Nekromanti Färdighetslöst system?

solvebring

Superhero
Jag har börjat på ett system.

Man har först 3 GE (grundegenskaper).

INT (intelligens)
KRO (kropp)
PSY (psykisk styrka)

De grundlägger allt. Allt slås föresten med en T10, 1 är värdelös och 10 bäst.

Dock finns det inga färdigheter. Utan SL får hela tiden avgöra när han skall slå, vad han räknar som en handling/färdighet. Sedan avgör bakgrunden för vad man troligtvis kan och inte. Det är det enda som spelar in. En militär är t.ex. ganska duktig på strid, vapen, taktiska saker etc. En tjuv kan sin grej... Hela tiden får man fritt välja och SL använda sunt förnuft. Detta betyder att alla har friheten att kunna allt, men olika bra, ty som sämst kan man ha 1 i något, inte under noll. Ja en kock kan knappast hacka datorer, och en hacker kan inte skjuta granatkastare vidare väl.

Nåväl...
Till varje GE kan man sedan ha olika Talanger.
Detta fungerar på följande vis: När man gör sin karaktär ska man välja en talang till var GE, inte mer eller mindre, och det är den talang man sedan får ha permanent. En talang är en inriktning som ger +2 vid de tillfällen man gör något som relateras till detta (annat kan också gälla, men det är spec. t.ex. +2 i KP om man har talangen Tålig på KRO).
Nå som sagt, som ni ser så är det väldigt enkelt.
På INT kan man t.ex. vara Manipulativ som talang och därmed vara bra på att övertala, köpslå, tjata sin vilja fram etc.
Eller så kan man vara Smart och kunna med språk, matte etc.
På KRO kan man som sagt vara Tålig, eller Stark och ger +2 så fort det handlar om råstyrka, men kan ha bra kondition, Smidig o.s.v. o.s.v.
På PSY kan man vara Mottaglig - tåla se och handskas psykiskt med övernaturliga ting. Man kan också ha Våldssinne och inte så lätt påverkas av våld, blod och annat som relateras till brutalitet. Så kan man också vara Starksinnad och ha ett bra pokerfejs, vara svårövertalad etc. etc.

Det finns fler talanger, men jag har inte kladden vid mig just nu.
Men generellt fungerar det så här.
Vad tror ni?

Är tänkt att vara systemet för ett rollspel jag tänkt göra av idén jag fick från Ackerfors artikel om psykiska sjukdomar och det - ett spel som går ut på sådant alltså - en jobbig nutida värld men som är allt mer brutal och psykiskt påfrestande än denna. :gremsmile:

Dewil

Skrivbordsgeneral
Vad tror ni?
Absolut. Liknande system finns (vilket, är jag övertygad om, kunnigare och mer vältaliga forumiter kommer att redogöra för noggrant). Några kommer säkert att säga att man kan skippa grundegenskaperna helt och ersätta grundegenskaperna och färdigheterna med egenskaper liknande dina Talanger (Krilles T10-system t.ex.)

Dewil

MrG

Swashbuckler
Valet av GE namn?

På INT kan man t.ex. vara Manipulativ som talang och därmed vara bra på att övertala, köpslå, tjata sin vilja fram etc.
Eller så kan man vara Smart och kunna med språk, matte etc.
På KRO kan man som sagt vara Tålig, eller Stark och ger +2 så fort det handlar om råstyrka, men kan ha bra kondition, Smidig o.s.v. o.s.v.
På PSY kan man vara Mottaglig - tåla se och handskas psykiskt med övernaturliga ting. Man kan också ha Våldssinne och inte så lätt påverkas av våld, blod och annat som relateras till brutalitet. Så kan man också vara Starksinnad och ha ett bra pokerfejs, vara svårövertalad etc. etc.
Känns som om INT och PSY omfattar en hel del likheter (som t.ex att köpslå och pokerface hänger rätt när ihop). Överhuvudtaget låter INT mer som utstrålning eller karisma. Jag skulle ha gjort det mer LIST och CHARM istället, där list är psy och tänkande, medan charm är socialt interagerande.

När det gäller färdighetsbristen, har vi i många år kör med olika varianter på att man oftast går på vad som verkar vettigt mot bakgrund och poäng och endast slår i lägen där det är intressant. Funkar bra och bekvämt.

Andra som redan gjort det skulle jag hänvisa till 3G nissarna som alltid brukade skriva konventscenarion i sitt egan system. De hade något sånt upplägg (fast hade lagt till tur för att ha en joker när man inte hittade en bra grundegenskap att välja). Och så hade de en :t20: vilket är mer min :tekopp: än :t10:, fast det är nog en generationsskada :gremlaugh:

-Gunnar (som grunnar på om psykiska sjukdomar ska vara kopplade till ett eller flera världen)

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Valet av GE namn?

Andra som redan gjort det skulle jag hänvisa till 3G nissarna som alltid brukade skriva konventscenarion i sitt egan system. De hade något sånt upplägg (fast hade lagt till tur för att ha en joker när man inte hittade en bra grundegenskap att välja). Och så hade de en vilket är mer min än , fast det är nog en generationsskada
Använda mycket graemlins gör det jobbigt att citera :gremsmirk:. De är det systemet de kallar G20, va? Jag brukar köra det när jag spelar "konventsscenarion" hemma. Alltså, slå :t20:, högt är bra. Trevligt system. Nackdelen är att man måste ha en ganska väldefinierad bakgrund för att ens rollperson skall bli något annat än en stereotyp. Hur bra är en tjuv på geografi, liksom?

MrG

Swashbuckler

G20 stämmer nog (jag har nog itne använt det självt, läst scenarion och funnits i pool för att kunna hoppa in, varför jag lärde mig systemet).

Nackdelen är att man måste ha en ganska väldefinierad bakgrund för att ens rollperson skall bli något annat än en stereotyp. Hur bra är en tjuv på geografi, liksom?
Här tycker jag ett plus är att man uppmuntrar väldefinierade bakgrunder, bara bullar för mig (trots att jag oftast är slarvig på att göra sånna själv).

Och en tjuv är nog bra på vissa moment inom geografi, som att smita ut från staden, de skumma kvartern, platser för bryt osv, men pissig på annat. Man kan lösa det med G20 turvärde eller bara lite bonusslag. Så allt efter situation, typ:
SL: Känner din karkatär till nått om Kongo
Spelare: Hm... Langar Lasse skulle kunnat kört droger där i sin tidiga karriär... ska jag slå?
SL: Rulla ditt tur för att se om du varit där, lyckas du slå ett LIST för att hitta rätt i djungeln

Alt:
SL: Känner din karkatär till nått om Kongo
Spelare: Hm... Langar Lasse skulle kunnat kört droger där i sin tidiga karriär... ska jag slå?
SL: Jo, det låter inte helt oplausibelt, slå din LIST, lyckas du har han väll varit där tidigare

-Gunnar (som nog skulle bara slå ett slag som exempel ett men inte ha med värdet tur, resultatet får spelaren tolka)

solvebring

Superhero

Det där har du faktiskt verkligen rätt i. Jag borde lägga om det där och byta lite. Tack så jättemycket, verkligen en poäng att sätta tänderna i.

solvebring

Superhero
Okej vad skoj. Ja, liknar det andra system betyder det alltså att idén kommer att funka fint bara man justerar lite som kan tänkas krångla. Men det märks senare när mer står klart.