Mitt enkla tillägg till tråden är följande:
Vilka färdigheter som ska finnas med ser jag som något som man kan utgå ifrån två saker:
Färdigheternas bredd och deras användningsfrekvens.
Bredden är hur mycket som täcks av färdigheten. Användningsfrekvensen är hur ofta en färdighet används. Den senare brukar det vara en idé att använda som underlag för den förra - om du har en hög färdigheter som används väldigt sällan, och de gör ungefär samma sak, smält ihopa dem. Om du har en färdighet som används till nästan allt, dela upp den i färre. Beroende på din designfilosofi förstås. Lite löst gissar jag på att en färdighet ska användas åtminstone en gång per äventyr, gärna mer.
Sedan går det här ihop med flaggor - RPs färdigheter visar ju också på vad de förväntar sig och vill ha - mycket stridsfärdigheter så bör det kanske bli en del strider, botanistfärdighet så kanske växter borde vara med på nåt hörn (förgiftning, människoätande, exotiska).
För systemdesignen, fundera över vad som lär dyka upp "alltid", plocka dem till din färdighetslista, lämna gärna utrymme för fler färdigheter.
Som några nämnt så är Geminis lista rätt trevlig med sina breda kategorier som kan specialiseras.