Jag har arbetat på färdigheterna, och här är
Färdigheter i mitt rollspel: Andra generationen.
Skalan är 1-20.
När man skapar sin rollperson så lägger man, efter att ha köpt färdigheter, ihop alla sina färdighetsvärden i t. ex Vighet-baserade färdigheter och delar det med 5. Eller något. Värdet är ditt värde i Vighet. Man får några extra poäng för att höja grundegenskaperna, det som inte reflekteras av färdigheter.
När man väl börjat spela så är det svårast att höja färdigheter när dom är väldigt låga, och när dom är väldigt höga. (En höjning från 1 till 2 är en fördubbling av chansen att lyckas. En höjning från 18 till 19 är en halvering av chansen att lyckas) Detta är både bra i sig, och så gör det att man inte utnyttjar mysko färdighetshöjningar för att höja grundegenskaper.
Frågan är då: Hur representeras detta? Med erfarenhetspoäng (det krävs 6 erfarenhetspoäng för att gå från 1 till 2, men bara 2 för att gå från 11 till 12) eller förbättringsslag?
Erfarenhetspoäng känns lite naturligare, men förbättringsslag är enklare och svårigheten att gå upp "matchas perfekt" med hur mycket värd höjningen är.
Dessutom så ska vissa färdigheter vara lättar än andra. Det är väl lättare att lära sig buktala väldigt bra, än att lära sig fäktas, eller lära sig ett hantverk? Eventullt så står ett värde på t. ex 4 i buktalning för mer än 4 i svärd.
/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
Färdigheter i mitt rollspel: Andra generationen.
Skalan är 1-20.
När man skapar sin rollperson så lägger man, efter att ha köpt färdigheter, ihop alla sina färdighetsvärden i t. ex Vighet-baserade färdigheter och delar det med 5. Eller något. Värdet är ditt värde i Vighet. Man får några extra poäng för att höja grundegenskaperna, det som inte reflekteras av färdigheter.
När man väl börjat spela så är det svårast att höja färdigheter när dom är väldigt låga, och när dom är väldigt höga. (En höjning från 1 till 2 är en fördubbling av chansen att lyckas. En höjning från 18 till 19 är en halvering av chansen att lyckas) Detta är både bra i sig, och så gör det att man inte utnyttjar mysko färdighetshöjningar för att höja grundegenskaper.
Frågan är då: Hur representeras detta? Med erfarenhetspoäng (det krävs 6 erfarenhetspoäng för att gå från 1 till 2, men bara 2 för att gå från 11 till 12) eller förbättringsslag?
Erfarenhetspoäng känns lite naturligare, men förbättringsslag är enklare och svårigheten att gå upp "matchas perfekt" med hur mycket värd höjningen är.
Dessutom så ska vissa färdigheter vara lättar än andra. Det är väl lättare att lära sig buktala väldigt bra, än att lära sig fäktas, eller lära sig ett hantverk? Eventullt så står ett värde på t. ex 4 i buktalning för mer än 4 i svärd.
/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif