Nekromanti Färdigheter i Eon IV?

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Då jag inte listat ut hur man kommenterar blogginlägg får jag använda forumet istället:) Btw riktigt bra jobbat med bloggen. Jättekul att läsa hur allt utvecklas.

Eon är för mig min favorit bland rollspel. Jag gillar stämningen, omfattningen och i stort sett de flesta reglerna. Vinklingen i nya versionen verkar mycket intressant med fokus på sociala konflikter och mental påverkan. Detta är något jag saknat tidigare.

Men den brist jag sett i Eon som t ex Western och Drakar och Demoner skött bättre tycker jag är de färdigheterna som inte berör strid. Nu verkar de sociala inkluderas i regelverket. Men även övriga färdigheter hoppas jag får lite mer djup.

Vad jag saknar är typ kvalitetsslag från Western. Ex. på hantverksfärdigheter. Hur bra blir något? Gärna också hur mkt tid som krävs för att framställa något av bra kvalitet? Regler för detta kan jag inte hitta i dagens Eon iaf. Hur kommer det se ut i nästa Eon? Kommer det stå ex på svårighetsgrader för att smida en vettig vedyxa t ex?

Likaså saknar jag regler för jakt och överlevnad. I vilken ordning slås alla slagen, hur lång tid tar det och borde något stridsmoment vara inblandat? I den senaste version DoD fanns många och detaljerade regler om vildmarkslivet. Hur kommer det se ut i nästa Eon?

Sist men inte minst skulle det vara trevligt med spännande jaktregler. Alltså exempel och tips hur man kan göra en jaktsituation spännande. kanske slumptabell på olika situationer i jakten som kräver vissa färdighetsslag för att bemästra.

Fördjupningar a lá Götterdämmerung för samtliga färdigheter är också något jag tycker ger mer djup till en färdighet än dagens specialiseringar.

Lite tankar ovan. Gärna svar från någon konstruktör eller om det behandlas i framtida blogginklägg:)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag håller verkligen med om att det är dåligt att ha en massa färdigheter som det inte finns vettiga regler för att använda, även om jag personligen tycker att det som inte är "konflikter" av olika slag ska ha max något stycke specialregler; bara så pass mycket som finns för att ge färdigheten existensberättigande (för annars är det ju knappast någon poäng med färdigheten till att börja med).

Problemen med hantverk är väl hur man gör när man ska inkludera allt från guldsmide och båtbygge till ölbryggning och ljusstöpning i reglerna :gremwink:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Vad jag saknar är typ kvalitetsslag från Western. Ex. på hantverksfärdigheter. Hur bra blir något? Gärna också hur mkt tid som krävs för att framställa något av bra kvalitet? Regler för detta kan jag inte hitta i dagens Eon iaf. Hur kommer det se ut i nästa Eon? Kommer det stå ex på svårighetsgrader för att smida en vettig vedyxa t ex?
Förstår din irritation över detta men hantverk är en så otroligt bred skara färdigheter till att börja med och olika saker tar ju obscent olika tid att göra. Visst riktlinjer borde kanske införas, det håller jag med om. Men snarare satsa på hur svårt det är och hur man skapar saker med bättre kvalitet och sådant hellre än tid det tar. Liksom att smida en vedyxa tar ju ganska mycket mindre tid än att smida ett cinneachsvärd, eller att göra en simpel silverkätting tar bra mycket mindre tid än en detaljerad silverbrosch med emalj-inlägg.
Vill man göra det realistiskt, vilket ändå Eon verkar vilja, så tror jag att det är rimligare att den enskilda spelledaren tar en dag i ett bibliotek eller googlar olika hantverk för att få en bättre bild över det enskilda.
Men precis som du skrivit, det vore trevligt att se en liten lista på exempelsvårigheter för olika hantverk.(givetvis inte en lista för varje hantverk men kanske en lista med flera exempel med olika svårighetsgrader.)
Om inte annat så ska jag tänka på detta.

Likaså saknar jag regler för jakt och överlevnad. I vilken ordning slås alla slagen, hur lång tid tar det och borde något stridsmoment vara inblandat? I den senaste version DoD fanns många och detaljerade regler om vildmarkslivet. Hur kommer det se ut i nästa Eon?

Sist men inte minst skulle det vara trevligt med spännande jaktregler. Alltså exempel och tips hur man kan göra en jaktsituation spännande. kanske slumptabell på olika situationer i jakten som kräver vissa färdighetsslag för att bemästra.
Hur reglerna för vildmark och jakt blir har jag faktiskt ingen aning om men det lilla jag förstått om det så lär det väl bli ganska genomgående i Vilddjur&bruksdjurs-boken. Om nu jag förstått det rätt.


