Lista version 2
Okay! Era generalitetsnazister!
När det gäller FATE har ni faktiskt en poäng, eftersom man har så pass få poäng att tjacka färdigheter för.
Här kommer då en ny variant av listan, men först lite "designer notes".
Hoppa & klättra smälts samman med Akrobatik. Det är ju ganska logistk, nu när ni bankar mig i huvudet med det.
Det blir helt enkelt roligare jakter över takåsarna på så sätt.
Stridsfärdigheterna fungerar enligt principen "tema". Om man är en riddare, kan man ha stridsfärdigheten "riddare", och då kan man slåss på alla sätt som en riddare borde kunna slåss på. Det är lite upp till spelarna att hitta på egna teman som passar sin rollperson.
Förfalskning, hantera djur, köra vagn, häleri, knopar och spel/dobbel sorteras in under "Yrke (yrke)". Alltså förfalskare, djurskötare, kusk, hälare, sjöman resektive "gambler".
Gatusmart slås ihop med Etikett, Köpslå, Skvaller och Stil & klädsel till färdigheten "Världsvana". Eventuellt med obligatorisk specialisering, så som "Världsvana (adel)", "Världsvana (alver)" eller "Värdlsvana (undre världen").
Jaga blir en del av Vildmarksvana.
Bluffa, Charm och Skrämma förenas till "Närvaro"
Och här är då själva listan:
Områdeskunskap (geografiskt område)
Språk
Kunskap (någonting)
Konst (någonting)
Uppträda (någonting)
Akrobatik
Uthållighet
Simma
Stridsfärdigheter efter tema.
Förklädnad
Smyga/gömma sig
Dyrka lås
Fingerfärdighet
Gatusmart
Uppmärksamhet
Leta
Hantverk (någonting)
Första hjälpen
Yrke (någonting)
Rida
Världsvana (någonting)
Närvaro
Ledarskap
Vildmarksvana (någonting)