Nekromanti Färdigheter och Bas (DoD6E)

Herlin

Veteran
Hej
En liten fråga angående färdighter och baser för dom.

ex. Låt säga att Nisse har vapenteknik bågar FV14
Nisse har 14 i SMI men när han blir äldre försämras hans SMI, rätt? Får han 13(eller vad han nu har i SMI efter) eller har han kvar 14 i Båge?

Crazydwarf

Veteran
Åhå..Svårt att svara på.
Basen är ju tänkt att visa personens maximala begränsning..Alltså borde hans FV sjunka när GE gör det.

Men eftersom det finns regler för att bli bättre i en färdighet än vad basen anger, bryter det isär argumentet lite.

Men jag skulle vilja anse att Nisses FV sjunker med lika mycket som hans bas gjorde..Även om den redan var överskriden. (Tex. Nisses SMI sjunker från 14 till 12, Nisses FV sjunker då från 20 till 18)

EDIT: Om Nisse hade ett FV lägre än 12 blir det inte påverkat, eftersom han inte överskridigt varken sin gamla eller nya maxgräns. Om Nisse hade FV 13 så sjunker det bara med 1...Hum hoppas jag var förståelig i det här inlägget nu :gremsmirk:

Herlin

Veteran
Jo tack
Jag tycker om din idée om att om Egenskapen sjunker med t. ex. 2 så sjunker alla färdigeter baserade på den egenskapen med 2 också. Den var smart
Jag skall föröka införa det i vår spelgrupp.
Tackar.
Men en sak, ankor är visst roliga :gremlaugh:

Calil-Gandir

Veteran
Jo, ett sänkt FV i samband med att GE sjunker låter väl logiskt.
MEN vad händer om man redan har ett FV som är högre än GE?
(Villket man kan i expert, vet inte om man kunde det i "vanliga") :gremconfused:

Crazydwarf

Veteran
Jo som jag sade...Om GE sjunker med tex. 2 så gör även ett FV som ligger på eller över sin bas oxo det. Tex:

Tjuven Sten den slipprige har SMI 16
Han har dock efter lång och hård träning:
Smyga FV 20
Dyrka lås FV 15
Dans FV 13

Av ålder sjunker hans SMI till 14
hans FV i smyga sjunker då samtidigt till 18 (men överstiger fortfarande hans bas med lika mycket som den gjorde tidigare)
hans FV i Dyrka lås sjunker med 1 (då den plötsligt överstiger hans nya bas)
hans FV i dans sjunker inte alls (överstiger inte bas, varken den gamla eller den nya)

Hoppas det förklarade lite bättre vad jag menade...
Notera även att jag bara tog exempel nu..Jag är inte helt 100% att alla dessa färdigheter har SMI som bas egentligen :gremsmirk:

Herlin

Veteran
OK det sista klargjorde lite mera. jag tycker det är en fiffig idée, för det står väl itne så i grunboken?
Klurit namn du kom på där :gremgrin:

Calil-Gandir

Veteran
Ok, det var ungeffär så jag också tänkte.
Det luktar lite regelmiss, om inte jag har missat nåt i boken dvs.