Då jag inte listat ut hur man kommenterar blogginlägg får jag använda forumet istället Btw riktigt bra jobbat med bloggen. Jättekul att läsa hur allt utvecklas.
Eon är för mig min favorit bland rollspel. Jag gillar stämningen, omfattningen och i stort sett de flesta reglerna. Vinklingen i nya versionen verkar mycket intressant med fokus på sociala konflikter och mental påverkan. Detta är något jag saknat tidigare.
Men den brist jag sett i Eon som t ex Western och Drakar och Demoner skött bättre tycker jag är de färdigheterna som inte berör strid. Nu verkar de sociala inkluderas i regelverket. Men även övriga färdigheter hoppas jag får lite mer djup.
Vad jag saknar är typ kvalitetsslag från Western. Ex. på hantverksfärdigheter. Hur bra blir något? Gärna också hur mkt tid som krävs för att framställa något av bra kvalitet? Regler för detta kan jag inte hitta i dagens Eon iaf. Hur kommer det se ut i nästa Eon? Kommer det stå ex på svårighetsgrader för att smida en vettig vedyxa t ex?
Likaså saknar jag regler för jakt och överlevnad. I vilken ordning slås alla slagen, hur lång tid tar det och borde något stridsmoment vara inblandat? I den senaste version DoD fanns många och detaljerade regler om vildmarkslivet. Hur kommer det se ut i nästa Eon?
Sist men inte minst skulle det vara trevligt med spännande jaktregler. Alltså exempel och tips hur man kan göra en jaktsituation spännande. kanske slumptabell på olika situationer i jakten som kräver vissa färdighetsslag för att bemästra.
Fördjupningar a lá Götterdämmerung för samtliga färdigheter är också något jag tycker ger mer djup till en färdighet än dagens specialiseringar.
Lite tankar ovan. Gärna svar från någon konstruktör eller om det behandlas i framtida blogginklägg
Eon är för mig min favorit bland rollspel. Jag gillar stämningen, omfattningen och i stort sett de flesta reglerna. Vinklingen i nya versionen verkar mycket intressant med fokus på sociala konflikter och mental påverkan. Detta är något jag saknat tidigare.
Men den brist jag sett i Eon som t ex Western och Drakar och Demoner skött bättre tycker jag är de färdigheterna som inte berör strid. Nu verkar de sociala inkluderas i regelverket. Men även övriga färdigheter hoppas jag får lite mer djup.
Vad jag saknar är typ kvalitetsslag från Western. Ex. på hantverksfärdigheter. Hur bra blir något? Gärna också hur mkt tid som krävs för att framställa något av bra kvalitet? Regler för detta kan jag inte hitta i dagens Eon iaf. Hur kommer det se ut i nästa Eon? Kommer det stå ex på svårighetsgrader för att smida en vettig vedyxa t ex?
Likaså saknar jag regler för jakt och överlevnad. I vilken ordning slås alla slagen, hur lång tid tar det och borde något stridsmoment vara inblandat? I den senaste version DoD fanns många och detaljerade regler om vildmarkslivet. Hur kommer det se ut i nästa Eon?
Sist men inte minst skulle det vara trevligt med spännande jaktregler. Alltså exempel och tips hur man kan göra en jaktsituation spännande. kanske slumptabell på olika situationer i jakten som kräver vissa färdighetsslag för att bemästra.
Fördjupningar a lá Götterdämmerung för samtliga färdigheter är också något jag tycker ger mer djup till en färdighet än dagens specialiseringar.
Lite tankar ovan. Gärna svar från någon konstruktör eller om det behandlas i framtida blogginklägg