/Posuer
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Verkar inte som vi får behålla specialiseringar så som vi är vana med dem. Men det kan nog bli riktigt bra ändå faktiskt.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Poseur said:
Förstår din irritation över detta men hantverk är en så otroligt bred skara färdigheter till att börja med och olika saker tar ju obscent olika tid att göra. Visst riktlinjer borde kanske införas, det håller jag med om. Men snarare satsa på hur svårt det är och hur man skapar saker med bättre kvalitet och sådant hellre än tid det tar. Liksom att smida en vedyxa tar ju ganska mycket mindre tid än att smida ett cinneachsvärd, eller att göra en simpel silverkätting tar bra mycket mindre tid än en detaljerad silverbrosch med emalj-inlägg.
Vill man göra det realistiskt, vilket ändå Eon verkar vilja, så tror jag att det är rimligare att den enskilda spelledaren tar en dag i ett bibliotek eller googlar olika hantverk för att få en bättre bild över det enskilda.
Men precis som du skrivit, det vore trevligt att se en liten lista på exempelsvårigheter för olika hantverk.(givetvis inte en lista för varje hantverk men kanske en lista med flera exempel med olika svårighetsgrader.)
Om inte annat så ska jag tänka på detta.

Hur reglerna för vildmark och jakt blir har jag faktiskt ingen aning om men det lilla jag förstått om det så lär det väl bli ganska genomgående i Vilddjur&bruksdjurs-boken. Om nu jag förstått det rätt.

/Posuer
Det enda jag egentligen skulle vilja ha till hantverken är exempel hur man får något nybörjarsmitt, utövarsmitt, mästarsmitt. Gärna ett kvalitetssystem där ett plus-steg innebär någon fördel. Typ som misslornas vandringsstövlar som innebär -Ob1T6 i Marsch. Tid är kanske lite mycket, men för rustningssmide finns ju redan exempel hur lång tid något tar att bearbeta. Något liknande för vapen och verktyg och kanske kläder skulle vara jättebra.

Överlevnad och jakt får gärna behandlas övergripande åtminstone. Finns visserligen lite om detta redan så kanske inte det mest kritiska.

Vad jag menade med jaktregler var inte jakt av djur utan mer jakter mellan olika personer. Typ om någon riddare jagar en nedrig tjuvjägare genom skogarna eller då spelgruppen flyr hals över huvud med förbannade henaalvers pilar visslande förbi öronen. Helt enkelt exempel hur man kan göra även jaktsscener lika intressanta och roliga som stridssituationer.

Specialiseringar med specifika och tydliga fördelar snarare än plus i värden föredrar jag. Som i Noir eller Götterdämmerung alltså där det är fördjupningarna som ger mer djup till karaktären.

Personligen lägger jag mycket av mina rollpersoners personligheter och bakgrunder i deras färdigheter. Ett spralligt barn som hade svårt att sitta stilla kanske bör ha lite mer i klättra och hoppa av den anledningen ex.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Typ som misslornas vandringsstövlar som innebär -Ob1T6 i Marsch.
Jag hoppas förresten också att vi slipper alla sorters skumma, semimagiska föremål som visar fingret till allt vad etablerade regler och konsekvens heter... :gremwink:

Alternativt att man skapar regeluppdateringar som gör att de inte bara uppstår mystiskt utan faktiskt har någon slags förklaring och konsekvens bakom sig...

Vad jag menade med jaktregler var inte jakt av djur utan mer jakter mellan olika personer. Typ om någon riddare jagar en nedrig tjuvjägare genom skogarna eller då spelgruppen flyr hals över huvud med förbannade henaalvers pilar visslande förbi öronen. Helt enkelt exempel hur man kan göra även jaktsscener lika intressanta och roliga som stridssituationer.
Låter som en bra idé, men det har kanske inte så mycket med färdigheter som med fler "submoduler" i regelsystemet att göra (det vill säga bitar av regelsystemet som innehåller specialregler för vissa sorters omständigheter/handlingar, som strid, magi och schamanism i Eon III).

Specialiseringar med specifika och tydliga fördelar snarare än plus i värden föredrar jag. Som i Noir eller Götterdämmerung alltså där det är fördjupningarna som ger mer djup till karaktären.
Sånt här tycker jag också om! Risken är bara att det blir väldigt mycket listor och svåröverskådligt, men om man sållar bort allt i praktiken oanvändbart skräp i färdighetslistan (ca 80 % eller så) borde det blir rimligt.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Citat:
Specialiseringar med specifika och tydliga fördelar snarare än plus i värden föredrar jag. Som i Noir eller Götterdämmerung alltså där det är fördjupningarna som ger mer djup till karaktären.

