Nekromanti Färdighetssystem från grunden

Kaigon

Helmgast
Zimmerman presenterar...
En Zimmerman-produktion...
Zimmermans färdighetssystem:

Jag tänkte bara behandla grundelement och inte sådana saker som vilka färdigheter som borde slås ihop, splittras, skapas, byta grundegenskap osv.
Förut fanns dessa data angående färdigheter: (Chronopias grundbok)
Typ av färdighet: Primära, Yrkes, Sekundära eller Besvärjelser
Kostnad: En mulipel där primära färdigheter hade 2, yrkes 3, sekundär 5 och varierande på besvärjelser. Överensstämmer ofta med färdighetstypen, men inte alltid, exempelvis när det gäller stridskonster, eller att någon färdighet skulle vara speciellt billig (som primära med multipel 1).
BC eller Baschans: Det värdet man börjar med i en färdighet när man skapar rollpersonen, beroende av grundegenskaperna och färdighetstyp (man får inget BC i sekundära)
FV och EP: Formeln såg ut så här förut: (X2-X1)*M, där X2 är det värdet man vill höja till, X1 det värdet man har och M en multipel beroende på färdighetstyp och kostnadsmultipel (exempelvis 2 för vanliga primära färdigheter). Personligen tycker jag att denna formeln är vansinne, ur ett rent balansmässigt perspektiv då det kostar lika mycket att gå från 1-2 som från 21-22.

Zimmermans färdighetssystem:
Typ: En färdighet är antingen primär eller inte, skillnaden är att man får BC i primära färdigheter och inga andra.
Klass: Klassen är en kostnadsmultipel på en färdighet och är oftast 2 eller 4 (ersätter yrkesfärdigheter på 3 och sekundära färdigheter på 5)
BC: Man får endast baschans i sina primära färdigheter och den för tillfället så får man gratis lika många EP som en fjärdedel värdet på den GE den baseras på. Exempelvis så får man gratis 4 EP i Hoppa om man har SMI 16. Funderar för tillfället att endast halvera GE för att få gratis EP. Gillar man inte detta kan man köra den gamla BC-metoden, som ger likartade värden.
BGP: Står för BeGåvningsPoäng och visar hur begåvad man är inom en färdighet eller färdighetsgrupp. Dessa BGP ersätter gamla begåvningar som ökat CL och sänkt multipel och det är med hjälp av dessa BGP som man sänker en klass 4 färdighet till klass 3 (normal yrkesfärdighetskostnad), i detta fallet till ett pris av 10 BGP, där 2 BGP = 1 BP. Man köper alltså BGP som vad som helst annat.
FV och EP: Min formel ser i förenklad form ut så här: (X2^2-X1^2)*K/16, där X2 är det värdet man vill höja till, X1 det värdet man har och K är klassen, likt M-värdet i den ovanstående formeln. Då K ofta är 2 eller 4 så delar man antingen i 8 eller 4. Värt att notera är att jag för dessa formler antingen använder Excel eller en programerbar och grafritande miniräknare, men det skulle inte vara några problem att göra en tabell med denna formel som grund om man skulle fördedra detta. För att dock göra det hela ännu mer komplicerat så plockar vi in BGP, som då förändrar K (till exempelvis 3 om man spenderat 10 BGP/5 BP). Formeln för K blir med BGP: 60/(30+BGP) för primära och 120/(30+BGP) för övriga färdigheter. Förslagsvis så håller man sig till enkla BGP-värden som 10 (K=3), 18 (K=2,5) eller 30 (K=2).

Övriga noteringar:
- Jag har vid något tillfälle sagt att mina magiskolor har en klass på 8. Detta är inte riktigt sant, utan egentligen så är färdigheten <Magiskola> sammanslagningen av två vanliga Klass 4 färdigheter.
- Färdigheterna Tala Modersmål och L/S Modersmål har sitt BC beroende av både ens sociala klass och INT (som jag kallar VISdom).
- Överklasstil och Undre Världen har sitt BC beroende av ens sociala klass (Hög klass ger högre BC i Överklasstil och omvänt för Undre Världen som man alltså får gratis med låg klass).
- Till färdighetssystemet hör även RP (Ryktespoäng), men jag tar inte upp det riktigt än (om ni inte gärna vill förstås :gremsmile:)
- Om någon vill så kan jag dela ut ett excelark som räknar ut allt enligt mitt system.. dock så är det späckat med husregler...

