Nekromanti Färdighetssnack på sängkanten

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Inte så upphetsande som det kanske låter.

Jag har inte följt era debatter på ett tag så hur ser ni nu på färdigheter. Jag har ju drösat ner mitt spel med färdigheter för jag gillar färdigheter.

Vad har ni för favoritsystem gällande färdigheter och varför? Hur gör ni med närbesläktade färdigheter. Är färdigheter mest trams? BRP eller inte BRP? - Nyfiken bara nyfiken.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Vad har ni för favoritsystem gällande färdigheter och varför?"

Kräver miljön och stämningen drösvis med färdigheter? I så fall är det berättigat med drösvis med färdigheter. Millennium's End är ett spel som kräver mängder med färdigheter, till exempel. Det har en hård och kärv miljö så det krävdes en hård och kärv attityd till färdigheter, så att säga. Dessutom passade det bra i den moderna miljön att man var begränsad och inte kunde allt.

Å andra sidan, betrakta Star Wars d6: det klarade sig alldeles ypperligt med sex attribut och sju färdigheter (jo, man kunde ha hela sju färdigheter, om man ansträngde sig för att få så många färdigheter som möjligt) per rollperson. Varje försök att sätta in fler färdigheter ledde mest till att något kändes fel. Man märkte tydligt att spelet faktiskt blev sämre av fler färdigheter och mindre Star Wars-igt, så till och med West End Games slutade att stoppa in fler till färdigheter i spelet till slut.

Så det hela beror lite på vad för slags spel jag skulle göra. Gör jag ett Millennium's End (eller i mitt fall, Gränsvärldar), så blir det drösvis med färdigheter, eftersom det inte passar spelet att göra annorlunda. Gör jag ett Star Wars (eller i mitt fall, Andra Imperiet) så blir det mycket, mycket färre färdigheter, eftersom fler färdigheter bara skulle göra spelet sämre.

"Hur gör ni med närbesläktade färdigheter."

För det mesta struntar jag i det. Det är bara jobbigt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Rent generellt så gillar jag Gurgehs Millennium-attityd till färdigheter. Han har några grundläggande prylar, liksom, och sedan kan man ange vilka specialisationer som helst inom dem.

Det gör det lätt att hitta färdigheterna man söker; liksom, kunskapsfärdigheterna finns där man vill ha dem, samtidigt som man slipper långa jobbiga färdighetsbeskrivningar i regelboken med sida upp och sida ner med närbesläktade färdigheter. Dessutom så kan man variera spelets detaljgrad efter eget huvud en aning.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
När det gäller färdigheterna så vill jag helst ha rätt så generella färdigheter som kan specialliseras om spelaren så vill. Anledningen är att slippa färdigheter som överlappar varandra.

Ett fel som jag sett i några system är att man tar en kunskap och gör om den till en färdiget. Vilket jag tycker leder till en omotiverat hög specialisering för just en färdighet.

Exempelvis fanns följande färdigheter i ett system.

Elkunskap
Elektronik
Elteknik
?

Jag har en SL som envisas med att kräva färdighetsslag för Fortifikation, Sprängteknik och Fältingenjör för att kunna rasera en bro eller en byggnad. Ett tydligt exempel där jag anser att antalet färdigheter är löjligt många.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,319
Location
Helsingborg
Till skillnad från Pax så gillar jag när färdigheter överlappar varandra.. Fast de gör det på ett speciellt sätt.. Jag har exempelvis ingen färdighet i mitt fantasylir som heter "Spå väder", för den är på tok för smal.. Däremot så kan spelaren hitta på en sådan färdighet eller använda sig utav färdigheten "Överlevnad", "Sjökunnighet" eller "Jordbruk" för att försöka förutse vilket väder som det ska bli.. Om någon har alla de färdigheterna så används den färdighet som har högst färdighetsvärde..

"Vad har ni för favoritsystem gällande färdigheter och varför?"
Dumt, självcentrerat svar, men jag säger mitt eget till DoD (71 kb).. Där har jag gått igenom de färdigheter som funnits i grund och frågat mig själv "Används färdigheten tillräckligt mycket för att finnas?", varpå jag plockat bort färdigheter som exempelvis Hypnotisera, Knopar och Språkkunskap.. Sedan har jag frågat mig själv "Kan jag inte använda något annat för att symbolisera denna färdighet", varpå jag tagit bort Bärsärkargång, Under världen, Änterhake och Marschera med flera..

