Till skillnad från
Pax så gillar jag när färdigheter överlappar varandra.. Fast de gör det på ett speciellt sätt.. Jag har exempelvis ingen färdighet i mitt fantasylir som heter "Spå väder", för den är på tok för smal.. Däremot så kan spelaren hitta på en sådan färdighet eller använda sig utav färdigheten "Överlevnad", "Sjökunnighet" eller "Jordbruk" för att försöka förutse vilket väder som det ska bli.. Om någon har alla de färdigheterna så används den färdighet som har högst färdighetsvärde..
"
Vad har ni för favoritsystem gällande färdigheter och varför?"
Dumt, självcentrerat svar, men jag säger
mitt eget till DoD (71 kb).. Där har jag gått igenom de färdigheter som funnits i grund och frågat mig själv "Används färdigheten tillräckligt mycket för att finnas?", varpå jag plockat bort färdigheter som exempelvis Hypnotisera, Knopar och Språkkunskap.. Sedan har jag frågat mig själv "Kan jag inte använda något annat för att symbolisera denna färdighet", varpå jag tagit bort Bärsärkargång, Under världen, Änterhake och Marschera med flera..
Sedan är det också sättet att välja färdigheter på.. Istället för att ha miljarders med yrken så har jag fem stycken levnadsbanor.. Dessa säger hur många val från respektive färdighetsgrupp som spelaren får välja bland.. Någon från den Bildade banan får välja 8 lärdomsfärdigheter, 3 relationsfärdigheter och 3 vildmarksfärdigheter.. Detta gör att yrkena inte blir stöpta i samma form och det tar inte en himla massa plats.. Jag hade 12 sidor med yrken till DoD förut.. Nu har jag en halv A4 som täcker alla de där gamla 12 yrkessidorna utmärkt..
Sedan har jag delat in alla av de 48 återstående färdigheterna i 5 nivåer.. Första nivån kännetecknar en Oerfaren.. Nivå 2 en Duglig.. Nivå 3 Rutinerad.. Sedan kommer Mästare och slutligen Erkänd mästare.. Den erkände mästaren har uppnått en sådan nivå att denne (i viss mån) kan utföra otroliga saker.. Nivåerna används också för att bestämma hur svår en uppgift är.. Något som en Oerfaren kan tänkas klara av ger +5 till +10.. Vilken nivå man har i färdigheten bestäms av färdighetsvärdet i den gällande färdigheten.. Nivåerna används också för att kunna se, utan att behöva slå tärningsslag, vad personen kan tänkas klara av.. Någon med nivå 3 i Naturvana kan exempelvis spå väder..
Jag har dessutom försökt undgå specialregler helt.. Detta var något som DoD dragit med i alla år och var helt onödiga.. Reglerna för Simma och Djurträning har jag aldrig lyckats lära mig och därför åkte de bort i min färdighetsversion.. I färdighetsförklaringarna har jag också försökt beskriva världen närmare eller ge förslag på hur färdigheten kan användas..
ur mitt färdighetshäfte said:
Drogkunskap
Färdigheten omfattar finna och blanda lämpliga ingredienser för att få en effekt som fysiskt påverkar kroppen. Det kan vara allt från stimulerande, sinnesförvrängande, dövande eller skärpande droger till rena gifter eller botemedel mot dessa. Vad som kan tänkas vara en lämplig ingrediens kan vara metaller, ädelstenar, mineraler, djurgift, djurdelar, växter eller en växts beståndsdel eller saft. Låt fantasin flöda. Drogen eller giftet kan vara avkok, malda blandningar, torkade, brända eller filtrerade och kan vara i form av rök, pulver, salvor, olika trögflytande vätskor eller piller eller annan fast form samt och kan intas genom sniffning, andning, huden, sår, förtäring eller analt. Ett tips är att titta i botanikböcker och hitta inspirerande namn och sedan fantisera fram effekten på drogen utifrån namnet på växten. Effekterna kan inte vara av en för övernaturlig natur. För det så krävs färdigheten Alkemi. Färdigheten gör också att man kan provsmaka för att se om det är ett gift eller inte. Utövaren behöver någon sorts utrustning för att kunna blanda ihop drogerna och gifterna.
Nivå 1: Har lärt sig att torka eller på annat sätt konservera växter och vätskor.
Nivå 2: Vet hur man utvinner gift ur växter och djur.
Nivå 3: Kan göra rökelser och gaser. Laboratorieutrustning krävs dock.
Nivå 4: Kan få till egenskaper på drogerna som luktlös, smaklös eller genomskinlig.
Nivå 5: Har byggt upp en naturlig resistans mot droger. Dubbla FYS vid motståndsslag.
"
Hur gör ni med närbesläktade färdigheter."
Jag hade i åtanke att låta Nivåvärdet adderas till den andra färdigheten.. Det är ett regeltänk jag snott från HeroQuest (tror jag).. Fast är det bara ett annorlunda användningsområde i färdigheten (typ spå väder ovan) så låter jag bara slå det högsta värdet.. Eller vad hade du tänkt själv? Att färdigheten Enhandssvärd, Slagsmål och Spjut ska adderas till färdigheten Dolk när den används? Det är ju helt vrickat..
Fast egentligen tycker jag det är felaktigt att bara gå efter vilket system som är vettigast.. Det är
regelfilosofin bakom det som är viktigast, vilket
Krille också tar upp.. Hur personen har tänkt när denne skapat färdighetssystemet.. Enligt mig spelar det ingen roll hur färdighetssystemet ser ut, bara det är smart genomtänkt från början..
Feng Shui har exempelvis rätt torftiga (och få) färdigheter men tankesättet om hur man ska använda dem är genialiska.. En färdighet heter exempelvis Detective och med den kan man använda allting som en deckare kan tänkas kunna.. Det är så genialt så det finns inte.. Det innebär att det spelgruppen tycker är logisk att färdigheten kan användas till är det den används till.. Det får alltså en väääldigt hög trovärdighet..
Sedan kan Feng Shui-färdigheterna användas på olika sätt.. Martial Arts skiftar beroende på vad det är för arketyp som spelaren har.. Är det något med "Karate", "Ninja", "Martial Artist" så används Martial Art som en kampsportsfärdighet.. Annars är det bara vanligt sluggerslagsmål.. Sedan kan man använda färdigheten på tre olika sätt.. Praktisk användning - "Jag sparkar honom i huvudet!", teoretisk användning - "Ah, sparken han gör kommer från Hidden snake-skolan" eller som en kontaktfunktion - "Jaha, min gamle läromästare har ju studerat under Hidden snake-skolan"..
/
Han som givetvis har snott över det tankesättet till DoD