Nekromanti Färdighet Sikta

DODswe4

Hero
Re: Färdigheten Kast (på väg att bli OT)

just därför är alla olika. eftersom jag har sakt att sikta är en färdighet som man lär sig som andra GRUNDEGENSKAPAER får man en rällatift låg modifikations plus närmare bestämt precis samma som andra saker så som klättra är smidighets baserat sjunga är karisma baserat etc etc. Sikta är en färdighet som skulle användas just för att om man var bra på att sikta får man hög bas chans att bli bra i saker. Baschanser gäller derimot inte sekundära förmågor så då är problemet med att man kan bli välldigt bra i förmågor utan att ha tränat i dom. Dessutom efter som avståndsvapen ahr en gemensam faktor i sikta blir det det som är grundchansen itne styrka som det är i vanliga fall, eftersom det rä ett vapen.

okej

Organ

Out of time, out of mind
Re: Kroppskontroll

>var kommer att han har kontroll att sikta in sig på saker?

Det var det jag menade med "...med vilken precision personen gör saker". Om vi återgår till det ursprungliga exemplet med den kastade kronan så menar jag att det är det som avgör om kastaren lyckas kontollera sin arm till den grad att kronan hamnar där han vill att den skall göra.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind

>precis samma som andra saker så som klättra är smidighets baserat sjunga är karisma baserat etc etc.

Och avståndsvapen är SMI-baserade. Alla färdigheter är baserade på ett grundvärde. Det skulle bli väldigt konstigt om ett par färdigheter helt plötsligt var baserade på en annan färdighet. Vilket grundvärde skulle föresten Sikta baseras på?

>efter som avståndsvapen ahr en gemensam faktor i sikta blir det det som är grundchansen itne styrka som det är i vanliga fall

Ehh... alla vapenfärdigheter är såvitt jag vet SMI- och inte STY-baserade. Nu har jag visserligen inte koll på alla DoD-utgåvor så det kan vara så att vi talar förbi varandra pga att vi använder olika utgåvor av spelet. Själv talar jag om DoD6. Vilken utgåva använder du?

/Anders

DODswe4

Hero

Intelegens för att man har lärt in hur saker åker genom luften. (eftersom vidom inte finns).

DOD 4,5 talar jag om. där är jag nästan 100 på att det är styrka det rä baserat på. det är det som rä rpoblemet

Organ

Out of time, out of mind
Re: Kroppskontroll

>Okej. aja jag håller inte med dig och du håller itne emd mig

Inget problem. Du anar inte hur många det är på forumet som inte håller med mig men som jag är på god fot med :gremgrin:

/Anders

DODswe4

Hero
Re: Kroppskontroll (OT)

tja dom flesta har lite olika sätt att se på saker. Bland annat kommer ajg tine så bra överns med vitulv. Men det går det med hehe

Organ

Out of time, out of mind

>DOD 4,5 talar jag om.

Är det den som även kallas DoD 91?

>där är jag nästan 100 på att det är styrka det rä baserat på. det är det som rä rpoblemet

Om det stämmer förstår jag att du reagerar då det låter helt befängt. Att närstridsfärdigheter skulle vara STY-baserade kan jag gå med på, om än lite motvilligt. Men att även slänga in projektilvapenfärdigheter i den gruppen är ju helt absurt. Du kan som sagt dock trösta dig med att den regeln är borttagen i version 6.

/Anders

DODswe4

Hero

nej DoD 91 är den första sen kom 2,an sen 3 sen 4 och så vidare.

mmm det stämmer. jag tror det är därför vi itne riktigt är överens. tja ajg spelar inte DoD6 så det är en ynka tröst

Rising

Vila i frid
Det är möjligt att jag missat något i er diskussion, men tja, jag skulle föreslå att du stoppar in ett PREcission som en extra grundegenskap. Den är en BRP-klassiker, har funnits i svenska rollspel sedan gamla Mutant.

I spel där det finns pistoler brukar man vilja skilja på smidighet och precission eftersom det är lätt att föreställa sig tjockisar och gamlingar som visserligen inte är viga, men som är väldigt bra skyttar. I fantasyvärldar brukar man inte ha det behovet, eftersom vi enklast föreställer oss både bågskyttar och knivkastare som smidiga perosner. Visst, armborstar är vapen som fungerar på lite annorlunda sätt, men man brukar förenkla det litet.