Rickard

Urverk speldesign
"Kostnad: En mulipel där primära färdigheter hade 2, yrkes 3, sekundär 5 och varierande på besvärjelser. Överensstämmer ofta med färdighetstypen, men inte alltid, exempelvis när det gäller stridskonster,"
Något slog mig.. Om jag idag hade fått händerna på ett rollspel som har ett sådant köpsystem så hade jag slängt regelsystemet åt helvete och använt mig av något annat system när jag spelat rollspelet.. Likaså om regelsystemet skulle ha olika kostnader för olika färdigheter, såsom det är idag (och i EDD), även om jag hade varit lite mer förlåtande mot det..

"FV och EP: Formeln såg ut så här förut: (X2-X1)*M, där X2 är det värdet man vill höja till, X1 det värdet man har och M en multipel beroende på färdighetstyp och kostnadsmultipel (exempelvis 2 för vanliga primära färdigheter). Personligen tycker jag att denna formeln är vansinne, ur ett rent balansmässigt perspektiv då det kostar lika mycket att gå från 1-2 som från 21-22."
Bör nämnas att så var det inte i de gamla reglerna.. Då kostade det mer om det var över 10, än mer över 14, 17, 20, 25, 30 och så vidare.. (Jag kommer inte ihåg kostnaden exakt över 20)..

"Klass: Klassen är en kostnadsmultipel på en färdighet och är oftast 2 eller 4"
Varför har du inte bara kostnad 1 och 2? Det blir ju samma sak, fast med mindre siffror vilket oftast brukar vara lättare att räkna på.. Du har ju ändå en massa decimal tal i dina räknande..

"Står för BeGåvningsPoäng och visar hur begåvad man är inom en färdighet eller färdighetsgrupp. Dessa BGP ersätter gamla begåvningar som ökat CL och sänkt multipel..."
Vilka gamla begåvningar? Får man BGP från början eller måste man köpa dem för BP?

"Min formel ser i förenklad form ut så här: (X2^2-X1^2)*K/16,"
Jag vill inte se den svårare formen om din enkla ser ut sådär.. :gremsmile:

Uhm.. Hur hanterar du alla decimaltal? Det blir ju decimaltal på 75% av av alla tal..
Med ditt system så har alla 1 i alla färdigheter då det kostar 0,125 för Klass 2 att höja till 1, 0,1875 för klass 3 och 0,25 för Klass 4.. Fast jag kanske gjorde lite felräkningar i Excelformuläret?

Hmm.. När jag kollar efter samband så ser jag att alla klass 2-färdigheter ökar med 1 i kostnad efter var 4:e höjning (FV 3, 7, 11 osv), klass 3-färdigheter var 3:e (FV 2, 5, 8 osv) och klass 4 varannan (FV 2, 4, 6 osv)..

*tänker, jämför, beräknar i 10 minuter*

Äh.. Nu ser jag att det inte håller.. Klass 3-färdigheterna ökar i kostnad med 3/8:s steg, inte 3/9:s steg (alltså var 3:e som jag först skrev).. Varför gjorde du det det så himla svårt när man kan göra det enkelt?

Jag menar.. Vad gör ni i alla de tillfällen som man vill sitta i sommarstugan och göra ett par karaktärer? Vad gör ni när vi vill spela under en tältsemester eller göra gubbs på tåget? Ok.. Extrema exempel, men det kan ju inträffa.. Om jag vill spela rollspel någonstans så vill jag gärna ta med mig så få saker som jag kan..

Jag funderade på vad man kan använda ditt system till och tja... Det är väl mest bara i datorrollspel som det här skulle kunna fungera.. Det är inget negativt i sig.. Datorer räknar ju lite snabbare och då kan man gott ha mer avancerade system (än alla DnD-kloner som CRPG:na innehåller nu)..

