Som flera redan har sagt så hänger det på om du tycker bäst om långa eller korta färdighetslistor. Men för att svara på din inledningsfråga bidrar jag med följande.
Skjuta med vapen (kan delas upp i olika sorts skjutvapen)
Slåss (kan delas upp i att slåss obeväpnad samt olika tillhyggen)
Köra fordon (kan delas upp bil, mc, cykel, lastbil, flygplan, helikopter osv)
Använda datasystem (kan delas upp i informationssökning, datasäkerhet)
Meka (Kan delas upp i olika områden som bilar, el, lås, ikeamöbler)
Veta saker om "det mystiska"
Springa, hoppa, klättra osv (Kan delas upp)
Göra inbrott (eller så täcks den av "Meka med lås" eller "Datasäkerhet")
Smyga och gömma sig (Kan delas upp)
Övertyga folk (Kan delas upp i charma, bluffa, övertala m.m.)
Olika färdigheter som ger rollfiguren en kunskapsbank – historia, geografi, politik, juridik, fysik, kemi osv.
Språk: om du har få och breda färdigheter är det olämpligt att varje språk blir en färdighet. Då kanske du kan ha en färdighet som heter "Språk", och vid olika gränsvärden för dess färdighetsvärden kan rollfiguren fler språk.
Om du har fler och smalare färdigheter blir det mer naturligt att varje språk är en egen färdighet.
Sen kan man ha med färdigheter som kanske inte direkt har med genren att göra utan blir mer för att ge rollfigurerna karaktär.
Musik (kan delas upp i olika instrument)
Olika hantverksfärdigheter
Måla
En annan utmaning som många spelmakare stöter på är att ge färdigheterna namn som ger rätt stämning åt spelet. Jag utgår från att du kommer byta namn på det jag skrev i listan även om du använder den.
Fortsätt gärna fråga och berätta hur det går för dig.