Nekromanti Färdigheter i Kontinuum

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Skumma gärna igenom inlägget och svara på frågan längst ner.

I Rollspelet kontinuum finns inte längre grundegenskaper. Istället kommer färdigheter delas in i olika grupper, exempelvis "akademiska" "naturliga" "gatufärdigheter" osv.

När man ska slå för en färdighet slår man motståndsvärde+färdighetsvärde antal tärningar.
Normalt motståndsvärde är 2, "default" färdighetsvärde är 0. Då slår man alltså 2 tärningar.
Lika många tärningar som motståndsvärdet måste lyckas.
Normalt är en lyckad tärning 4 eller högre.

En okunnig människa (FV 0) har 50% chans att lyckas med något enkelt, 25% chans att lyckas med något medelsvårt.

Jag funderar på att låta färdigheterna ha specialiseringar. Saker som vanliga männsikor normalt inte anses klara av alls. Man ska kunna välja att "ta" en sådan specialisering istället för att höja färdigheten 1 steg. I vissa fall kan man ha specialiseringar under specialiseringen.

Exempelvis kan en färdighet vara "första hjälpen". Alla anses klara av det hjälpligt och har fv0. En specialisering är medicin, en underspecialisering till den är sedan kirurgi.
Jag kan alltså använda mina första 2 poäng i första hjälpen till att skaffa medicin samt kirurgi. Alla färdigheterna kommer då ha fv 0.

Sedan kan man höja dem var för sig.

Min fråga är enkel: Ska jag har specialiseringar eller inte?
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Specialiseringar kan vara bra för att ge viss "flavour" till annars breda färdigheter.

Men en sak att akta sig för, som påpekades här är att akta sig så att förekomsten av Specialiseringar (i DoDT kallat "fördjupningar") är att de inte blir begränsningar, alltså, för de som INTE har dem. Nu tror jag iofs inte att det var denna typ av specialiseringar du avsåg.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Tack så mycket för svar!

Det har du helt rätt i, och det är något jag måste tänka över noga förstås.

Antingen kan jag låta expertiser vara sådant om för en normal individ är offantligt svårt. Exempelvis så skulle en "normal" svårighetsgrad för kirurgi kunna vara 4 eller 5 för någon som bara har grundfärdigheten första hjälpen eller medicin. Det är helt enkelt väldigt svårt för en okunnig att klara.
Om man sedan har expertisen kirurgi sjunker svårighetsgraden med kanske 2 steg.

En annan variant jag egentligen gillar bättre är att expertiserna kan skapa större chanser att lyckas med tärningar. Om kirurgi är svårt, för det är det ju och kräver 4 lyckade tärningar och jag bara har fv 1 i medicin så får jag slå 5 tärningar, 4 måste lyckas.

Jag kan som högst ta två expertiser till hjälp, i detta fall, efter en skottskada kanske kirurgi och akutsjukvård kan vara bra expertiser. Varje expertis sänker kravet på vad man ska slå på en lyckad tärning 1 steg.

Alltså, ingen expertis kräver 4 eller högre för en lyckad tärning.
En expertis kräver 3 eller högre för en lyckad tärning.
Två expertiser kräver 2 eller högre för en lyckad tärning.

Vilket alternativ låter minst illa?

Någon som tycker expertiser bara är onödigt krångliga?
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Ordet "expertis" passar bra i kontiuum. Färdighet + Expertis ger en två-stegs-kombination för bedömning av kompetens som är jämförbar med Grg + Färdighet. Låter helt OK.

Jag knåpade själv på någon variant av något spel, och där kallade jag detta fenomen för "inriktningar". De gav då ingen direkt tärningsbonus alls, men tanken var att de skulle påverka SLs bedömning av svårigheten i en situation (t ex, har man inriktningen Kirurgi kanske det är Lätt istf t ex Svårt att få ut en kula ur ett sår). Det skulle alltså stämma bra med Alternativ 1. Jag tror jag gillar det lite bättre, men se upp för den tidigare kommentaren om begränsningar som konsekvens av specialiseringar (alltså, expertisen "kirurgi" är bra, expertisen "köra bil" vore inte bra)
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Hej Mikael. Kul att se att du kämpar på.

Först. jag läste ett inlägg här på forumet precis där någon påpekade att att lyckas med något "normalsvårt" sällan har 50% chans, snarare uppemot 80-90. Det var inte så de skrev men det var så jag tolkade det. Och jag tycker det är en viktig poäng.

Och så det andra. Starchallenge har i sitt nuvarande oberabetade system grundläggande färdigheter där man väljer en inriktining och därefter en expertis om man vill. Det är nog exakt som du tänkt och för att föregå ditt speltestande kan jag säga att det funkar med den brasklappen att du måste slänga in en regel kring att man kan "gå tillbaka" till grundläggande färdigheter eller själva inriktningen vilket ger tre FV till samma färdighet. Funkar, dock kanske strömlinjeformarna vänder sig mot det.

Sen är det en sak till det systemet måste ta hänsyn till. Om du i ett äventyr rider väldigt mycket på en enhörning - får du då¨en expertis RIda-fyrbenta djur-Enhörningar? Hur förhåller sig reglerna till Grund och inriktning då? Alltså du får en expertis i spel. Det är INTE en färdighet som byggs "upp" utan snarare "ner". Det går så klart att lösa men tänkvärt.

PS
Du kastade ut Grundegenskaper. Krossa BRP. :gremwink:
 
Top