Sedan är det också sättet att välja färdigheter på.. Istället för att ha miljarders med yrken så har jag fem stycken levnadsbanor.. Dessa säger hur många val från respektive färdighetsgrupp som spelaren får välja bland.. Någon från den Bildade banan får välja 8 lärdomsfärdigheter, 3 relationsfärdigheter och 3 vildmarksfärdigheter.. Detta gör att yrkena inte blir stöpta i samma form och det tar inte en himla massa plats.. Jag hade 12 sidor med yrken till DoD förut.. Nu har jag en halv A4 som täcker alla de där gamla 12 yrkessidorna utmärkt..

Sedan har jag delat in alla av de 48 återstående färdigheterna i 5 nivåer.. Första nivån kännetecknar en Oerfaren.. Nivå 2 en Duglig.. Nivå 3 Rutinerad.. Sedan kommer Mästare och slutligen Erkänd mästare.. Den erkände mästaren har uppnått en sådan nivå att denne (i viss mån) kan utföra otroliga saker.. Nivåerna används också för att bestämma hur svår en uppgift är.. Något som en Oerfaren kan tänkas klara av ger +5 till +10.. Vilken nivå man har i färdigheten bestäms av färdighetsvärdet i den gällande färdigheten.. Nivåerna används också för att kunna se, utan att behöva slå tärningsslag, vad personen kan tänkas klara av.. Någon med nivå 3 i Naturvana kan exempelvis spå väder..

Jag har dessutom försökt undgå specialregler helt.. Detta var något som DoD dragit med i alla år och var helt onödiga.. Reglerna för Simma och Djurträning har jag aldrig lyckats lära mig och därför åkte de bort i min färdighetsversion.. I färdighetsförklaringarna har jag också försökt beskriva världen närmare eller ge förslag på hur färdigheten kan användas..

ur mitt färdighetshäfte said:
Drogkunskap
Färdigheten omfattar finna och blanda lämpliga ingredienser för att få en effekt som fysiskt påverkar kroppen. Det kan vara allt från stimulerande, sinnesförvrängande, dövande eller skärpande droger till rena gifter eller botemedel mot dessa. Vad som kan tänkas vara en lämplig ingrediens kan vara metaller, ädelstenar, mineraler, djurgift, djurdelar, växter eller en växts beståndsdel eller saft. Låt fantasin flöda. Drogen eller giftet kan vara avkok, malda blandningar, torkade, brända eller filtrerade och kan vara i form av rök, pulver, salvor, olika trögflytande vätskor eller piller eller annan fast form samt och kan intas genom sniffning, andning, huden, sår, förtäring eller analt. Ett tips är att titta i botanikböcker och hitta inspirerande namn och sedan fantisera fram effekten på drogen utifrån namnet på växten. Effekterna kan inte vara av en för övernaturlig natur. För det så krävs färdigheten Alkemi. Färdigheten gör också att man kan provsmaka för att se om det är ett gift eller inte. Utövaren behöver någon sorts utrustning för att kunna blanda ihop drogerna och gifterna.



Nivå 1: Har lärt sig att torka eller på annat sätt konservera växter och vätskor.
Nivå 2: Vet hur man utvinner gift ur växter och djur.
Nivå 3: Kan göra rökelser och gaser. Laboratorieutrustning krävs dock.
Nivå 4: Kan få till egenskaper på drogerna som luktlös, smaklös eller genomskinlig.
Nivå 5: Har byggt upp en naturlig resistans mot droger. Dubbla FYS vid motståndsslag.
"Hur gör ni med närbesläktade färdigheter."
Jag hade i åtanke att låta Nivåvärdet adderas till den andra färdigheten.. Det är ett regeltänk jag snott från HeroQuest (tror jag).. Fast är det bara ett annorlunda användningsområde i färdigheten (typ spå väder ovan) så låter jag bara slå det högsta värdet.. Eller vad hade du tänkt själv? Att färdigheten Enhandssvärd, Slagsmål och Spjut ska adderas till färdigheten Dolk när den används? Det är ju helt vrickat..