"- Färdigheterna Tala Modersmål och L/S Modersmål har sitt BC beroende av både ens sociala klass och INT (som jag kallar VISdom)."
L/S Modersmål? Varför det? Hur har du lärt dig att skriva? Jo, du pluggar det i skolan... MEN(!!) du lär dig det till talspråket, eller hur? Så varför har man en egen färdighet till det? Räcker det inte att säga "om man har B3 i Tala (moders)mål så kan man stava någorlunda, om B4 så kan man skriva någorlunda fritt och B5 så kan man skriva högtidligt och bla bla bla"? Tala (moders)mål är ändå såpass smal att man lätt kan inkludera skriftkonst i den..

"- Överklasstil och Undre Världen har sitt BC beroende av ens sociala klass (Hög klass ger högre BC i Överklasstil och omvänt för Undre Världen som man alltså får gratis med låg klass)."
Smart tänkt... men ändå inte.. Vem säger att en uteliggare automatiskt får skyhögt i Undre värld? Det med Överklass är lite vettigare.. Man vinner ju status av sin högre klass och antagligen så krävs det att man utbildas mer hur man ska föra sig ju högre stånd man har..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inser att han behöver bättra på sin matte lite när det gäller samband

Kaigon

Helmgast
Något slog mig.. Om jag idag hade fått händerna på ett rollspel som har ett sådant köpsystem så hade jag slängt regelsystemet åt helvete och använt mig av något annat system när jag spelat rollspelet.. Likaså om regelsystemet skulle ha olika kostnader för olika färdigheter, såsom det är idag (och i EDD), även om jag hade varit lite mer förlåtande mot det..
Det var drastiskt... har du något förslag på nytt system isåfall?

Bör nämnas att så var det inte i de gamla reglerna.. Då kostade det mer om det var över 10, än mer över 14, 17, 20, 25, 30 och så vidare.. (Jag kommer inte ihåg kostnaden exakt över 20)..
Jag misstänkte att det var något sådant. Chronopia gjorde en miss där... :gremtongue:

Varför har du inte bara kostnad 1 och 2? Det blir ju samma sak, fast med mindre siffror vilket oftast brukar vara lättare att räkna på.. Du har ju ändå en massa decimal tal i dina räknande..
Öhm... bra idé... jag har väl kört i de gamla spåren för mycket... det blir lätt fixat...

Vilka gamla begåvningar? Får man BGP från början eller måste man köpa dem för BP?
Exempelvis yrkesförmågor, men även särskilda förmågor, exempelvis Starka nypor (+CL i klättra) skulle kunna simuleras med BGP. Jag gjorde att man fick köpa BGP för BP, men höjde som kompensation antalet BP man får. Men det ersätter även hela yrkesmodellen (alltså inga yrken alls) och yrkesfärdigheterna (som numera "fås" genom BGP)

Jag vill inte se den svårare formen om din enkla ser ut sådär..
Den "försvårade" versionen är den där man kombinerar denna formeln med den BGP-Klass-formeln.

Uhm.. Hur hanterar du alla decimaltal? Det blir ju decimaltal på 75% av av alla tal..
Med ditt system så har alla 1 i alla färdigheter då det kostar 0,125 för Klass 2 att höja till 1, 0,1875 för klass 3 och 0,25 för Klass 4.. Fast jag kanske gjorde lite felräkningar i Excelformuläret?

Vilket då tyder på att FV 1 knappast är någon speciell kunskap att besitta, i genomsnitt så får man 1 EP för 16 timmars studier, alltså skulle 0,125 EP motsvara 2 timmars lyckade studier... Men då det excelark jag använder räknar ihop alla små struntsummor så blir det rätt i slutet.

Dock så kan man enkelt göra en tabell (lika någon lathund eller så) där alla tal avrundas åt lämpligt håll.

Jag menar.. Vad gör ni i alla de tillfällen som man vill sitta i sommarstugan och göra ett par karaktärer? Vad gör ni när vi vill spela under en tältsemester eller göra gubbs på tåget? Ok.. Extrema exempel, men det kan ju inträffa.. Om jag vill spela rollspel någonstans så vill jag gärna ta med mig så få saker som jag kan..
Ifall jag sitter och funderar äver en gubbe så behöver jag knappast kunna räkna ut exakt vilket FV denne kommer att få. Det räcker att konstatera att denne bör var duglig inom vissa färdigheter. En gubbe är så mycket mer än FV, eller hur?

