solvebring
Superhero
Jag har börjat på ett system.
Man har först 3 GE (grundegenskaper).
INT (intelligens)
KRO (kropp)
PSY (psykisk styrka)
De grundlägger allt. Allt slås föresten med en T10, 1 är värdelös och 10 bäst.
Dock finns det inga färdigheter. Utan SL får hela tiden avgöra när han skall slå, vad han räknar som en handling/färdighet. Sedan avgör bakgrunden för vad man troligtvis kan och inte. Det är det enda som spelar in. En militär är t.ex. ganska duktig på strid, vapen, taktiska saker etc. En tjuv kan sin grej... Hela tiden får man fritt välja och SL använda sunt förnuft. Detta betyder att alla har friheten att kunna allt, men olika bra, ty som sämst kan man ha 1 i något, inte under noll. Ja en kock kan knappast hacka datorer, och en hacker kan inte skjuta granatkastare vidare väl.
Nåväl...
Till varje GE kan man sedan ha olika Talanger.
Detta fungerar på följande vis: När man gör sin karaktär ska man välja en talang till var GE, inte mer eller mindre, och det är den talang man sedan får ha permanent. En talang är en inriktning som ger +2 vid de tillfällen man gör något som relateras till detta (annat kan också gälla, men det är spec. t.ex. +2 i KP om man har talangen Tålig på KRO).
Nå som sagt, som ni ser så är det väldigt enkelt.
På INT kan man t.ex. vara Manipulativ som talang och därmed vara bra på att övertala, köpslå, tjata sin vilja fram etc.
Eller så kan man vara Smart och kunna med språk, matte etc.
På KRO kan man som sagt vara Tålig, eller Stark och ger +2 så fort det handlar om råstyrka, men kan ha bra kondition, Smidig o.s.v. o.s.v.
På PSY kan man vara Mottaglig - tåla se och handskas psykiskt med övernaturliga ting. Man kan också ha Våldssinne och inte så lätt påverkas av våld, blod och annat som relateras till brutalitet. Så kan man också vara Starksinnad och ha ett bra pokerfejs, vara svårövertalad etc. etc.
Det finns fler talanger, men jag har inte kladden vid mig just nu.
Men generellt fungerar det så här.
Vad tror ni?
Är tänkt att vara systemet för ett rollspel jag tänkt göra av idén jag fick från Ackerfors artikel om psykiska sjukdomar och det - ett spel som går ut på sådant alltså - en jobbig nutida värld men som är allt mer brutal och psykiskt påfrestande än denna.
Man har först 3 GE (grundegenskaper).
INT (intelligens)
KRO (kropp)
PSY (psykisk styrka)
De grundlägger allt. Allt slås föresten med en T10, 1 är värdelös och 10 bäst.
Dock finns det inga färdigheter. Utan SL får hela tiden avgöra när han skall slå, vad han räknar som en handling/färdighet. Sedan avgör bakgrunden för vad man troligtvis kan och inte. Det är det enda som spelar in. En militär är t.ex. ganska duktig på strid, vapen, taktiska saker etc. En tjuv kan sin grej... Hela tiden får man fritt välja och SL använda sunt förnuft. Detta betyder att alla har friheten att kunna allt, men olika bra, ty som sämst kan man ha 1 i något, inte under noll. Ja en kock kan knappast hacka datorer, och en hacker kan inte skjuta granatkastare vidare väl.
Nåväl...
Till varje GE kan man sedan ha olika Talanger.
Detta fungerar på följande vis: När man gör sin karaktär ska man välja en talang till var GE, inte mer eller mindre, och det är den talang man sedan får ha permanent. En talang är en inriktning som ger +2 vid de tillfällen man gör något som relateras till detta (annat kan också gälla, men det är spec. t.ex. +2 i KP om man har talangen Tålig på KRO).
Nå som sagt, som ni ser så är det väldigt enkelt.
På INT kan man t.ex. vara Manipulativ som talang och därmed vara bra på att övertala, köpslå, tjata sin vilja fram etc.
Eller så kan man vara Smart och kunna med språk, matte etc.
På KRO kan man som sagt vara Tålig, eller Stark och ger +2 så fort det handlar om råstyrka, men kan ha bra kondition, Smidig o.s.v. o.s.v.
På PSY kan man vara Mottaglig - tåla se och handskas psykiskt med övernaturliga ting. Man kan också ha Våldssinne och inte så lätt påverkas av våld, blod och annat som relateras till brutalitet. Så kan man också vara Starksinnad och ha ett bra pokerfejs, vara svårövertalad etc. etc.
Det finns fler talanger, men jag har inte kladden vid mig just nu.
Men generellt fungerar det så här.
Vad tror ni?
Är tänkt att vara systemet för ett rollspel jag tänkt göra av idén jag fick från Ackerfors artikel om psykiska sjukdomar och det - ett spel som går ut på sådant alltså - en jobbig nutida värld men som är allt mer brutal och psykiskt påfrestande än denna.