Sånt här tycker jag också om! Risken är bara att det blir väldigt mycket listor och svåröverskådligt, men om man sållar bort allt i praktiken oanvändbart skräp i färdighetslistan (ca 80 % eller så) borde det blir rimligt.
Alltså visst det är trevligt med sådana där sorters "fördjupningar"/"specialiseringar" eller vad man nu vill kalla dem, men konkret så blir det bara att sitta flera timmar med att göra roller för att alla spelare ska titta igenom exakt vad de kan ha ifrån början, och vad de behöver för specialgrejer för att köpa de coola nivåerna som man aldrig får börja med. Så nej tack, det tar tid som ingen vill lägga ut, och många spelare orkar inte läsa igenom flera sidor regler och välja saker. Sedan tar det bara upp onödigt mycket plats faktiskt.

Sedan verkar det går emot EonIv's idé om att det ska gå snabbt att göra rollpersoner med så pass få "köpmoment" som möjligt så jag hoppas inte Neo väljer att gå med på sådana här specialfördjupningsexpertiser.


/Poseur ogillar men gillar
 

Virvelmoln

Veteran
Joined
16 Jan 2010
Messages
73
Location
Borlänge
Lägg in specieliceringar i bakgrundstabeller så slipper man spendera poäng på dem, men gör något vettigare och roligare än +1 i färdigheten, mer djup som tidigare talare sagt
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Alltså visst det är trevligt med sådana där sorters "fördjupningar"/"specialiseringar" eller vad man nu vill kalla dem, men konkret så blir det bara att sitta flera timmar med att göra roller för att alla spelare ska titta igenom exakt vad de kan ha ifrån början, och vad de behöver för specialgrejer för att köpa de coola nivåerna som man aldrig får börja med. Så nej tack, det tar tid som ingen vill lägga ut, och många spelare orkar inte läsa igenom flera sidor regler och välja saker. Sedan tar det bara upp onödigt mycket plats faktiskt.
Det är vad jag implicit lägger in i den vaga termen "mycket listor" :gremwink:

För att förtydliga: jag tycker det är jätteroligt med sådana listor, men de fungerar bara för en viss typ av spelare och är ett stort problem ur alla andra aspekter av anledningarna som Poseur drog upp.

Så, nej, Eon IV kommer knappast att ha sådana fördjupningar.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Regmolar said:
Alltså visst det är trevligt med sådana där sorters "fördjupningar"/"specialiseringar" eller vad man nu vill kalla dem, men konkret så blir det bara att sitta flera timmar med att göra roller för att alla spelare ska titta igenom exakt vad de kan ha ifrån början, och vad de behöver för specialgrejer för att köpa de coola nivåerna som man aldrig får börja med. Så nej tack, det tar tid som ingen vill lägga ut, och många spelare orkar inte läsa igenom flera sidor regler och välja saker. Sedan tar det bara upp onödigt mycket plats faktiskt.
Det är vad jag implicit lägger in i den vaga termen "mycket listor" :gremwink:

För att förtydliga: jag tycker det är jätteroligt med sådana listor, men de fungerar bara för en viss typ av spelare och är ett stort problem ur alla andra aspekter av anledningarna som Poseur drog upp.

Så, nej, Eon IV kommer knappast att ha sådana fördjupningar.
Håller inte riktigt med. Jag förstår att Eon kommer att fokusera på ett snabbare rollpersonskapande, men helt ärligt har väl det aldrig varit Eons starka sida. Eons starka sida är sjukt detaljerade karaktärer med bakgrunder, fördelar, nackdelar och utrustningspaket så en mer detaljerad form av specialiseringssystemet passar väl rätt bra in i detta? Mer fördjupning, starkare karaktärer, mer Eon!

Sedan finns ju redan systemet för färdigheten Stridskonst och den färdigheten är nog enligt en god portion av alla spelare den allra roligaste, just för att man får experimentera lite och forma sin egen stridskonst istället för att hålla sig till en mall.

Något liknande tror jag inte är så lurigt. Återigen exempel Noir. De allra flesta färdighetsspecialiseringarna där är rena specialiseringar med plusmodifikationer. Enbart ett fåtal ger specifika regelfördelar och de är relativt lätta att hålla koll på. Men jag tycker att en rollperson med Rörlighet 8 och fördjupningen Skicklig Dansare +4, säger mer om karaktären än en karaktär med Rörlig 11 (dansa). I det första exemplet har karaktären mer nischats åt att vara en dansare, medan i det andra är det enligt mig en smidig person som är lite extra bra på att dansa.

Sedan skulle det vara kul att kunna få fördelar som man annars bara har chansen att få genom sina bakgrundsslag. Ex. att en duktig simmare kan få någonsslags fördel i att hålla andan längre eller att en duktig marscherande soldat förbrukar fler kilometer per timme utan att bli uttröttad. Att kunna kämpa för något mer än bara ett högre färdighetsvärde alltså.

