Nekromanti Färdigheten Vakta?

Harry S

Swordsman
Varför finns inte färdigheten Vakta eller det kanske är det den gör genom färdigheten Upptäcka fara?

Min erfarenhet är att färdigheten Smyga ofta slås mot grundegenskapen Uppmärksamhet. Är inte det lite keff?

Rhodryn

Hero
För mig så är det mer rimligt att sådant som uppmärksamhet, syn, hörsel, upptäcka fara (denna mindre så än de andra), och andra sådana grejer från diverse rollspel, är den typen av grej som borde användas.

"Vakta" som färdighet tycker jag är lite för... jag vet inte... ehm. Ok, att utföra en handling som "Vakta" är något som innefattar en väldigt stor mängd andra saker. Syn, hörsel, luktsinne, ens sjätte sinne möjligen, t.ex... men även sådant som Eon IV's färdighet "Genomskåda" (för att eventuelt komma fram till personers intentioner mm), finna dolt, speja, etc. Så på vissa sätt tycker jag att "Vakta" i så fall skulle vare en alldeles för stor färdighet.

Vad jag skulle kunna tycka var ok är om en färdighet vid namnet "Vakta" fungerade likt färdigheten "Smyga osedd" från Drakar och Demoner... där ens grundvärde i "Smyga osedd" var baserat på [Smyga+Gömma sig]/2 (det gick sen att köpa mer i den om man ville, men som lägst var den alltid värdet utav [smyga+gömma sig]/2. Sen vilka färdigheter, grundegenskaper, etc, som skulle sätta karaktärens värde i "Vakta"... ja det kan ju bero på vad man tycker är ok.

Grejer som har med Syn och Hörsel att göra är ju något jag skulle se som obligatorisk del av det ju. Tror inget annat skulle behövas läggas till, som t.ex upptäcka fara tycker jag inte skulle passa helt (för att om någon försöker smyga sig in i en byggnad du vaktar så är ju inte din karaktär i faktiskt fara, som när om någon smög sig på karaktären för att anfalla denne). Så för mig skulle en färdighet som "Vakta" fås fram genom t.ex: [Syn+Hörsel]/2

Harry S

Swordsman
Bolongo;n126557 said:
Skulle det här kanske stå under forumet för något specifikt spel?
Nja jag tycker det är en fråga som gäller många olika spel.

Harry S

Swordsman
Rhodryn;n126884 said:
Vad jag skulle kunna tycka var ok är om en färdighet vid namnet "Vakta" fungerade likt färdigheten "Smyga osedd" från Drakar och Demoner... där ens grundvärde i "Smyga osedd" var baserat på [Smyga+Gömma sig]/2 (det gick sen att köpa mer i den om man ville, men som lägst var den alltid värdet utav [smyga+gömma sig]/2. Sen vilka färdigheter, grundegenskaper, etc, som skulle sätta karaktärens värde i "Vakta"... ja det kan ju bero på vad man tycker är ok.
Ja man bör ju ha någon form av baschans i att hålla vakt. Jag menar mer att vakta handlar inte bara om att ha en talang för att upptäcka saker. Det är en färdighet att hålla vakt på ett bra sätt på samma sätt som att Spåra handlar om mer än att bara att ha god syn.

God45

#PrayersForBahakan
Det är alldeles galet för smalt och oanvändbart som en enskild färdighet i alla vettiga spel.

Harry S

Swordsman
God45;n126891 said:
Det är alldeles galet för smalt och oanvändbart som en enskild färdighet i alla vettiga spel.
Ja då borde Upptäcka fara vara en bredare variant.

Bolongo

Herr Doktor
Harry S;n126889 said:
Nja jag tycker det är en fråga som gäller många olika spel.
Jag bara undrade eftersom du nämnde tre andra färdigheter som du verkar anta finnas - i de flesta spel?
Faktum är att långtifrån alla spel har ens så finfördelade färdighetslistor.

