna lösa så vida det inte är för svårt.

Om han hadde misslyckats med FB slaget så kanske spelaren bara får använda hälfen av sitt FV då det igentligen itne ligger inom hans område men han kan ha ett hum om hur man löser det.

Della leder ju till att om spelaren får fram att det inte ligger inom hans område inom mekanik så försöker han inte på sig att lösa det. Annars (utan FB systemet) så skulle spelaren genast test ett slag då han inte vet om han riktigt behärskar problemet eller inte.

Låt oss också tänka att Chakke också ger sig på problemet fast med programering som färdiget och lyckas med FB slaget vilket tyder på att han har kunskap om problemet men kanske får en annan vinkel (en icke fysisk vinkel).

Dock så misslyckas han men FV slaget och hela rymdskeppets motorer exploderar då det riktiga problemet var mekaniskt.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Exempel? [ANT]

Låt säga att Mekke har 75 % i Motorer, med FB 50 %. Vid motorhaveriet måste han först slå under FB för att se om felet ligger inom hans kompetensområde. Lyckas han med FB-slaget gör han ett vanligt FV-slag (under 75 %) för att se om han kan reparera felet.
Misslyckas han med FB-slaget får han använda hälften (50 %) av sitt FV, dvs. 38 %, för att se om han kan reparera.

Det finns alltså fyra utfall av denna situation: lyckat FB+lyckat FV, misslyckat FB+lyckat FV, lyckat FB+misslyckat FV och misslyckat FB+misslyckat FV.

Fall ett (lyckat-lyckat) har 37,5 % sannolikhet.
Fall två (misslyckat-lyckat) har 18,75 % sannolikhet.
Fall tre (lyckat-misslyckat) har 12,5 % sannolikhet.
Fall fyra (misslyckat-misslyckat) 31,25 % sannolikhet.

Eftersom jag här känner att jag har tappat tråden och dessutom är mosig i huvudet efter arbetsdagen överlåter jag slutsatserna till er andra, men rent spontant känner jag att det är ett klumpigt system.

Dewil
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,077
Location
Nordnordost
Re: Exempel? [ANT]

Någon berättade för mig om ett system där färdigheter har nivå och djup. (kan ha varit Siluette (sp?)).

Färdighetsnivån säger hur duktig du är, och djupet vilken nivå du har på kunskaperna.

Ex.
En militär sjukvårdsman drillas stenhårt i första hjälpen och har då tex 80 (20), dvs gedigna, men rätt ytliga kunskaper.

En halvdassig kirurg har kanske 40 (80), dvs mycket djupare kunskaper men är inte lika skicklig.

Genom att ge bonusar/avdrag för saker som ligger under/över ens förmåga så kan man nog få det att bli intressant.. Dvs den duktige sjukvårdsmannen har väldigt liten chans att diagnostisera en obskyr sjukdom eller operera ut en blindtarm, men är en kung på att förmbinda kulhål i folk.

Medan kirurgen kan förbinda folk i sömnen, har dugliga chanser på den där sjukdomen och har hyffsade chanser att lyckas med operationen.
 
Top