Säg gärna vad ni tycker?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Enshadi said:
Men jag tycker att en rollperson med Rörlighet 8 och fördjupningen Skicklig Dansare +4, säger mer om karaktären än en karaktär med Rörlig 11 (dansa),
Jag tycker det är enklare att hantera detta genom att säga att en färdighet måste specialiseras och allting i färdigheten som inte har med specialiseringen att göra får -4. Detta gör att det inte kräver något smalt subsystem (specialiseringar med egna värden) utan man kan enkelt skriva "Rörlighet 11 (Skicklig dansare)", där man får -4 om man exempelvis skulle vilja klättra med Rörlighet.

Det ger lättare bokföring, enklare regelhantering och är mer intuitivt.

/Han som nu använde de värden som exemplifierades i inlägget han svarade på
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Vad jag saknar är typ kvalitetsslag från Western. Ex. på hantverksfärdigheter. Hur bra blir något? Gärna också hur mkt tid som krävs för att framställa något av bra kvalitet? Regler för detta kan jag inte hitta i dagens Eon iaf. Hur kommer det se ut i nästa Eon? Kommer det stå ex på svårighetsgrader för att smida en vettig vedyxa t ex?
Regler för kvalitetsslag ska med i Eon IV. Det underlättas av att vi anger färdigheten som tärningar - slå så högt som möjligt är en bra princip för såväl motståndsslag som kvalitetsslag.

Likaså saknar jag regler för jakt och överlevnad. I vilken ordning slås alla slagen, hur lång tid tar det och borde något stridsmoment vara inblandat? I den senaste version DoD fanns många och detaljerade regler om vildmarkslivet. Hur kommer det se ut i nästa Eon?
Inte bestämt än, men jakt och överlevnad får gärna ha regelstöd när det är spännande situationer.

Sist men inte minst skulle det vara trevligt med spännande jaktregler. Alltså exempel och tips hur man kan göra en jaktsituation spännande. kanske slumptabell på olika situationer i jakten som kräver vissa färdighetsslag för att bemästra.
Vi har testat jaktregler med samma regelidé som sociala konflikter (alltså att man slår tre motståndsslag med olika färdigheter) och det fungerade väldigt bra. Beroende på sammanhang så kan man slå för Förflyttning, Överlevnad, Klättra, Gömma, Speja eller vad som nu passar in i jaktsituationen.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Jag håller verkligen med om att det är dåligt att ha en massa färdigheter som det inte finns vettiga regler för att använda, även om jag personligen tycker att det som inte är "konflikter" av olika slag ska ha max något stycke specialregler; bara så pass mycket som finns för att ge färdigheten existensberättigande (för annars är det ju knappast någon poäng med färdigheten till att börja med).

Problemen med hantverk är väl hur man gör när man ska inkludera allt från guldsmide och båtbygge till ölbryggning och ljusstöpning i reglerna
Målsättningen är att fler olika typer av färdigheter ska få regelstöd, men jag håller inte med om att de skulle vara onödiga om de inte fick det. Färdigheter kan ge en bra känsla åt rollpersonen och en förklaring av vad denne gjort tidigare.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Sedan verkar det går emot EonIv's idé om att det ska gå snabbt att göra rollpersoner med så pass få "köpmoment" som möjligt så jag hoppas inte Neo väljer att gå med på sådana här specialfördjupningsexpertiser.
Grundidén ska vara att det ska kunna gå snabbt. Vill man sitta och pilla med specialiseringar och redogöra för sina kusiners förehavanden så får man väl göra, men det ska gå att börja spela Eon på en halvtimme eller så för den som vill komma igång snabbt.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Finns det någon anledning att det ska ta halva dagen att göra roller till en spelgrupp?
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Jag gillar när möjligheten finns att rejält grotta ner sig i karaktärsskapandet. Men jag gillar att det finns lika gott stöd för att göra sina karaktärer snabbt. Härligt att kunna komma igång snabbt med spelandet istället för att sitta i timmar med sina gubbar.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Varför ska det gå snabbt för?
För att minska tröskeln för nytillkomna att börja spela Eon. Och för att gamla människor som har jobb, barn och annat att ta hand om inte hinner med lika mycket rollspel som förr, och då är det en fördel om inte rollpersonsskapandet tar så mycket tid.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
avatarex said:
Grundidén ska vara att det ska kunna gå snabbt. Vill man sitta och pilla med specialiseringar och redogöra för sina kusiners förehavanden så får man väl göra, men det ska gå att börja spela Eon på en halvtimme eller så för den som vill komma igång snabbt.
En mycket bra målsättning, tycker jag. Framför allt det här med att man får välja själv - ingen hindrar dem som VILL pilla från att spendera timmar, men för den som inte tycker att sånt är så värst kul finns andra alternativ. Lysande.

Hur blir graden slump kontra köp i Eon IV egentligen? Blir det också nåt man kan välja hur mycket man vill ha, eller blir det slump för hela slanten?
 
Top