Nekromanti Färdighetslista

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Håller på med ett spelsystem och fipplar med färdighetslistan. Systemet är färdighetsbaserat - det allra mesta man gör är färdigheter - och det är viktigt att det blir rätt.

Är listan bra? Täcker den in allt viktigt?

Bör man har en specialisering? Typ "Attack Blades" eller "Knowledge History"?

Fighting skills
Melee Attack (Agi)
Ranged Attack (Dex)
Resistance (Sta)
Defence (Agi)
Melee Damage (Str)
Missile Damage (Dex)
Throw damage (Str)
Will Power (Will)

Mundane skills
Mobility (Agi)
Concentration (Will)
Knowledge (Int)
Craft (Int)
Endurance (Sta)
Dexterity (Dex)
Maneuverability (Agi)
Personality (Cha)
Perception (Will)

Special skills
Foreign language (Will)
Spellpower (Will)
Arcane lore (Int)
Divine power (Will)
Martial arts (Dex)
Magic Lore (Int)
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Hrrm. Intressant.

Din färdighetslista är inte så lång att jag skulle storkna, vilket är mycket bra!

Det känns lite omodernt med att färdigheterna är bundna till specifika grundegenskaper. Många spel idag slänger ju antingen ut grundegenskaperna genom fönstret (Good riddance!) eller låter spelaren, med SLs goda minne, kombinera en grundegenskap och en färdighet just för den lämpliga situationen. Du får gärna utveckla lite hur du tänkt kring detta.

Vidare undrar jag lite över vissa färdigheter. Hur skiljer sig Mobility från Maneuverability?

Mycket intressant med de väldigt många våldsfärdigheterna! Att de får sprida ut sig, medan hantverk, kunskap och all form av social kunskap klumpas ihop till varsin, enda färdighet säger, hoppas jag, rätt mycket om vad spelet handlar om. Har jag rätt? Dock undrar jag, hur blir det med balansen när färdigheterna är så många? Vräker man inte alla sina poäng i Melee Attack för att Melee Damage ändå inte spelar någon roll när du missar stup-i-kvarten?

Ang. specialiseringar, mnja. Det är ju inte helt ovanligt att man har sådana. DoD:T och Noir kör med långa listor av fördjupningar. Det känns sådär, ärligt talat. Vissa färdigheter är löjliga att ens välja fördjupningar för eftersom fördjupningen knappast tillför något, det blir lätt att fördjupningar är gravt obalanserade - vissa är måsten eller tvärt om värdelösa val - och vissa färdigheter får så fruktansvärt långa listor fördjupningar (*host* Strid *host*).

En möjlig variant kan vara att låta spelaren själv hitta på en specialisering på, säg, 3 färdigheter - två av rollpersonens bästa och den sämsta. Specialiseringen är en simpel +1 när den passar, eventuellt kan man sätta in en begränsning i hur ofta de får användas genom en metapoäng eller att specialiseringar måste användas negativt (dvs ge -1) säg hälften så ofta som de aktiveras positivt.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Möller;n2079 said:
Hrrm. Intressant.

Din färdighetslista är inte så lång att jag skulle storkna, vilket är mycket bra!

Det känns lite omodernt med att färdigheterna är bundna till specifika grundegenskaper. Många spel idag slänger ju antingen ut grundegenskaperna genom fönstret (Good riddance!) eller låter spelaren, med SLs goda minne, kombinera en grundegenskap och en färdighet just för den lämpliga situationen. Du får gärna utveckla lite hur du tänkt kring detta.

Vidare undrar jag lite över vissa färdigheter. Hur skiljer sig Mobility från Maneuverability?

Mycket intressant med de väldigt många våldsfärdigheterna! Att de får sprida ut sig, medan hantverk, kunskap och all form av social kunskap klumpas ihop till varsin, enda färdighet säger, hoppas jag, rätt mycket om vad spelet handlar om. Har jag rätt? Dock undrar jag, hur blir det med balansen när färdigheterna är så många? Vräker man inte alla sina poäng i Melee Attack för att Melee Damage ändå inte spelar någon roll när du missar stup-i-kvarten?

Ang. specialiseringar, mnja. Det är ju inte helt ovanligt att man har sådana. DoD:T och Noir kör med långa listor av fördjupningar. Det känns sådär, ärligt talat. Vissa färdigheter är löjliga att ens välja fördjupningar för eftersom fördjupningen knappast tillför något, det blir lätt att fördjupningar är gravt obalanserade - vissa är måsten eller tvärt om värdelösa val - och vissa färdigheter får så fruktansvärt långa listor fördjupningar (*host* Strid *host*).

En möjlig variant kan vara att låta spelaren själv hitta på en specialisering på, säg, 3 färdigheter - två av rollpersonens bästa och den sämsta. Specialiseringen är en simpel +1 när den passar, eventuellt kan man sätta in en begränsning i hur ofta de får användas genom en metapoäng eller att specialiseringar måste användas negativt (dvs ge -1) säg hälften så ofta som de aktiveras positivt.

Tack för feedback!

Har haft seriösa tankar att skippa grundegenskaper men inte hittat någon lösning. Jag vill ha ett system med få gråzoner, det mesta skall täckas av regler. Det skall vara lätt att avgöra vilket slag man har för sina handlingar.

Mobility är t.ex. "jump", "climb" etc.

Maneuverability är "fly" och "drive" etc

Specialisering är främst att kunna bli bättre inom ett speciellt fält... exempelvis Knowledge (History).

