Nekromanti Färdigheter

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Hejsan
Jag hade tänkt göra ett eget spelsystem, så jag har börjat knåpa lite på färdigheterna, bara för att få ett hum om hur många som skall finnas.
Här har ni dem:

Akrobatik
Alkemi
Allmänbildning g
Ceremonier
Dans g
Djurskötsel
Dricka g
Dyrka lås
Fingerfärdighet
Fiske g
Fällor
Förföra g
Gyckla
Gömma/Smyga g
Hantverk
Häxkonst
Jakt
Jordbruk
Kasta g
Kunskap
Köra vagn g
Ledarskap g
Leta g
Läkekonst
Läsa/Skriva
Musik
Navigera
Retorik g
Rida g
Räknelära
Simma
Sjunga g
Sjövana
Spel g
Spåra g
Tala språk
Undre världen g
Uppträda g
Väderspådom
Värdera g
Överlevnad g

de som har ett g framför sig har man en grundchans i. jag har dock inte tagit med stridsfärdigheter då jag inte vet hur ja ska hantera dessa, antagligen blir det typ beväpnad närstrid, obeväpnad närstrid samt avståndsvapen el nåt. det skall vara enkelt...

så, tror ni att dessa färdigheter räcker, krävs det några fler? kan man trycka ihop två el fler färdigheter till en? kunskap och hantverk är lite speciella. man har inte ett värde för hela kunskap, utan man kan ha kunskap: rikets historia och kunskap: bestiologi typ. gäller även hantverk. kommer att vara HV: garvning, HV: smide osv...

va tycker ni?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Det är en bra idé att berätta vilken typ av spel det är du håller på med. Nu ser det ut som ett fantasyspel, men det finns faktiskt andra genrer även om många rollspelare inte verkar medvetna om det! :gremwink:

Det ser rätt bra ut, men:

Du har Förföra, Ledarskap och Retorik, men inte Bluffa eller Övertala. Är det tänkt att man ska använda Retorik i sådana situationer? Gör det inte Förföra otroligt smal om Retorik då är tänkt att användas i nästan all kommunikation utom när man förför någon?

Jag förstår aldrig varför nästan alla spelmakare är överens om att undre världen ska vara en färdighet men att det inte ska finnas motsvarande färdigheter för andra grupper. Vad undre världen brukar innebära är att man känner brottslingar, kan tala med dem och vet hur de beter sig. Varför inte ha sådana färdigheter för adelsmän, bönder, präster, magiker, hantverkare, alver och andra grupper också. Eller en generell färdighet där man själv kan stoppa in en grupp som jag har i mitt spel.

Jag brukar vilja se någon form av ingenjörsfärdighet som är lite mer generell än Fällor, som skulle kunn användas för att på ett korrekt sätt konstruera saker som kvarnar, fällgaller, vindbryggor och liknande konstruktioner. Mekaniska fällor skulle ingå där. Enklare fällor som snaror och fallgropar skulle gå under Jakt.

Jag antar att icke-musikaliska kulturella uttrycksformer, som skulptering och illuminering räknas som hantverk?

Väderspådom känns lite väl smalt, är den verkligen intressant att ha med?

Sedan kan jag tänka mig att slå ihop saker, som Jakt och Spåra, och så har jag aldrig förstått poängen med en färdighet som Dricka, men andra verkar uppskatta det.

/tobias
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Hmm... mycket smarta saker. håller med fullt ut.

Och det var mkt klumpigt att inte skriva vad det är för rollspel, men såklart så är det ett fantasyrollspel som du gissade.

Tanken var att man skulle använda Retorik när man övertalar folk, ljuger och annat. Men jag kanske ska lägga in ledarskap däri iaf. Vet dock inte med Förföra, vet inte om jag tycker att det är samma som övertala...

Undre världen tar jag nog bort också... Låter som en mycket bra sak som du skrev. Att dessa kontakter inte har egna färdigheter utan de bara har man.

Enklare fällor har jag också lagt in i jakt samt att större fällor skall räknas som en hantverksfärdighet. Vet dock inte riktigt om jag skall ha kvar Jakt så som den är. När jag tänker mig jaktfärdigheten så tänker jag mig att man slår ett slag för att komma fram till ett byta, det vill säga att färdigheten innehåller djurlära och spåra också. hmm... svårt...