Fast egentligen tycker jag det är felaktigt att bara gå efter vilket system som är vettigast.. Det är regelfilosofin bakom det som är viktigast, vilket Krille också tar upp.. Hur personen har tänkt när denne skapat färdighetssystemet.. Enligt mig spelar det ingen roll hur färdighetssystemet ser ut, bara det är smart genomtänkt från början..

Feng Shui har exempelvis rätt torftiga (och få) färdigheter men tankesättet om hur man ska använda dem är genialiska.. En färdighet heter exempelvis Detective och med den kan man använda allting som en deckare kan tänkas kunna.. Det är så genialt så det finns inte.. Det innebär att det spelgruppen tycker är logisk att färdigheten kan användas till är det den används till.. Det får alltså en väääldigt hög trovärdighet..

Sedan kan Feng Shui-färdigheterna användas på olika sätt.. Martial Arts skiftar beroende på vad det är för arketyp som spelaren har.. Är det något med "Karate", "Ninja", "Martial Artist" så används Martial Art som en kampsportsfärdighet.. Annars är det bara vanligt sluggerslagsmål.. Sedan kan man använda färdigheten på tre olika sätt.. Praktisk användning - "Jag sparkar honom i huvudet!", teoretisk användning - "Ah, sparken han gör kommer från Hidden snake-skolan" eller som en kontaktfunktion - "Jaha, min gamle läromästare har ju studerat under Hidden snake-skolan"..

/Han som givetvis har snott över det tankesättet till DoD
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Färdighetssnack

Vad har ni för favoritsystem gällande färdigheter och varför? Hur gör ni med närbesläktade färdigheter. Är färdigheter mest trams?
Färdigheter är inte alls trams. Färdigheter är själva grunden i ett spelsystem. De visar vad det är rollpersonen kan och är därför nästan lika viktiga som hans personlighet.

Ett system ska ha lagom många färdigheter. Hur många det är avgörs av systemets komplexitet, spelmiljön och personligt tycke och smak. Vissa enkla system klarar sig utmärkt med ungefär fyra färdigheter. Då är färdigheterna ganska abstrakta, men man kan alltid säkert veta vilken av dem det är man ska använda i en viss situation. Det är också mycket liten risk att de överlappar. Ju fler färdigheter man sedan trycker in, desto mer överlappning uppstår och desto större risk är det att man lämnar en lucka. (Om man till exempel har färdigheten Rörliga manövrer för allt som rör smidighet och delar upp den i Hoppa, Klättra, Kasta och Ducka saknar man plötsligt en färdighet att använda om någon ska smyga, jonglera eller gå på lina.)
Därför tycker jag att det är bra om en enda färdighet täcker in ett ganska stort område och är heltäckande inom det. Det gör färdighetslistan kortare och det är mindre risk att en rollperson saknar en färdighet han borde ha för att han missade den eller fick slut på poäng. (Det är till exempel bättre att bara ha färdigheten Medicin än att ha Diagnostisera, Behandla, Operera, Skriva oläslig namnteckning på recept, och så vidare. Om man vill spela en expert inom ett delområde av en färdighet bör det finnas specialiseringar man kan använda.)
Sedan gillar jag (som Rising skrev) att ha öppna färdigheter som kan användas till allt det som man inte har med på färdighetslistan, som Yrke: Sockerbagare.

Hur gör jag då med närbesläktade färdigheter?
Jag låtsas inte om att det finns besläktade färdigheter, däremot erkänner jag att det kan finnas flera färdigheter som är lika rätt att använda i en situation. Om till exempel två personer kastar sig efter en pistol som ligger på marken kanske den ena vill använda Smidighet för att hinna först, medan den andre vill använda Stridserfarenhet. Det går utmärkt. Om man vill se om man känner en norsk sälklubbningsexpert kan man använda färdigheten Kontakter, eller kanske Områdeskännedom: Norge, eller varför inte Subkultur: Jägare. Vilken som helst går bra om spelaren kan motivera varför den skulle hjälpa honom.
Däremot vill jag under inga som helst omständigheter ha ett system där ett visst värde i en färdighet ger en bonus i en annan färdighet. Det är bara komplicerat.

/tobias
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nattmössa på..

Vad har ni för favoritsystem gällande färdigheter och varför?
Nä, faktiskt inte..
Känns på något sätt som det är ganska lika när det färdigheter & system. De inehåller snudd på samma saker, tycker jag.

