DeBracy
Eventuellt helt fantastisk
I en tråd på rollspelsforumet presenterade jag ett par tankar om vad färdighetsvärden kan betyda i olika lägen (inspiration främst från Unknown Armies för den som är nyfiken). Såhär såg det ut:
Det som jag tycker är poängen med en sån här metod är att snabbar upp spel och inte sättar onödiga klossar i vägen för spelare. Jag har själv varit med om det flera gånger att man vill göra något som kan tyckas väldigt simpelt men som man ändå misslyckas med eftersom man blir ombedd att slå - något som kan vara ganska frustrerande; särskilt om det blir resultat av typen »Nä, inget händer«. En direkt förlängning är en annan klassiker: försöka flera gånger till du lyckas. Något som tar mer tid vid bordet än det är värt, om man frågar mig.
Det är så jag tänker när jag säger att man borde lyckas automatiskt när man har gott om tid på sig. Jag tänker mig förstås att man även tar god tid på sig; vill man att det ska hända fort, ja då höjer vi stressnivån minst ett snäpp.
Hur går tankarna kring att man inte borde lyckas automagiskt?
På det så trillade det precis in ett svar:DeBracy said:I akut läge slår man för färdigheten som vanligt. I ett läge som inte är akut men ändå lite intressant att kolla så slår man också mot sitt värde: om slaget är under så är det lyckat som vanligt, som slaget är över (dvs. "misslyckat") så blir det gjort men bara halvdant, något går ändå fel (också känt som "Ja, men..." när det gäller resultat). Sist men inte minst: finns det ingen stress och rollpersonen har färdigheten så lyckas den.
Ingen risk för trådkapning längre, här har du en helt ny och fin tråd om saken!Arfert said:Med risk för lätt trådkapning.. det där med "press" är nåt jag vill införa i Saga, att det blir tydligt att värdena gäller just under sådana omständigheter... Fast nån variant på det du just skrev; tror inte att man ska ha det så att man alltid lyckas om man har all tid i världen på sig, om man har färdigheten.
Det som jag tycker är poängen med en sån här metod är att snabbar upp spel och inte sättar onödiga klossar i vägen för spelare. Jag har själv varit med om det flera gånger att man vill göra något som kan tyckas väldigt simpelt men som man ändå misslyckas med eftersom man blir ombedd att slå - något som kan vara ganska frustrerande; särskilt om det blir resultat av typen »Nä, inget händer«. En direkt förlängning är en annan klassiker: försöka flera gånger till du lyckas. Något som tar mer tid vid bordet än det är värt, om man frågar mig.
Det är så jag tänker när jag säger att man borde lyckas automatiskt när man har gott om tid på sig. Jag tänker mig förstås att man även tar god tid på sig; vill man att det ska hända fort, ja då höjer vi stressnivån minst ett snäpp.
Hur går tankarna kring att man inte borde lyckas automagiskt?