Skulptera och sånt räknas som ett hantverk ja.

Dricka skall nog också bort. Skall nog ha egenskapen fysik i dess ställe.

Väderspådom vet jag inte heller, har hela tiden tänkt att ha den som överlevnad, så jag tror att jag smäcker in den där. Låter nog logiskt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Du har inte Hoppa eller Klättra, men du har Leta och Kasta?

Jag antar att du tänkt använda vanliga grundegenskaper för de två första, men jag anser nog att två personer med identisk kroppsbyggnad ändå kan vara rätt olika på att både hoppa och klättra, medan de bör vara rätt lika varandra på att kasta saker (vilket ändå inte lär vara särskilt viktigt i spelet).

Motivera gärna hur du har tänkt.

Annars är det väl bra. Jag hade slagit ihop Sjunga och Musik om jag varit du, om det inte absolut är viktigt i spelets äventyr att vissa rollpersoner ska kunna vara bra på att sjunga men inte på att spela instrument, medan andra skall vara tvärtemot.

Uppträda/Gyckla känns också som om man kunde slå ihop. Liksom, en gycklare, en skådespelare och en dockteaterman skulle visserligen ha tre helt olika typer av uppträdanden, men de skulle ändå kunna använda en och samma färdighet. De delar av gycklandet som kan användas till annat än uppträdanden (såsom att gå på lina, slå volter, balanseringsakter och liknande) har du ju Akrobatik för.

Annars är det väl bra. Jag gillar att du slagit ihop smyga/gömma sig. Så gör jag också i mina rollspel av det här slaget.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Undre världen tar jag nog bort också... Låter som en mycket bra sak som du skrev. Att dessa kontakter inte har egna färdigheter utan de bara har man.
Jag tycker inte att du måste ta bort färdigheten, utan att du bör göra den mer generell. Den skulle till exempel kunna heta Kontaktnät och får sedan specialiseras precis som Hantverk eller Kunskap. Så man kan till exempel ha Kontaktnät Adel, Kontaktnät Undre världen eller Kontaktnät Handelsmän.

/tobias
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Kanske. Men det känns som att man då har allt för mkt färdigheter. Det är bättre att ha det med i huvudet. Det skulle bli lite jobbigt att ha typ fem "kontaktnät: specialisering" som rp.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Nja, det tror jag inte. Hur ofta är det en rollperson har fem olika hantverk? En kontaktfärdighet bör representera rätt ordentliga kontakter (att bara känna mjölnaren nere på hörnet gör inte att man måste ta Kontaktnät: Mjölnare FV 2), så bara värsta fixarna har nog mer än säg två kontaktfärdigheter. Däremot lär det bli rätt vanligt att man har en kontaktfärdighet inom sin yrkesgruppe eller liknande, men jag ser inget fel i det.


/Dimfrost
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Du kan ju Feng Shui:a och låta färdigheterna ha kontakter.. Så om man har mycket i Fingerfärdighet så kan rollpersonen känna hälare, tjuvar eller hobbytrollkarlar..

/Han som undrade lite över Spåra och Jakt och tyckte de kanske kunde slängas samman och Väderspådom låter bra att den slängs in i Överlevnad (men skulle också kunna ingå i Jordbruk)
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Väderspådom har slagits in i Överlevnad NT

Finns inget kul att läsa här inte
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Men om man typ är son till en adelsman (kontakt: adel), men på senare år så har man gått och blivit magiker (kontakt: magiker). Det är också så att under sin tid som adelsman så tjänstgjorde denna figur i den Hjaltländska armén (kontakt: arméen). Eller nåt sånt. Blir alldeles för mycket. Jag tror också att det blir lite knepigt att hålla koll på.

Jag vill dock inte heller ha så att man slår fram kontakter som man gör i Eon. Det känns då som att sin rp inte har några kompisar alls då han på sin höjd har typ tre kontakter.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Men om man typ är son till en adelsman (kontakt: adel), men på senare år så har man gått och blivit magiker (kontakt: magiker). Det är också så att under sin tid som adelsman så tjänstgjorde denna figur i den Hjaltländska armén (kontakt: arméen). Eller nåt sånt. Blir alldeles för mycket. Jag tror också att det blir lite knepigt att hålla koll på."