Det är som KARisma och UTSeende. I hjälterollspel brukar man ta för givet att den som är trevlig och har bra ledaregenskaper också är den som ser bäst ut. I mindre hjältebetonade rollspel brukar det däremot vara två helt olika grundegenskaper. Jag personligen kör alltid med den extra grundegenskapen UTSeende i Drakar och Demoner. Det har jag gjort länge.

Så... om du känner ett behov av att ha en sorts precision i addition till de grundegenskaper som redan finns, då förstår jag dig. Tanken finns redan i andra rollspel.

(Du skriver visserligen om att ha "sikta" som en färdighet, men det tycker jag är helt fel väg att gå. Gör det till en grundegenskap istället. Alla människor kan ju sikta, men alla är olika bra på det.)

Organ

Out of time, out of mind
DoD-utgåvor

>nej DoD 91 är den första sen kom 2,an sen 3 sen 4 och så vidare.

Stopp och belägg!!! Jag har lite dålig koll på de senare utgåvorna (förutom sexan då) men de tidigare kan jag. Den första utgåvan kom 1982 och kallas ettan (eller blå boxen). Utgåva nummer två kom två år senare, tätt följd av tredje utgåvan (även kallad Expert) som kom 1985. Vilka utgåvor som kom efter det har jag dålig koll på men jag vet så mycket att det kom en 1991 och om det är samma vi talar om är det detfinitvt inte den första.

/Anders

DODswe4

Hero
Det är det jag söker.

aha så det fanns redan till pistol spel. Ja det är sant. men tjockisar kan skjuta pilbåge bara dom rä tillräkligt starka.

tja fast utseande väljer man ju mera fritt. Nån som har stor utrstålning blir på något sätt tilldragande.

aaa så bra :gremsmile:

tja ajg tänkte mig det som något man kan höja med mer än bara HP, därav att det skulle vara en vanlig färdighet. Primära färdigheter är sånt som alla akn men är olika bra på det

DODswe4

Hero
Re: DoD-utgåvor

)aja det kan vara så att 4an är 91:an har itne riktigt koll ajg spelar mest 5an och det är även kallat Chronopia

DODswe4

Hero

som ajg sa senare. jag spelar 5:an så ahr ingen koll f,låt

Rickard

Urverk speldesign

"Utgåva nummer två kom två år senare, tätt följd av tredje utgåvan..."
Äh, vilken DoDnörd jag känner mig som nu när jag rättar två personer.. 2:an och 3:an är båda två svarta grundregelböcker där Expert-varianten bara en är påbyggnad till grundreglerna.. Precis som Expert och Reviderad är till DoD6..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som också trodde EDD var version 3 innan han kom till forumet

Organ

Out of time, out of mind
>Du skriver visserligen om att ha "sikta" som en färdighet, men det tycker jag är helt fel väg att gå. Gör det till en grundegenskap istället. Alla människor kan ju sikta, men alla är olika bra på det.

Jag håller med dig. Om man skall lägga införa ett "sikta" någonstans i regelverket passar det bättre in som en grundegenskap. Fasen, att jag inte kom på den enkla själv :gremgrin:

>Den är en BRP-klassiker, har funnits i svenska rollspel sedan gamla Mutant.

Den har jag missat helt. Den finns i alla fall inte i BRP-användare som CoC och Stormbringer.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind

>Äh, vilken DoDnörd jag känner mig som nu när jag rättar två personer..

Ähh..gnäll inte! Du är visseligen en nörd men du har i alla fall koll. Jag däremot är tydligen BARA nördig. :gremgrin:

/Anders

Organ

Out of time, out of mind

Det förklarar min förvirring vad gäller STY-grejen då jag inte sett Chronopia ens på en spelaffärshylla.

/Anders

DODswe4

Hero

hoppsan det var en miss, ajg ahr i alla fall sätt 6an och så ahr jag hört lite, typ trudvang, osthem, snösaga nånting mer var det men ajg kommer itne ihåg