Hur gör ni med närbesläktade färdigheter.
Jag tänker mig som så att man får ett FV i den färdighet som ligger hyfasat när det "huvudfärdighet" som man har.. Känns gansak logiskt att man gör så..

Är färdigheter mest trams?
Naeee, det tycker jag inte.
Gilalr att kunan spalta upp på ett ungefär vad min karaktär kan & inte kan. Sedan att man kanske inte behöver slå varie gång man använder färdigheten är ju en annan sak.

BRP eller inte BRP?
BRP..
Med motiveringen att jag tycker att det är ett fungerande & enkelt system att använda.

Nyfiken bara nyfiken
Vad tycker du själv ? Hur gör du själv med färdigheter, Vilka system gillar du ?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Färdighetssnack i Wastelands

Wastelands är mitt eget hatobjekt ndg underligga färdighetsval och frosseri i väldigt närbesläktade färdigheter (som dessutom är lite underligt namngivna - "Automatvapen" används inte för att skjuta enkelskott med automatvapen, utan för att skjuta automateld. Vill man skjuta enkelskott med sin AK-47 fick man allt använda färdigheten Gevär, något som gav underliga konsekvenser för gruppens fighter, som bara hade skaffat sig Automatvapen - så han fick glatt spreja allt han mötte, annars kunde han (regelmässigt) inte skjuta... Sedan var det skillnad på Hagelgevär och Gevär också... GAH!).
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,790
Automateld i Neotech

Nu måste jag gnälla lite på Neotech :gremsmile:

Där är det nästan samma sak, man köper "Gevär" till 14-15, sen helt plötsligt när man behöver tömma magasinet snabbt står man där utan något färdighetsvärde... Visserligen heter det "automateld", men i praktiken brukar Wasteland-problemet dyka upp även i N2.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Automateld i Neotech

Njae, en enorm skilland är att i Neotech är Automateld och Gevär besläktade, vilket gör att du kan skjuta helauto med din Gevärsfärdighet. Den kopplingen finns inte i Wastelands öht.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,790
Re: Automateld i Neotech

Ah, jag bara antog att alla rollspel hade någon slags släktskapsregel i sina färdigheter. Fast lösningen i Neo har ändå känts osmidig många gånger, av någon skum anledning glömmer man ofta att skaffa gevär om man har automateld och vice versa. Och eftersom alla handlingar i grunden är svåra att utföra i Neo så blir den där extra T6:an ofta fatal...

Nåväl, nu håller det på att lämna originaltråden helt :gremsmile:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Färdighetssnack i Wastelands

Tja, han KAN ju skjuta, men med FV 0... :gremgrin:

Själv tycker jag också färdigheterna i WL är ett jävla härk. En stor del av dem är upplagda för att de ska användas så lite som möjligt, i synnerhet icke äventyrsrelaterade färdigheter. Programmering är t.ex. uppdelat efter programspråk, i ett spel där dataprogrammering inträffar en gång per kampanj - så om den gången man ska slå, och det visar sig att det var fel språk, så var det fullständigt onödigt att man hade den färdigheten.

Dessutom fanns dumheter med som inte bara var opraktiska utan fullständigt orealistiska, som det där med gevär och automatvapen, eller att Klättra och Bergsklättring är olika färdigheter...

Erik
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Nattmössa på..

Jag tillhör den klanen på rollspel.nu som är lost i nostalgiska BRP spel som DoD och byggt mitt system på det (idag skulle jag nog gjort en grundlig research här och försökt bygga nya system...kanske). Jag gillar att slå under FV. Ett smart sätt är att istället för att dra modifikation så ska man slå mellan säg FV och 15. Det blir lättare. Ett PK blir då tex 15-16 istället för 01-02. I vissa fall kan det trassla till det som med opponentslag etc.

Iaf. Jag tycker att färdigheter är viktigt och har mkt krut på det. Jag gillar Dods sätt att beskriva färdigheter i detalj då ens liv kan hänga på det. Jag gillar detaljer i vilket fall som helst. Det jag inte gillar är att det kan slöa ner spel.

Jag har också en hel del närbesläktade färdigheter men jag borde kanske gjort systemt aningen annorlunda men det funkar bra. T100 under FV. EP på färdigheter man lyckas med. Kategoriserade färdigheter som gör att man snabbt kan få reducerade värden i vissa kategorier då man tex lider av en skada. Enkelt sagt.
 
Top