Tja, jag är son till en ekonom, har läst som systemprogrammerare och har gjort lumpen. Inte fan har jag några kontakter bland ekonomer (förutom bror och far), systemprogrammerare eller soldater. De kontakter jag har är huvudsakligen i egenskap av gamer.

En färdighet som Kontakter representerar inte folk man har hejat på, utan snarare folk som man kan inhösta tjänster från, kan rekommendera en och kan introducera en till rätt person. Det borde faktiskt inte bli så mycket.

Dessutom är det enkelt att handha:

"Ehrm... hur kan jag få en audiens hos hertigen?"
"Tja, slå en Kontakter: Adel. Svårigheten är 15 för en hertig."
"(rassel) Tolv."
"Tja, hertigen talar inte ens med dig så du får ställa upp dig på gästlistan som hans marskalk har hand om och det är väl en väntetid på några år där, men du råkar ju tjäna markisen av Ketchup, och han har ju faktiskt en audiens ikväll. Om du kan smöra för honom så kanske han kan rekommendera dig..."
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Dricka är borttaget, Akrobatik innefattar Hoppa och Klättra, Dyrka lås kommer antagligen innefattas i Fingerfärdighet, Fällor har gjorts om till två färdigheter, en för enklare jaktfällor som nu finns i Jakt och dels en färdighet som är för mer komplicerade och mekaniska färdigheter som nu kommer att finnas under hantverk, om den alls kommer att finnas.

Kasta kommer förmodligen att tas bort då denna knappt anses som en färdighet. Ledarskap ligger nu i Retorik. Undre världen är borttagen. Väderspådom finns nu under Överlevnad.

Så nu har jag uppdaterat detta. Men frågan är bara denna: hur skall jag göra med stridsfärdigheterna? Grundtanken är som ni kanske förstått att det skall vara ett enkelt system, och därmed också enkla och snabba strider.

Jag har tre grundtankar:
1) Man har Närstrid och Avståndsstrid. Närstrid gäller för alla vapen, slagsmål, sköldar, undvika och allt sånt. Dock om man inte är tränad i ett speciellt vapen, typ en bonde skall börja slåss med ett svärd då han hela livet tränat med en yxa, skall få minusmodifikationer, tills man är van vid det speciella vapnet. Avståndsstrid skall innefatta alla avståndsvapen, bågar, armborst, slungor, kastvapen och så vidare. Samma regel om ovan vid olika vapen kommer att gälla även här.

2) Man har som i bland annat Eon, man kör helt enkelt med de olika färdigheterna svärd, sköld, spjut och så vidare.

3) Göra en enklare variant av system som eon, att man delar upp vapnen i lite grövre grupper, såsom enhandsvapen, tvåhandsvapen, bågar, armborst, sköldar, undvika. Denna varianten är dock inte så utarbetad.

Så vad tycks?

Kanske skall berätta om min tanke om striderna medan ja håller på. Förhoppningsvis så skall jag få ihop det så att man slår endast ett slag per runda och person. Ett motståndsslag emellan kombattanterna. Den som får högst differens vinner rundan och om han får tillräckligt hög differens så tillfogar han en skada. Skadorna kommer att vara i klass med västmark, typ skråma, lätt skada, allvarlig skada och dödligskada. Dock så kommer det att finnas ett par skadegrupper till.

Det dumma med detta blir dock att man har svårt att påverka striderna som spelare. Det blir svårt att kunna spela defensiv el offensiv osv...

erik - försöker
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Hmm, va jobbigt då...

Om jag lägger till en Kontaktsfärdighet så kommer det finnas en massa färdigheter till. Jag är mycket osäker så ni får gärna skriva förslag. Men blir det inte lite väl jobbigt om man skall ha en sådan färdighet.
Skulle det inte kunna räcka med att ha typ hv: smide så räknas detta också som en kontaktsfärdighet, att man liksom fått dem på köpet?
Eller äsch... ja e vilse. Behöver hjälp, massor av hjälp!

Förrästen Krille... du jobbar inte heltid på Rävsvans va? Jag bara undra, jag trodde att det bara var calle på neogames som kunde arbeta som rollspelsnörd på heltid. Men iom att du inte verkar vara och jobbade så undrade jag...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Om jag lägger till en Kontaktsfärdighet så kommer det finnas en massa färdigheter till. Jag är mycket osäker så ni får gärna skriva förslag. Men blir det inte lite väl jobbigt om man skall ha en sådan färdighet."

