Nekromanti FärdighetsNivåer

Jag

Veteran
Jag skulle vilja ha reda på vad det är normalt att ha i sina färdigheter och vad har mästersmeden/Svärdsfäktaren för färdighetsnivå? Vad har vinnaren i Svärdspelen för FN?
Har ni några hyggliga förslag?
/Nicke

Lord Krooak

Veteran
Olika FN som vi kör med:
Soldat/Stadsvakt: närstridsvapen 13 avståndsvapen 10

Vapenmästare: stridskonst 15-16

Bra vapemästare: stridskonst 16-17 (18)
(där brukar gränsen gå för vanliga människor)

Typ mästerhantverkare 16 kanske

...så här kör vi

//en liten groda som inte vill bära svärd åt andra

humongos

Veteran
<I>Soldat/Stadsvakt: närstridsvapen 13 avståndsvapen 10</I>

13, är inte det mycket? Det har bara de bättre stadsvakterna i min värld...

Jan Arenö

Warrior
Om inte annat tycker jag att man ska anpassa dem efter spelargruppen... (kanske kommer få påhopp här) Men om man spelar med en bunt kobolder så "måste" man höja motståndarna för att det ska bli roligare.
Å andra sidan vill man nog inte spelleda speciellt länge... heh!

/ Jan

Azagthoth

Myrmidon
Det är klart att de har mycket, de är ju skolade i att använda vapen.

Nja, här håller jag inte med. De må ha någon form av träning, men stadsvakternas stora makt är ju att de är beväpnade, vilket de personer som de skall ta hand om oftast inte är. Som obeväpnad "skurk" ser man nog inte strid som det bästa alternativet mot X antal svärd, Y antal spjut och T antal armborst.

Jag menar, stadsvakt är ju inte det svåraste yrket att bli, de flesta städer tar säkerligen emot de flesta som söker arbetet.

/Azagthoth

Virocon

Swordsman
Sätt FC:n på 21 typ. Det är rimligt nog, då en RP med schysst karriär och ålder kan ha det. Kom ihåg att dessa människor som bysmeden och Svärdsfäktaren ofta är MYCKET erfarna, och att en äventyrare får höja sina FC:er efter div. slag efter varje avslutat äventyr...

Lord Krooak

Veteran
jo, men då tänker jag ju förstås på de städer där de ÄR väldrillade..undrar varför våran spelgrupp ALLTID spelar i såna städer?...nåja 10-11 är nog mer rimligt..

Lord Krooak

Veteran
AHA!

det är DÄRFÖR dom alltid spelar i såna städer..i byhålor är stadsvakerna så oerfarna så dom skulle ätas till frukost av Rp!

Mederian

Warrior
Sätt FC:n på 21 typ. Det är rimligt nog, då en RP med schysst karriär och ålder kan ha det. Kom ihåg att dessa människor som bysmeden och Svärdsfäktaren ofta är MYCKET erfarna, och att en äventyrare får höja sina FC:er efter div. slag efter varje avslutat äventyr...

Håller med, har man spelat ett tag med en rollperson får man ju slå en del förbättringsslag.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte

Staffan

Myrmidon
21???

21 är, rent ut sagt, *löjligt* högt i Eon. Enligt mina beräkningar (m h a ett program) så tar det i medel 88 förbättringsslag att gå från FN 15 till FN 21. Det motsvarar 2 års koncentrerad undervisning - om vi tittar på självträning snackar vi 353 slag (över 7 år). Visst, det går att uppnå, men då snackar vi legendarisk mästare.

Lämpligare nivå vore kanske runt 18 på de som ska vara riktigt bra, och 13-15 på folk som ägnar sig åt något yrkesmässigt utan att för den skull vara mästare (typiske bysmeden).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Virocon

Swordsman
Vad då Löjligt högt? Kom igen nu, RP:erna jag lirar med har FC 18 i såväl svärd som undvika. Om vi ger svärdsfäktaren och/eller smeden en sådan nivå så får han ungefär vad som är rimligt då. Visst, jag vet inte vad era har, men skit samma. Så här va; En svärdsfäktare, modell erfaren, lättlärd i sin vapenFC... Hur osannolikt är det? Kom ihåg att dessa inte är nybörjare, utan erfarna, och tänk på att du räknat snittet. 88 slag, visst, det ÄR mycket. Men då har du redan, med maskinens hjälp, räknat ut Murphyfaktorn.
Om du istället räknar med att liraren är lättlärd och har relativt schysst tur så kan du nog nå lite rimligare resultat. Sant? Betänk också att av alla de personer som söker en tjänst som Svärdsmästare eller kandidater till "Den gamle bysmeden" så borde åtminstonde EN av dem uppfylla de kraven som jag sagt. Sen kan du ju glömma att liraren i fråga är 21 eller 22 år, erkänd blir man knappast innan typ 28-35. Antagligen har han nått den mogna åldern av 32 eller så, varför åtminstonde jag finner detta högst sannolikt.

/Problem med matematiken? Siffror som inte håller med? Besök Sanaris Universitet för Obegåvade vid...

Virocon

Swordsman
Din värld är för underutvecklad om du frågar mig. Ett barn med bra RÖR kan hantera ett vapen med samma färdighet som vakten, varför man lätt kan börja undra. Om du betänker RÖR/2=VapenFC så kommer ett barn inte alls långt efter då han mycket väl kan komma upp i FC 8 utan större problem.
Ingen har respekt för en sådan vakt. Dessutom, om ett gäng äventyrare kommer in i staden och muckar gräl, vad gör han då? Äventyrarna lär ju ha Minst FC 14 i alla fall...
Och då har ändå en vakt viss erfarenhet. För f*n, man blir inte bara vakt hursomhelst, man måste gå utbildning! Träna!

/Osäker med vapnet? Slår du dig själv mer än du slår fienden? Kom till oss på Sanaris Magiskola och lär dig något vettigt istället...

Virocon

Swordsman
Re: AHA!

Så här va, var du än går så måste ju ordningsmakten vara bra nog att kunna upprätthålla ordningen, det är det enda kriteriet. Om det inte går byter man ordningsmakt, ev. kallar in militären. Om Stadsvakten får stryk av en RP är det skandal! Det är SL:s PLIKT att se till att stadsvakten sopar mattan med alla som tjafsar emot. Basta!/images/icons/mad.gif

Azagthoth

Myrmidon

Om vi ser det hela ur ett filmperspektiv, hur mycket är en "snut" värd? Den nästan alltid grymme och coole skurken tar ensam hand om en fem till sex "snutar" utan att ens bli svettig. Förmodligen hinner skurken håna dem under striden också (som inte är särskilt lång, om inte mr. Woo är i farten, men då beror det på all slow-motion...).

Vad vill jag då säga med det här? Jo, att ordningsmakten ofta inte är den som är skickligast. Den har dock andra fördelar, som tex ensamrätt på "legitimt" våld, bärandet av "våldsutrustning" och numerär överlägsenhet.

/Azagthoth

Krille

Super Moderator

"Så här va, var du än går så måste ju ordningsmakten vara bra nog att kunna upprätthålla ordningen, det är det enda kriteriet."

Hade nog varit såväl om stadsvakten hade varit någon ordningsmakt. Stadsvakten är huvudsakligen en patrullerande eldvakt, med ordningsmaktsbefogenheter vid sidan av. I och med att de flesta bråkande typer som de behöver ta hand om inte är rollpersoner, utan vanliga fulla bönder, så är det tämligen lugnt. Ge vakten lite drill och ett spjut så är han överlägsen det normala "klientelet".

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>