Jag har funderat att ge specialisering genom en speciell förmåga - lite som du föreslår - kanske ett speciellt tillfälle eller t.ex. en gång per dag.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Min första tanke är att det bara finns en enda social förmåga.

Det är iofs helt och hållet vilken typ av rollspel det ska vara till, men det är vad som slår mig. Jag är väl mer traditionell på det sättet, "Fysiska/Sociala/Mentala" liksom. Listan av färdigheter blir nog lättare att kommentera på om du säger i vilket typ av rollspel den ska användas i.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Jag förstår separationen mellan att träffa och göra skada men det känns ändå som lite redundant. Eller vänta, nu kollade jag listan igen och alla färdigheter är ju kopplade till grundegenskaper också. Är det för egen referens på något sätt eller har du med grundegenskaper. I så fall tycker jag du kan slopa en färdighet för att göra skada och låta det gå rakt av på lämplig grundegenskap (eller vapnets beskaffenhet med ex ett handeldvapen i moderna spel eller armborst i fantasy dito).

Mobility, Maneuverability och Dexterity känns som de kan slås ihop till en Agility/Athletics färdighet. Vad är skillnaden mellan Arcane Lore och Magic Lore?

Någon mer social förmåga hade nog varit bra. Saker som att kunna smyga och gömma sig känns lite förbisedda. Undre världen? Vara tjuvaktig (pick pocket, pick locks, palming etc.). Täcker Melee både attack med vapen och utan i närstrid?

Jag sitter också hemma på kammaren och mixtrar lite med ett system och jag tänkte delge den färdighetslista jag ganska nyligen gjort som har en del likheter och som du kanske kan få någon sorts inspiration från.

Combat
Battle Magic
Ranged
Unarmed
Weaponry

Resistance
Dodge
Endurance
Protective Magic
Spirit
Will

Common
Athletics
Brawn
Crafts
Healing
Influence
Lore
Perception
Skullduggery
Stealth
Survival
Trade
Utility Magic
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Mundo;n2107 said:
Min första tanke är att det bara finns en enda social förmåga.

Det är iofs helt och hållet vilken typ av rollspel det ska vara till, men det är vad som slår mig. Jag är väl mer traditionell på det sättet, "Fysiska/Sociala/Mentala" liksom. Listan av färdigheter blir nog lättare att kommentera på om du säger i vilket typ av rollspel den ska användas i.
Tack för feedback!

Tanken med en enda social färdighet är att det helt enkelt skall vara dyrare att höja stridsattacker (där man behöver 3-5 st för att bli bra) än att höja sociala färdigheter (som bara är en).

Uppdelningen är till för att det är lite olika regler som gäller för de olika grupperna. Special Skills får man t.ex. bara använda om man är tränad på färdigheten.

Spelet skall vara generiskt, dvs. grundreglerna skall kunna användas i olika världar (sci-fi, fantasy, horror etc).
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
cogitare;n2139 said:
Jag förstår separationen mellan att träffa och göra skada men det känns ändå som lite redundant. Eller vänta, nu kollade jag listan igen och alla färdigheter är ju kopplade till grundegenskaper också. Är det för egen referens på något sätt eller har du med grundegenskaper. I så fall tycker jag du kan slopa en färdighet för att göra skada och låta det gå rakt av på lämplig grundegenskap (eller vapnets beskaffenhet med ex ett handeldvapen i moderna spel eller armborst i fantasy dito).
Eftersom Resistance är vad som krävs för att skada någon (ex rustning och fysik) och om man kan öka den så borde även skadan kunna öka - därav Damage skill.


cogitare;n2139 said:
Mobility, Maneuverability och Dexterity känns som de kan slås ihop till en Agility/Athletics färdighet. Vad är skillnaden mellan Arcane Lore och Magic Lore? Någon mer social förmåga hade nog varit bra. Saker som att kunna smyga och gömma sig känns lite förbisedda. Undre världen? Vara tjuvaktig (pick pocket, pick locks, palming etc.).
Maneuvability är exempelvis köra bil, rida och flyga. Mobility är hoppa, klättra etc. Dexterity är typ ficktjuva och dyrka lås etc. Skall de fortfarande slås ihop?

Jag har slagit ihop de flesta sociala färdigheterna till "Personality" för att det skall ge mycket att sätta på den färdigheten..

cogitare;n2139 said:
Täcker Melee både attack med vapen och utan i närstrid?
Japp.

cogitare;n2139 said:
Jag sitter också hemma på kammaren och mixtrar lite med ett system och jag tänkte delge den färdighetslista jag ganska nyligen gjort som har en del likheter och som du kanske kan få någon sorts inspiration från.
Kul med lite inspiration!
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Nu har jag stött på ett litet huvudbry. Jag undrar på var man skall placera "förklädnad/disguise" någonstans. Några ideér? Jag har såklart ett par lösningar men inget sådär solklart. Kan man klämma in det under någon av ovanstående färdigheter? En variant är att man måste ta ett speciellt Focus (typ feat) för det?
Swedish Chef said:
Decieve kanske kunde var ett alternativ, för de mer ljusskygga sociala aktiviteterna.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Antingen en ljusskygg färdighet för den sortens aktiviteter eller så kan det falla in under Knowledge eller kanske Personality. Ett annat alternativ är det blir en av de där specialfärdigheterna.

Cog.
 
Top