Jag funderade på vad man kan använda ditt system till och tja... Det är väl mest bara i datorrollspel som det här skulle kunna fungera.. Det är inget negativt i sig.. Datorer räknar ju lite snabbare och då kan man gott ha mer avancerade system (än alla DnD-kloner som CRPG:na innehåller nu)..
hoho... till dataspel så skulle man kunna ha långt mer avancerade formler... pfft... inte småsaker som mina kreationer, som enligt mig ändå är anpassade för bordsrollspel... :gremlaugh:

L/S Modersmål? Varför det? Hur har du lärt dig att skriva? Jo, du pluggar det i skolan... MEN(!!) du lär dig det till talspråket, eller hur? Så varför har man en egen färdighet till det? Räcker det inte att säga "om man har B3 i Tala (moders)mål så kan man stava någorlunda, om B4 så kan man skriva någorlunda fritt och B5 så kan man skriva högtidligt och bla bla bla"? Tala (moders)mål är ändå såpass smal att man lätt kan inkludera skriftkonst i den..
Jag kör fortfarande i det gamla spåret och vill hävda att många kan ha stor användning av att dela upp färdigheterna. För det första så kan man tänka sig vältaliga, som ändå inte kan läsa, exempelvis saknad skolning eller dyslexi.
Vad jag vidare vill hävda är att BC simulerar saker som man lärt sig före 15-20 års ålder, och jag lärde mig iaf läsa innan dess. Säkert kan detta stämma på alla överklassbarn som får privatlärare i DoD. För övrigt är språk en ganska vettig del i mina kampanjer, så jag skulle inte påstå att Tala språk är en för snäv färdighet, speciellt inte om man är språkbegåvad...

Smart tänkt... men ändå inte.. Vem säger att en uteliggare automatiskt får skyhögt i Undre värld? Det med Överklass är lite vettigare.. Man vinner ju status av sin högre klass och antagligen så krävs det att man utbildas mer hur man ska föra sig ju högre stånd man har..
Jag utvecklade tydligen inte tillräckligt, då Överklasstil till viss del är proportionell till ens klass så är BC för Undre Världen helt annorlunda. Lägre Medelklass får BC på 1T6-3 (yay?!) och klasser därunder på 3T6, alltså en slumpfaktor och inga garantier på att man känner till en massa saker.

/Zimmerman - Som kan erkänna att förtjusningen över strömlinjeformade regler kanske tog överhanden någonstans för ett år sedan, men ser också att det fortfarande är svårt att slita sig... "Kurvorna blir så fina och släta..."

Rickard

Urverk speldesign
"Det var drastiskt... har du något förslag på nytt system isåfall?"
Mitt egna.. :gremwink: Nä, men det var bara en insikt.. Jag undrar varför man orkade acceptera den krångliga lösningen på färdighetsköpandet.. Var det bara för att man inte hade något annat att spela?

"Ifall jag sitter och funderar äver en gubbe så behöver jag knappast kunna räkna ut exakt vilket FV denne kommer att få. Det räcker att konstatera att denne bör var duglig inom vissa färdigheter. En gubbe är så mycket mer än FV, eller hur?"
Nä, FV är ju allt.. Jag älskar att sitta i ett tält under nätterna och slåss med de monster som spelledaren målar fram och i vissa tillfällen faktiskt dra och och boffra på riktigt och... eeh.. Nja.. Nä.. Du har rätt.. FV är inte allt.. :gremsmile: Det är bara det att jag tycker det är dumt att ha regler om man ibland måste bortse från dem..

"För det första så kan man tänka sig vältaliga, som ändå inte kan läsa, exempelvis saknad skolning eller dyslexi."
Bluffa, Övertala, Köpslå? Färdigheter som säger hur rapp i käften man är.. De som har dyslexi eller är analfabeter kan man säga har B1 eller B2 i sitt språk.. Först vid B3 i sitt språk så börjar man lära sig att skriva.. Analfabet behöver inte vara B0..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som först inte kom på ordet "analfabet" så han frågade på Aftonbladets chat :gremsmile: (som det för övrigt var ett undantagsfall att han var på i natt)