Nekromanti Färdigheter, D&D-variant

Necross

Swashbuckler
Hej. Arbetet med min egen D&D-variant fortsätter.

I D&D 3.5 finns 37 olika skills (exkl olika Knowledges, Crafts etc) i grundreglerna, men jag har "rationaliserat" ned det till 15 stycken (exkl olika Knowledges etc.). Innebär detta att jag också bör dra ned antalet skillpoints man får fördela med motsvarande värde? (60% eller vad det nu blir). Jag antar att jag borde det, men lider av diverse blockeringar när det gäller matematik.

Tacksam för svar.

Snow

Swashbuckler
Det blir nog enklare om du presenterar listan. Vi vill nog veta vad du har tagit bort och slagit ihop.

Edit:
När jag tänker närmare efter: Det beror givetvis på hur många class skills man har jämfört med innan. Halveras antalet class skills för en klass så får man hälften så många skillpoints.

Necross

Swashbuckler
Snow said:
När jag tänker närmare efter: Det beror givetvis på hur många class skills man har jämfört med innan. Halveras antalet class skills för en klass så får man hälften så många skillpoints.
Jag tänkte köra utan klasser. Alltså inga class skills.

Snow

Swashbuckler
Om du har ett värde som passar bra för 37 skills så kan du skala det lika mycket som antalet skills. Rent matematiskt ska det bli samma.

Men jag tycker att det beror mycket på vilka färdigheter du har tagit bort. Har du tagit bort sjunga och laga mat kanske det har mindre betydelse än om du slagit ihop dyrka lås med hantera fällor. Kan man få se listan?

Hur får man skill points, levlar man fortfarande?

Necross

Swashbuckler
Japp, man levlar fortfarande.

Detta är ju ett work in progress, men i nuläget är det dessa skills:
Acrobatics
Athletics
Craft: Välj spec.
Endurance
Gather information
Handle animal
Handle device
Influence