För mig så är det mer rimligt att sådant som uppmärksamhet, syn, hörsel, upptäcka fara (denna mindre så än de andra), och andra sådana grejer från diverse rollspel, är den typen av grej som borde användas.
"Vakta" som färdighet tycker jag är lite för... jag vet inte... ehm. Ok, att utföra en handling som "Vakta" är något som innefattar en väldigt stor mängd andra saker. Syn, hörsel, luktsinne, ens sjätte sinne möjligen, t.ex... men även sådant som Eon IV's färdighet "Genomskåda" (för att eventuelt komma fram till personers intentioner mm), finna dolt, speja, etc. Så på vissa sätt tycker jag att "Vakta" i så fall skulle vare en alldeles för stor färdighet.
Vad jag skulle kunna tycka var ok är om en färdighet vid namnet "Vakta" fungerade likt färdigheten "Smyga osedd" från Drakar och Demoner... där ens grundvärde i "Smyga osedd" var baserat på [Smyga+Gömma sig]/2 (det gick sen att köpa mer i den om man ville, men som lägst var den alltid värdet utav [smyga+gömma sig]/2. Sen vilka färdigheter, grundegenskaper, etc, som skulle sätta karaktärens värde i "Vakta"... ja det kan ju bero på vad man tycker är ok.
Grejer som har med Syn och Hörsel att göra är ju något jag skulle se som obligatorisk del av det ju. Tror inget annat skulle behövas läggas till, som t.ex upptäcka fara tycker jag inte skulle passa helt (för att om någon försöker smyga sig in i en byggnad du vaktar så är ju inte din karaktär i faktiskt fara, som när om någon smög sig på karaktären för att anfalla denne). Så för mig skulle en färdighet som "Vakta" fås fram genom t.ex: [Syn+Hörsel]/2