Här är nästa post i mitt eviga postande om mitt rollspelsprojekt.. Jag tampades en del med färdigheterna i mitt T20-baserade rollspel där man ska kunna spela både enkelt och komplicerat.. Iallafall så var det VÄLDIGT jobbigt att komma på en fungerande besläktadefärdighets eller specialiserade färdighet eller underfärdighets-struktur, så jag bestämde mig för att färdigheter kan BARA användas till det dom beskrivs för. Med "Djurkunskap" så kan du inte "Djurträning" till exempel. Istället så får tänkte jag låta spelarna få möjlighet att även förbättra "Djurkunskap" när dom lärde sig "Djurträning". Fast detta passar inte riktigt med förbättringsslag, som jag tänkt använda mig av. Så, jag tror att jag använder en mekanik med erfarenhetspoäng istället.. Så kan du lägga 4 poäng på det och 1 poäng på det, och.. ja. Det ocskå balanceras så att det inte är lika lätt att gå från 23 till 24 som det är att gå från 10 till 11.
Magi: För att kasta en besvärjelse så ska du först lyckas med din färdighet "Alstra", detta avgör hur mycket kraft du samlar. Sedan ska du lyckas med att "Kanalisera" (Psyke-slag? Magiskolefärdighetsslag?) Om du inte lyckas så bra med det här så "spiller" du "vild kraft" som du inte kontrollerar, och kraften kanske inte hamnar där du vill heller. Till sist så "Formar" man magin, ju mer kraft det är och ju längre bort det är från ens magiskolas "ideal" (Det Emperiska elemntarskolans idéal är att man trixar med närvarande element.) desto svårare blir det. Om det inte lyckas så bra så kommer inte magin vara så "koncentrerad" som man vill ha den, utan t. ex en eldsflamma som ska komma upp ur handen kanske tänder eld på handen istället.. Ungefär.
Magi och strid hör också ihop med "Färdigheter".. För även om jag inte vill ha underfärdigheter så finns det undantag.. Sådana saker som historia, geografi, strid och magi MÅSTE nästan kunna specialiseras. Visserligen så kan man ha specialiseringar till färdigheter istället för underfärdigheter och besläktade färdigheter, (Rys!) eller specifika färdigheter. "Ransgaards historia" är en annan färdighet än "Historia" t. ex. Fast då måste man få en liten bonus på "Ransgaards historia", om man redan kan "Historia"..
Fick det här tankeverksamheten att gå igång hos någon..?
/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
Magi: För att kasta en besvärjelse så ska du först lyckas med din färdighet "Alstra", detta avgör hur mycket kraft du samlar. Sedan ska du lyckas med att "Kanalisera" (Psyke-slag? Magiskolefärdighetsslag?) Om du inte lyckas så bra med det här så "spiller" du "vild kraft" som du inte kontrollerar, och kraften kanske inte hamnar där du vill heller. Till sist så "Formar" man magin, ju mer kraft det är och ju längre bort det är från ens magiskolas "ideal" (Det Emperiska elemntarskolans idéal är att man trixar med närvarande element.) desto svårare blir det. Om det inte lyckas så bra så kommer inte magin vara så "koncentrerad" som man vill ha den, utan t. ex en eldsflamma som ska komma upp ur handen kanske tänder eld på handen istället.. Ungefär.
Magi och strid hör också ihop med "Färdigheter".. För även om jag inte vill ha underfärdigheter så finns det undantag.. Sådana saker som historia, geografi, strid och magi MÅSTE nästan kunna specialiseras. Visserligen så kan man ha specialiseringar till färdigheter istället för underfärdigheter och besläktade färdigheter, (Rys!) eller specifika färdigheter. "Ransgaards historia" är en annan färdighet än "Historia" t. ex. Fast då måste man få en liten bonus på "Ransgaards historia", om man redan kan "Historia"..
Fick det här tankeverksamheten att gå igång hos någon..?
/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\