Näe. Mitt förslag är tre färdighetskategorier: Kunskaper, Hantverk och Kontakter. Kunskaper är saker som man läser in genom att mögla i böcker. Hantverk är saker man gör med händerna och lämpliga verktyg. Kontakter är folk man känner och det som de kan fixa.

Utöver det, strunta i att beskriva färdigheterna i respektive kategori närmare. Lista möjligen förslag på hantverk, kunskaper och kontakter. Förklara istället hur de används: "om du vill göra en pryl, bedöm svårigheten och slå ett slag för lämplig hantverksfärdighet" eller "om du vill skaffa en pryl genom dina kontakter, använd tabell femtielva för att göra om prylens värde till en svårighet, modifiera med laglighet, och slå sedan för lämplig kontaktfärdighet".

Det är lite på samma sätt som med vapenfärdigheter. Man beskriver inte hur man slåss under färdigheten Svärd. Man säger istället att har man ett svärd så använder man färdigheten Svärd, i övrigt se kapitel 7: Strid för hur man slår ihjäl saker.

"Skulle det inte kunna räcka med att ha typ hv: smide så räknas detta också som en kontaktsfärdighet, att man liksom fått dem på köpet?"

Jupp. Feng Shui har den lösningen: varje färdighet räknas inte bara som själva handlingen (exempelvis Martial Arts för att sparka), utan även om kunskapsfärdighet ("Aha! Han använder Råpackade Tranan! Den kan man kontra med Antabusslaget!") samt som kontaktfärdighet ("Sifu Lin, kan du lära mig den Råpackade Tranan?"). Ibland känns det dock som att det inte räcker, till exempel Undre Världen eller adelskretsar, där allt man gör är kontaktar, plus att man kan faktiskt känna en massa smeder utan att vara smed själv.

"Förrästen Krille... du jobbar inte heltid på Rävsvans va?"

Näpp. Rävsvans är min bisyssla som jag donar med på kvällar och helger. Blanda inte ihop forumsfjäfsande med företagande.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Skulle det inte kunna räcka med att ha typ hv: smide så räknas detta också som en kontaktsfärdighet, att man liksom fått dem på köpet?
Frågan du får ställa dig själv är om det någonsin blir intressant om FV smide och FV kontaktnät inte är lika och pss för alla aspekter där kontaktnät är intressanta. Om det inte är det så kan du slå ihop dem, annars bör du skilja på dem. Dvs är det någon gång intressant att ha en smed som är otroligt skicklig på att smida men som ändå inte har något större kontaktnät (han köper allt sitt material från en leverantör och säljer till en liten kundkrets) och vise versa.

Personligen gillar jag att ha dem skilda åt. Jag gillar tanken att en yrkesman kan vara bara hyfsad på det han gör men som ändå är en sorts centrum för sitt gille då han känner till sina medarbetares styrkor och svagheter, leverantörers tillförliglighet osv.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Man kan väl låta vissa skickligheter ingå i flera färdigheter. Det är väl inget som hindrar att både en jägare och en bonde kan förutspå vädret? Alltså skulle det kunna ingå i både jordbruk och jakt. Jag tycker inte det är något fel i att vissa skickligheter ingår i flera färdigheter, även en förenklad spelvärld är för komplicerad för att man ska kunna dra vattentäta skott mellan färdigheterna. Därtill kan det leda till smått absurda färdighetsval om en rollsperson (eller spelledarperson behöver en delmängd av en färdighet och måste ta en anda specifik färdighett för att få delmängden och få resten på köpet. Just att en bonde tar jakt också är inte så konstigt eftersom de flesta bönder antagligen jagar också men jag har sett absurdare färdighetsval och absurda avsaknader av skickligheter hos rollpersoner för att det blivit för konstigt att ta färdigheten som innehöll den givna skickligheten.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Jag funderade lite på jakt:
Borde inte jaktfällor ingå i jakt? De fällorna bordde fingera på människor också io vissa lägen.
Fällor för att skydda en plats akn säkert vara någon form av hantverks- eller ingenjörsfärdighet så kan man ta bort färdigheten fällor.
Ingår ''storjakt'' i jakt? Jag föreställer mig att det är rätt annorlunda att vara jaktledare åt romerska patricier jämfört med ett jaktlag från Storbyn.
 
Top