Om jag skall lägga in någon egen åsikt, så blir det att färdigheter bör vara så breda som möjligt. Men inte bredare än så. :)

God45

#PrayersForBahakan
Harry S;n126893 said:
Ja då borde Upptäcka fara vara en bredare variant.
Fortfarande värdelöst i sin vaghet. Man bör ha en skill för att hitta saker. Allt bortom det är fullständigt poänglöst och en dålig lösning.

Harry S

Swordsman
Bolongo;n126899 said:
Jag bara undrade eftersom du nämnde tre andra färdigheter som du verkar anta finnas - i de flesta spel?
Faktum är att långtifrån alla spel har ens så finfördelade färdighetslistor.

Om jag skall lägga in någon egen åsikt, så blir det att färdigheter bör vara så breda som möjligt. Men inte bredare än så. :)
Jag utgick nog från Basic Roleplaying System utan att tänka på det.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
I ett BRP-spel så tycker jag att vakthållning täcks in väl i upptäcka fara., och bara i extrema fall hade jag dessutom lagt till nån slags uthållighetsslag för att hålla sig vaken också.

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Nog tycker jag väl att Vakta kan vara en färdighet - men inte i BRP. Däremot i något konstigt hippiespel där man hittar på sina egna färdigheter så kan det väl vara en bra idé.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Kraetyz;n127113 said:
Nog tycker jag väl att Vakta kan vara en färdighet - men inte i BRP. Däremot i något konstigt hippiespel där man hittar på sina egna färdigheter så kan det väl vara en bra idé.
Sure, men då skulle den ju i alla fall med mig som SL ersätta saker som upptäcka fara (i alla fall när det kommer till fiender som lurar på en, kanske inte när bron man går på börjar ge vika).
Det skulle liksom mest bara bli ett annat namn på samma sak.

cogitare

Swashbuckler
En färdighet för uppmärksamhet och perception tycker jag brukar räcka. MEN det beror, som det oftast gör, lite på vad man är ute efter i sitt spel och vad som är viktigt där.

Överlag kan jag tycka att det är ok om man har en färdighet för uppmärksamhet/perception (typ hur skarpa ens sinnen är) och en annan för undersökande (som inte bara behöver betyda hitta ledtrådar på en "brottsplats" utan även kan täcka saker som att hitta rätt info i en databas/bibliotek och liknande).

I vissa spel har jag sett varianter där man har någon sorts aktivt undersökande (när spelaren är aktiv för att leta efter [något]) och så finns det en annan färdighet för mer "spontant" upptäckande av saker (ofta SL som bestämmer att nu hände något oförhappandes så det är den "passiva" uppmärksamhetsfärdigheten som skall användas.

DoDs lite godtyckliga uppdelning på Finna Doldt, Lyssna och Upptäcka Fara tycker jag är lite märklig för även om Provsmaka (kanske) fanns med som färdighet i grunduppsättningen (orkar inte kolla men jag har för mig att det fanns en sådan färdighet i varje fall) så hoppar man ändå över sinnena lukt (kanske täcks av Provsmaka som iofs. ganska får spelare köpte till sin RP) och känsel. Samt att det ibland var ganska 'corner case' för vilken uppmärksamhetsfärdighet man skulle slå mot. Säg om någon smyger sig på dig. Lyssna? Upptäcka Fara (jo, sannolikt men alla andra utom Provsmaka borde funka lika bra rimligtvis)? Finna Doldt? Ja, säg det...

Nåväl, tillbaka on topic. Jag hade inte brytt mig om att ha med en specifik färdighet för att vakta utan siktat på något i stil med hur Savage Worlds har löst det. Där en vakt antingen är alert eller inte. Misslyckas ett smyga slag så går vakten från icke-alert till alert eller om hen redan är alert så upptäcker han smyga-försöket. Någon sorts uthållighetsslag för att hålla sig uppmärksam under sin vakt. För man över det till BRP så räcker det med en Uppmärksamhets-färdighet och är man alert så slår man för sin fulla sådan och icke-alert för halva sin sådan exempelvis...

Cog.