Utvecklar ämnet!
Men om dom bara höjs av den färdighet som är högst, blir det inte så att man skaffar 20 i en färdighet och 3 i dom andra?
Om man däremot höjer grundegenskaperna med alla färdigheterna, så finns problemet med att vissa grundegenskaper har massa färdigheter, vissa få. Inte så kul.
Nej, det som skulle vara mest balanserat och realistiskt skulle nog vara att basera grundegenskaperna på vad rollpersonerna gör, hur svårt det är, och hur ofta. Frågan är bara, hur gör man det utan att det blir ett orealistiskt och petigt bokförande av rollpersonernas alla förehavande?
Hmmm, jag ska presentera mitt system lite..
Grundegenskaperna som finns är:
Fysik
Vighet
Finmotorik
Perception (Uppmärksamhet/Kvicktänkthet)
Psyke (Viljestyrka, empati, viss intelligens)
Karisma (Har inga färdigheter dock, bara underegenskaper)
Bildning
Detta täcker det mesta, även om..
Fysik har inte många färdigheter
Vighet har massor
Perception har sådär..
Psyke och Bildning är rätt lagom.
Finmotorik är lite väl smalt i färdighetsväg, men att slå ihop det med vighet skulle bara ge ÄNNU mer till vighet..
Kreativitets-skickligheter som målning och musik kanske inte passar så bra med Perception.. (Som ska vara en ersättning till Intelligens)
Ett alternativ är ju att ändra Finmotorik och Perception till Kvickhet (Finmotorik och reaktionsförmåga) och Intelligens (Uppmärksamhet och.. Tänkighet.) Även om kopplingen mellan finmotorik och reaktionsförmåga inte är självklar, och uppmärksamhet och reaktionsförmåga verklighen borde hållas ihop..
Ett sätt att lösa allt det här kanske skulle kunna vara att rollpersonen väljer mellan t. ex "Aktivt" och "Pilligt" (Finmotorik) och "Akademiskt" leverne, och sedan så kan en barbar som lever "Akademiskt" i 6 månader flytta om lite poäng till Psyke och Perception.. Lite som han vill.
Hmmm... Det här var rätt intressant.. Jag tror jag är nåt på spåren! /images/icons/smile.gif